Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Fátima
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guerra, Cecília
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351
Resumo: The History, Art, and Chemistry of metallic monuments in the city of Oliveira do Bairro (Portugal) motivated the developmental and research a teaching sequence (TS) “CtoC – Chemistry to City” to improve the learning and skills of students of chemistry secondary education. In an innovative teaching approach, Design Thinking, they designed communication and education sessions disseminating the relationships between Science - Chemistry, Technology and Society in the local environment, contributing to the improvement of the scientific literacy of those involved. Data collection involved the application of a questionnaire (before and after the completion of the TS), interview and participant’ observation of the teacher as investigator. The content analysis of the collected data demonstrates that the students' skills were mobilized, such as: understanding the relationship between the properties of metals and metallic bonds; the critical and creative thinking and interpersonal relationship during the development process.
id UCS-4_2b815f2cce9f369c463684ff7e1a4507
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4351
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistryMetales en la ciudad de Oliveira do Bairro: una secuencia didáctica para la enseñanza de la Química en bachilleratoOs metais na cidade de Oliveira do Bairro: uma sequência didática para o ensino secundário de QuímicaCiências e Tecnologia e SociedadeComunicação e Educação em CiênciaDesign ThinkingMetais e Ligas MetálicasPercurso CientíficoScience and Technology and SocietyCommunication and Science EducationDesign ThinkingMetals and Metal AlloysChemistry TrailsCiencia y Tecnología y SociedadCiencias de la Comunicación y la EducaciónEl Pensamiento de DiseñoMetales y Aleaciones de MetalesCamino CientíficoThe History, Art, and Chemistry of metallic monuments in the city of Oliveira do Bairro (Portugal) motivated the developmental and research a teaching sequence (TS) “CtoC – Chemistry to City” to improve the learning and skills of students of chemistry secondary education. In an innovative teaching approach, Design Thinking, they designed communication and education sessions disseminating the relationships between Science - Chemistry, Technology and Society in the local environment, contributing to the improvement of the scientific literacy of those involved. Data collection involved the application of a questionnaire (before and after the completion of the TS), interview and participant’ observation of the teacher as investigator. The content analysis of the collected data demonstrates that the students' skills were mobilized, such as: understanding the relationship between the properties of metals and metallic bonds; the critical and creative thinking and interpersonal relationship during the development process.La Historia, el Arte y la Química de monumentos metálicos en Oliveira do Bairro (Portugal) motivaron la investigación y el desarrollo de la secuencia didáctica - SD “CtoC – Química a la Ciudad” para mejorar el aprendizaje de veinte estudiantes de Química del último curso de Bachillerato. En un enfoque de enseñanza innovador, Design Thinking, los alumnos diseñaron módulos de comunicación y educación, explotando las relaciones entre Ciencia - Química, Tecnología y Sociedad en el entorno local. El análisis del contenido a una encuesta [antes y después de la implementación del SD] y a una entrevista y de los registros de la profesora investigadora, demuestra el potencial del SD para mejorar los aprendizajes en la comprensión de la relación entre las propiedades de los metales y de los enlaces químicos, en la investigación y la comunicación, no solo en un pensamiento crítico y creativo, como también en las relaciones interpersonales.A História, a Arte e a Química de monumentos metálicos na cidade de Oliveira do Bairro (Portugal) motivaram a investigação e o desenvolvimento da sequência didática - SD “CtoC – Chemistry to City” para a melhoria das aprendizagens de vinte alunos de Química do 12º ano de escolaridade. Numa abordagem de ensino inovadora, o Design Thinking, eles desenharam módulos de comunicação e educação explorando as relações entre a Ciência - Química, Tecnologia e Sociedade no meio local, contribuindo para a melhoria da literacia científica dos envolvidos. A análise do conteúdo das respostas dos alunos a um questionário (antes e após a implementação da SD) e a uma entrevista, e ainda dos registos da professora investigadora, evidencia o potencial da SD para a melhoria das aprendizagens dos alunos na compreensão da relação entre as propriedades dos metais e as ligações químicas, na pesquisa e comunicação, no pensamento crítico e criativo e no relacionamento interpessoal.Editora Cruzeiro do Sul2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/435110.26843/rencima.v14n5a06Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 5 (2023): nov.; 1-202179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351/2110https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPires, FátimaGuerra, Cecília2024-02-27T23:58:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4351Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-02-27T23:58:26Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry
Metales en la ciudad de Oliveira do Bairro: una secuencia didáctica para la enseñanza de la Química en bachillerato
Os metais na cidade de Oliveira do Bairro: uma sequência didática para o ensino secundário de Química
title Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry
spellingShingle Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry
Pires, Fátima
Ciências e Tecnologia e Sociedade
Comunicação e Educação em Ciência
Design Thinking
Metais e Ligas Metálicas
Percurso Científico
Science and Technology and Society
Communication and Science Education
Design Thinking
Metals and Metal Alloys
Chemistry Trails
Ciencia y Tecnología y Sociedad
Ciencias de la Comunicación y la Educación
El Pensamiento de Diseño
Metales y Aleaciones de Metales
Camino Científico
title_short Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry
title_full Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry
title_fullStr Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry
title_full_unstemmed Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry
title_sort Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry
author Pires, Fátima
author_facet Pires, Fátima
Guerra, Cecília
author_role author
author2 Guerra, Cecília
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Fátima
Guerra, Cecília
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências e Tecnologia e Sociedade
Comunicação e Educação em Ciência
Design Thinking
Metais e Ligas Metálicas
Percurso Científico
Science and Technology and Society
Communication and Science Education
Design Thinking
Metals and Metal Alloys
Chemistry Trails
Ciencia y Tecnología y Sociedad
Ciencias de la Comunicación y la Educación
El Pensamiento de Diseño
Metales y Aleaciones de Metales
Camino Científico
topic Ciências e Tecnologia e Sociedade
Comunicação e Educação em Ciência
Design Thinking
Metais e Ligas Metálicas
Percurso Científico
Science and Technology and Society
Communication and Science Education
Design Thinking
Metals and Metal Alloys
Chemistry Trails
Ciencia y Tecnología y Sociedad
Ciencias de la Comunicación y la Educación
El Pensamiento de Diseño
Metales y Aleaciones de Metales
Camino Científico
description The History, Art, and Chemistry of metallic monuments in the city of Oliveira do Bairro (Portugal) motivated the developmental and research a teaching sequence (TS) “CtoC – Chemistry to City” to improve the learning and skills of students of chemistry secondary education. In an innovative teaching approach, Design Thinking, they designed communication and education sessions disseminating the relationships between Science - Chemistry, Technology and Society in the local environment, contributing to the improvement of the scientific literacy of those involved. Data collection involved the application of a questionnaire (before and after the completion of the TS), interview and participant’ observation of the teacher as investigator. The content analysis of the collected data demonstrates that the students' skills were mobilized, such as: understanding the relationship between the properties of metals and metallic bonds; the critical and creative thinking and interpersonal relationship during the development process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351
10.26843/rencima.v14n5a06
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n5a06
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351/2110
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 5 (2023): nov.; 1-20
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134053453824