Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perovano, Ana Paula
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Reis, Júlio César dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828
Resumo: The dropping out is present in various levels of education, it  is  a  complex issue and needs to be studied (BRASIL, 1996). Some studies often to quantify the dropping out phenomenon or to study the causes, and to propose and test solutions.This paper aims to quantify the graduation, retention and the dropping out of degree course in mathematics from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, in Vitória da Conquista city, in the period between 1999 and 2005. We use the flow method, or follow-up of students, replicating the methodology used in a study by MEC called: "Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas," which was published in October 1996. The quantitative results collected show that the course studied has an average rate of 35,89% of dropping out, 59,23% of graduation and retention rates near 4,88% of their students. The study of these indices is part of a series of studies, aiming to improve quality of cited course.
id UCS-4_32c1248d9c0c87b61a1a26627809aab5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/828
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90A evasão do curso de Matemática da UESB de Vitória da Conquista: réplica de um estudo da década 90Evasão no Ensino SuperiorLicenciatura em MatemáticaDiplomaçãoRetençãoUniversity dropoutDegree in MathematicsGraduationRetentionThe dropping out is present in various levels of education, it  is  a  complex issue and needs to be studied (BRASIL, 1996). Some studies often to quantify the dropping out phenomenon or to study the causes, and to propose and test solutions.This paper aims to quantify the graduation, retention and the dropping out of degree course in mathematics from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, in Vitória da Conquista city, in the period between 1999 and 2005. We use the flow method, or follow-up of students, replicating the methodology used in a study by MEC called: "Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas," which was published in October 1996. The quantitative results collected show that the course studied has an average rate of 35,89% of dropping out, 59,23% of graduation and retention rates near 4,88% of their students. The study of these indices is part of a series of studies, aiming to improve quality of cited course.A evasão escolar está presente em vários níveis de ensino: do básico ao superior, trata-se de um tema complexo e que precisa ser estudado (BRASIL, 1996). Alguns estudos sobre evasão costumam quantificar o fenômeno e/ou estudar as causas, além de propor e testar soluções. Este artigo tem por objetivo quantificar a diplomação, a retenção e a evasão, do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, no campus de Vitória da Conquista – BA, no período compreendido entre os anos 1999 e 2005. Utilizamos a metodologia de fluxo, ou acompanhamento de estudantes, replicando a metodologia utilizada em um estudo feito pelo MEC intitulado: “Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas”, publicado em outubro de 1996. Os resultados quantitativos levantados até o momento revelam que o curso estudado tem uma taxa média de 35,89% de evasão, uma diplomação de 59,23% e um índice de retenção próximo a 4,88% dos seus alunos. O levantamento destes índices faz parte de uma série de estudos, com vistas a melhorar qualidade do supracitado curso.Editora Cruzeiro do Sul2013-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/82810.26843/rencima.v4i2.828Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 4 n. 2 (2013): jul./dez.; 91-1022179-426X10.26843/rencima.v4i2reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828/697https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPerovano, Ana PaulaReis, Júlio César dos2023-04-20T21:26:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/828Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T21:26:19Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90
A evasão do curso de Matemática da UESB de Vitória da Conquista: réplica de um estudo da década 90
title Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90
spellingShingle Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90
Perovano, Ana Paula
Evasão no Ensino Superior
Licenciatura em Matemática
Diplomação
Retenção
University dropout
Degree in Mathematics
Graduation
Retention
title_short Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90
title_full Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90
title_fullStr Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90
title_full_unstemmed Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90
title_sort Evasion of a course of Mathematics UESB the Conquest of Victory: replica of a study of the decade 90
author Perovano, Ana Paula
author_facet Perovano, Ana Paula
Reis, Júlio César dos
author_role author
author2 Reis, Júlio César dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perovano, Ana Paula
Reis, Júlio César dos
dc.subject.por.fl_str_mv Evasão no Ensino Superior
Licenciatura em Matemática
Diplomação
Retenção
University dropout
Degree in Mathematics
Graduation
Retention
topic Evasão no Ensino Superior
Licenciatura em Matemática
Diplomação
Retenção
University dropout
Degree in Mathematics
Graduation
Retention
description The dropping out is present in various levels of education, it  is  a  complex issue and needs to be studied (BRASIL, 1996). Some studies often to quantify the dropping out phenomenon or to study the causes, and to propose and test solutions.This paper aims to quantify the graduation, retention and the dropping out of degree course in mathematics from the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, in Vitória da Conquista city, in the period between 1999 and 2005. We use the flow method, or follow-up of students, replicating the methodology used in a study by MEC called: "Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de Ensino Superior públicas," which was published in October 1996. The quantitative results collected show that the course studied has an average rate of 35,89% of dropping out, 59,23% of graduation and retention rates near 4,88% of their students. The study of these indices is part of a series of studies, aiming to improve quality of cited course.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828
10.26843/rencima.v4i2.828
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v4i2.828
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/828/697
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 4 n. 2 (2013): jul./dez.; 91-102
2179-426X
10.26843/rencima.v4i2
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129231052800