Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Gabriel Gomes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Müller, Thaísa Jacintho, Lara, Isabel Cristina Machado de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423
Resumo: This study presents a theoretical mapping of Brazilian scientific research that have as themes Computational Thinking and Educational Robotics in problem solving by Basic Education students. It aims to identify these productions and analyze how they approach the pedagogical processes involving these topics in Basic Education classrooms. For this purpose, a search was carried out on the following platforms: SciELO; CAPES Periodicals; Academic Google. Through a thorough reading of the summaries of the productions found, ten productions were selected for analysis. A full reading of the productions shows that Computational Thinking and Robotics are extremely versatile, being used throughout Basic Education as methods of developing different skills. The results show that both are effective methods for learning in which the student is active in the construction of knowledge, and that Robotics is a great tool for the development of Computational Thinking
id UCS-4_39590f878cde5b0e83d716549e76ab4a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3423
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productionsPensamiento computacional y robótica educativa: un mapeo teórico de las producciones brasileñasPensamento computacional e robótica educacional: um mapeamento teórico de produções brasileirasPensamento ComputacionalRobótica EducacionalResolução de ProblemasMatemáticaEducação BásicaComputer ThinkingEducational RoboticsProblem SolvingMathBasic EducationPensamiento ComputacionalRobótica EducativaResolución de ProblemasMatemáticasEducación BásicaThis study presents a theoretical mapping of Brazilian scientific research that have as themes Computational Thinking and Educational Robotics in problem solving by Basic Education students. It aims to identify these productions and analyze how they approach the pedagogical processes involving these topics in Basic Education classrooms. For this purpose, a search was carried out on the following platforms: SciELO; CAPES Periodicals; Academic Google. Through a thorough reading of the summaries of the productions found, ten productions were selected for analysis. A full reading of the productions shows that Computational Thinking and Robotics are extremely versatile, being used throughout Basic Education as methods of developing different skills. The results show that both are effective methods for learning in which the student is active in the construction of knowledge, and that Robotics is a great tool for the development of Computational ThinkingEste estudio presenta un mapeo teórico de la investigación científica brasileña cuyos temas son el Pensamiento Computacional y la Robótica Educativa en la resolución de problemas de estudiantes de Educación Básica. Tiene como objetivo identificar estas producciones y analizar cómo abordan los procesos pedagógicos que involucran estos temas en las aulas de Educación Básica. Por ello, se realizó una búsqueda en las siguientes plataformas: SciELO; revistas CAPES; Google académico. A través de una lectura minuciosa de los resúmenes de las producciones encontradas, se seleccionaron diez producciones para su análisis. Una lectura completa de las producciones muestra que el Pensamiento Computacional y la Robótica son extremadamente versátiles, siendo utilizados a lo largo de la Educación Básica como métodos para desarrollar diferentes habilidades. Los resultados indican que ambos son métodos efectivos para el aprendizaje en los que el alumno es activo en la construcción del conocimiento, y que la Robótica es una gran herramienta para el desarrollo del Pensamiento ComputacionalEste estudo apresenta um mapeamento teórico de pesquisas científicas brasileiras que possuem como temáticas o Pensamento Computacional e a Robótica Educacional na resolução de problemas por estudantes da Educação Básica. Tem como objetivo identificar essas produções e analisar de que modo abordam os processos pedagógicos que envolvem esses tópicos em salas de aula da Educação Básica. Para tanto, foi realizada uma busca nas seguintes plataformas: SciELO; Periódicos CAPES; Google Acadêmico. Por meio da leitura minuciosa dos resumos das produções encontradas, foram selecionadas dez produções para análise. A leitura integral das produções mostra que o Pensamento Computacional e a Robótica são extremamente versáteis, sendo utilizados em toda Educação Básica como métodos de desenvolvimento de diferentes habilidades. Os resultados apontam que ambos são métodos eficazes para uma aprendizagem na qual o estudante é ativo na construção de conhecimentos, e que a Robótica é uma ótima ferramenta para o desenvolvimento do Pensamento ComputacionalEditora Cruzeiro do Sul2022-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/342310.26843/rencima.v13n2a08Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423/1757https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Gabriel GomesMüller, Thaísa JacinthoLara, Isabel Cristina Machado de2023-04-22T00:57:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3423Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:57:55Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions
Pensamiento computacional y robótica educativa: un mapeo teórico de las producciones brasileñas
Pensamento computacional e robótica educacional: um mapeamento teórico de produções brasileiras
title Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions
spellingShingle Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions
Rocha, Gabriel Gomes
Pensamento Computacional
Robótica Educacional
Resolução de Problemas
Matemática
Educação Básica
Computer Thinking
Educational Robotics
Problem Solving
Math
Basic Education
Pensamiento Computacional
Robótica Educativa
Resolución de Problemas
Matemáticas
Educación Básica
title_short Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions
title_full Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions
title_fullStr Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions
title_full_unstemmed Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions
title_sort Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions
author Rocha, Gabriel Gomes
author_facet Rocha, Gabriel Gomes
Müller, Thaísa Jacintho
Lara, Isabel Cristina Machado de
author_role author
author2 Müller, Thaísa Jacintho
Lara, Isabel Cristina Machado de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Gabriel Gomes
Müller, Thaísa Jacintho
Lara, Isabel Cristina Machado de
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento Computacional
Robótica Educacional
Resolução de Problemas
Matemática
Educação Básica
Computer Thinking
Educational Robotics
Problem Solving
Math
Basic Education
Pensamiento Computacional
Robótica Educativa
Resolución de Problemas
Matemáticas
Educación Básica
topic Pensamento Computacional
Robótica Educacional
Resolução de Problemas
Matemática
Educação Básica
Computer Thinking
Educational Robotics
Problem Solving
Math
Basic Education
Pensamiento Computacional
Robótica Educativa
Resolución de Problemas
Matemáticas
Educación Básica
description This study presents a theoretical mapping of Brazilian scientific research that have as themes Computational Thinking and Educational Robotics in problem solving by Basic Education students. It aims to identify these productions and analyze how they approach the pedagogical processes involving these topics in Basic Education classrooms. For this purpose, a search was carried out on the following platforms: SciELO; CAPES Periodicals; Academic Google. Through a thorough reading of the summaries of the productions found, ten productions were selected for analysis. A full reading of the productions shows that Computational Thinking and Robotics are extremely versatile, being used throughout Basic Education as methods of developing different skills. The results show that both are effective methods for learning in which the student is active in the construction of knowledge, and that Robotics is a great tool for the development of Computational Thinking
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423
10.26843/rencima.v13n2a08
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n2a08
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423/1757
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133413822464