Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423 |
Resumo: | This study presents a theoretical mapping of Brazilian scientific research that have as themes Computational Thinking and Educational Robotics in problem solving by Basic Education students. It aims to identify these productions and analyze how they approach the pedagogical processes involving these topics in Basic Education classrooms. For this purpose, a search was carried out on the following platforms: SciELO; CAPES Periodicals; Academic Google. Through a thorough reading of the summaries of the productions found, ten productions were selected for analysis. A full reading of the productions shows that Computational Thinking and Robotics are extremely versatile, being used throughout Basic Education as methods of developing different skills. The results show that both are effective methods for learning in which the student is active in the construction of knowledge, and that Robotics is a great tool for the development of Computational Thinking |
id |
UCS-4_39590f878cde5b0e83d716549e76ab4a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3423 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productionsPensamiento computacional y robótica educativa: un mapeo teórico de las producciones brasileñasPensamento computacional e robótica educacional: um mapeamento teórico de produções brasileirasPensamento ComputacionalRobótica EducacionalResolução de ProblemasMatemáticaEducação BásicaComputer ThinkingEducational RoboticsProblem SolvingMathBasic EducationPensamiento ComputacionalRobótica EducativaResolución de ProblemasMatemáticasEducación BásicaThis study presents a theoretical mapping of Brazilian scientific research that have as themes Computational Thinking and Educational Robotics in problem solving by Basic Education students. It aims to identify these productions and analyze how they approach the pedagogical processes involving these topics in Basic Education classrooms. For this purpose, a search was carried out on the following platforms: SciELO; CAPES Periodicals; Academic Google. Through a thorough reading of the summaries of the productions found, ten productions were selected for analysis. A full reading of the productions shows that Computational Thinking and Robotics are extremely versatile, being used throughout Basic Education as methods of developing different skills. The results show that both are effective methods for learning in which the student is active in the construction of knowledge, and that Robotics is a great tool for the development of Computational ThinkingEste estudio presenta un mapeo teórico de la investigación científica brasileña cuyos temas son el Pensamiento Computacional y la Robótica Educativa en la resolución de problemas de estudiantes de Educación Básica. Tiene como objetivo identificar estas producciones y analizar cómo abordan los procesos pedagógicos que involucran estos temas en las aulas de Educación Básica. Por ello, se realizó una búsqueda en las siguientes plataformas: SciELO; revistas CAPES; Google académico. A través de una lectura minuciosa de los resúmenes de las producciones encontradas, se seleccionaron diez producciones para su análisis. Una lectura completa de las producciones muestra que el Pensamiento Computacional y la Robótica son extremadamente versátiles, siendo utilizados a lo largo de la Educación Básica como métodos para desarrollar diferentes habilidades. Los resultados indican que ambos son métodos efectivos para el aprendizaje en los que el alumno es activo en la construcción del conocimiento, y que la Robótica es una gran herramienta para el desarrollo del Pensamiento ComputacionalEste estudo apresenta um mapeamento teórico de pesquisas científicas brasileiras que possuem como temáticas o Pensamento Computacional e a Robótica Educacional na resolução de problemas por estudantes da Educação Básica. Tem como objetivo identificar essas produções e analisar de que modo abordam os processos pedagógicos que envolvem esses tópicos em salas de aula da Educação Básica. Para tanto, foi realizada uma busca nas seguintes plataformas: SciELO; Periódicos CAPES; Google Acadêmico. Por meio da leitura minuciosa dos resumos das produções encontradas, foram selecionadas dez produções para análise. A leitura integral das produções mostra que o Pensamento Computacional e a Robótica são extremamente versáteis, sendo utilizados em toda Educação Básica como métodos de desenvolvimento de diferentes habilidades. Os resultados apontam que ambos são métodos eficazes para uma aprendizagem na qual o estudante é ativo na construção de conhecimentos, e que a Robótica é uma ótima ferramenta para o desenvolvimento do Pensamento ComputacionalEditora Cruzeiro do Sul2022-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/342310.26843/rencima.v13n2a08Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423/1757https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Gabriel GomesMüller, Thaísa JacinthoLara, Isabel Cristina Machado de2023-04-22T00:57:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3423Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:57:55Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions Pensamiento computacional y robótica educativa: un mapeo teórico de las producciones brasileñas Pensamento computacional e robótica educacional: um mapeamento teórico de produções brasileiras |
title |
Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions |
spellingShingle |
Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions Rocha, Gabriel Gomes Pensamento Computacional Robótica Educacional Resolução de Problemas Matemática Educação Básica Computer Thinking Educational Robotics Problem Solving Math Basic Education Pensamiento Computacional Robótica Educativa Resolución de Problemas Matemáticas Educación Básica |
title_short |
Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions |
title_full |
Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions |
title_fullStr |
Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions |
title_full_unstemmed |
Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions |
title_sort |
Computational thinking and educational robotics: a theoretical mapping of brazilian productions |
author |
Rocha, Gabriel Gomes |
author_facet |
Rocha, Gabriel Gomes Müller, Thaísa Jacintho Lara, Isabel Cristina Machado de |
author_role |
author |
author2 |
Müller, Thaísa Jacintho Lara, Isabel Cristina Machado de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Gabriel Gomes Müller, Thaísa Jacintho Lara, Isabel Cristina Machado de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento Computacional Robótica Educacional Resolução de Problemas Matemática Educação Básica Computer Thinking Educational Robotics Problem Solving Math Basic Education Pensamiento Computacional Robótica Educativa Resolución de Problemas Matemáticas Educación Básica |
topic |
Pensamento Computacional Robótica Educacional Resolução de Problemas Matemática Educação Básica Computer Thinking Educational Robotics Problem Solving Math Basic Education Pensamiento Computacional Robótica Educativa Resolución de Problemas Matemáticas Educación Básica |
description |
This study presents a theoretical mapping of Brazilian scientific research that have as themes Computational Thinking and Educational Robotics in problem solving by Basic Education students. It aims to identify these productions and analyze how they approach the pedagogical processes involving these topics in Basic Education classrooms. For this purpose, a search was carried out on the following platforms: SciELO; CAPES Periodicals; Academic Google. Through a thorough reading of the summaries of the productions found, ten productions were selected for analysis. A full reading of the productions shows that Computational Thinking and Robotics are extremely versatile, being used throughout Basic Education as methods of developing different skills. The results show that both are effective methods for learning in which the student is active in the construction of knowledge, and that Robotics is a great tool for the development of Computational Thinking |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423 10.26843/rencima.v13n2a08 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n2a08 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3423/1757 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-22 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133413822464 |