Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828 |
Resumo: | The dropping out is present in various levels of education, it is a complex issue and needs to be studied (BRASIL, 1996). Some studies often to quantify the dropping out phenomenon or to study the causes, and to propose and test solutions.This paper aims to quantify the graduation, retention and the dropping out of degree course in mathematics from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, in Vitória da Conquista city, in the period between 1999 and 2005. We use the flow method, or follow-up of students, replicating the methodology used in a study by MEC called: "Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas," which was published in October 1996. The quantitative results collected show that the course studied has an average rate of 35,89% of dropping out, 59,23% of graduation and retention rates near 4,88% of their students. The study of these indices is part of a series of studies, aiming to improve quality of cited course. |
id |
UCS-4_32c1248d9c0c87b61a1a26627809aab5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/828 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90A evasão do curso de Matemática da UESB de Vitória da Conquista: réplica de um estudo da década 90Evasão no Ensino SuperiorLicenciatura em MatemáticaDiplomaçãoRetençãoUniversity dropoutDegree in MathematicsGraduationRetentionThe dropping out is present in various levels of education, it is a complex issue and needs to be studied (BRASIL, 1996). Some studies often to quantify the dropping out phenomenon or to study the causes, and to propose and test solutions.This paper aims to quantify the graduation, retention and the dropping out of degree course in mathematics from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, in Vitória da Conquista city, in the period between 1999 and 2005. We use the flow method, or follow-up of students, replicating the methodology used in a study by MEC called: "Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas," which was published in October 1996. The quantitative results collected show that the course studied has an average rate of 35,89% of dropping out, 59,23% of graduation and retention rates near 4,88% of their students. The study of these indices is part of a series of studies, aiming to improve quality of cited course.A evasão escolar está presente em vários níveis de ensino: do básico ao superior, trata-se de um tema complexo e que precisa ser estudado (BRASIL, 1996). Alguns estudos sobre evasão costumam quantificar o fenômeno e/ou estudar as causas, além de propor e testar soluções. Este artigo tem por objetivo quantificar a diplomação, a retenção e a evasão, do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, no campus de Vitória da Conquista – BA, no período compreendido entre os anos 1999 e 2005. Utilizamos a metodologia de fluxo, ou acompanhamento de estudantes, replicando a metodologia utilizada em um estudo feito pelo MEC intitulado: “Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas”, publicado em outubro de 1996. Os resultados quantitativos levantados até o momento revelam que o curso estudado tem uma taxa média de 35,89% de evasão, uma diplomação de 59,23% e um índice de retenção próximo a 4,88% dos seus alunos. O levantamento destes índices faz parte de uma série de estudos, com vistas a melhorar qualidade do supracitado curso.Editora Cruzeiro do Sul2013-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/82810.26843/rencima.v4i2.828Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 4 n. 2 (2013): jul./dez.; 91-1022179-426X10.26843/rencima.v4i2reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828/697https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPerovano, Ana PaulaReis, Júlio César dos2023-04-20T21:26:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/828Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T21:26:19Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90 A evasão do curso de Matemática da UESB de Vitória da Conquista: réplica de um estudo da década 90 |
title |
Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90 |
spellingShingle |
Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90 Perovano, Ana Paula Evasão no Ensino Superior Licenciatura em Matemática Diplomação Retenção University dropout Degree in Mathematics Graduation Retention |
title_short |
Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90 |
title_full |
Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90 |
title_fullStr |
Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90 |
title_full_unstemmed |
Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90 |
title_sort |
Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90 |
author |
Perovano, Ana Paula |
author_facet |
Perovano, Ana Paula Reis, Júlio César dos |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Júlio César dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perovano, Ana Paula Reis, Júlio César dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evasão no Ensino Superior Licenciatura em Matemática Diplomação Retenção University dropout Degree in Mathematics Graduation Retention |
topic |
Evasão no Ensino Superior Licenciatura em Matemática Diplomação Retenção University dropout Degree in Mathematics Graduation Retention |
description |
The dropping out is present in various levels of education, it is a complex issue and needs to be studied (BRASIL, 1996). Some studies often to quantify the dropping out phenomenon or to study the causes, and to propose and test solutions.This paper aims to quantify the graduation, retention and the dropping out of degree course in mathematics from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, in Vitória da Conquista city, in the period between 1999 and 2005. We use the flow method, or follow-up of students, replicating the methodology used in a study by MEC called: "Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas," which was published in October 1996. The quantitative results collected show that the course studied has an average rate of 35,89% of dropping out, 59,23% of graduation and retention rates near 4,88% of their students. The study of these indices is part of a series of studies, aiming to improve quality of cited course. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828 10.26843/rencima.v4i2.828 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v4i2.828 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828/697 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 4 n. 2 (2013): jul./dez.; 91-102 2179-426X 10.26843/rencima.v4i2 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306129231052800 |