Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861 |
Resumo: | Teaching about microorganisms has always been a challenge, both due to the lack of physical resources at school and also to the mystification that they are all harmful. Thus, this paper aimed to apply an Investigative Gamified Teaching Sequence (IGTS), considering the importance of bacteria and fungi in our daily lives as a central theme and to validate it during the remote/hybrid teaching period of a public school in Mato Grosso, Brazil. After application, the students evaluated the teaching proposal through a semi-structured questionnaire based on the ARCS methodology. Data were analyzed by descriptive statistics and content analysis. The results of the application and validation showed that IGTS contributed to the demystification of bacteria and fungi in a motivating, fun and engaged way. This way, we suggest that the use of this teaching approach might significantly contribute to the improvement of biology classes, being applicable to both hybrid and face-to-face teaching. |
id |
UCS-4_5110d21425fd47a24af8f6b191ca75e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3861 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching MicrobiologyLa Secuencia Didáctica Investigativa Gamificada como estrategia pedagógica para la enseñanza de la MicrobiologíaSequência Didática Gamificada Investigativa como estratégia pedagógica para o ensino de MicrobiologiaEnsino por InvestigaçãoEnsino de BiologiaGamificaçãoMicrorganismosTeaching by InvestigationBiology TeachingGamificationMicroorganismsEnseñanza por InvestigaciónEnseñanza de la BiologíaGamificaciónMicroorganismosTeaching about microorganisms has always been a challenge, both due to the lack of physical resources at school and also to the mystification that they are all harmful. Thus, this paper aimed to apply an Investigative Gamified Teaching Sequence (IGTS), considering the importance of bacteria and fungi in our daily lives as a central theme and to validate it during the remote/hybrid teaching period of a public school in Mato Grosso, Brazil. After application, the students evaluated the teaching proposal through a semi-structured questionnaire based on the ARCS methodology. Data were analyzed by descriptive statistics and content analysis. The results of the application and validation showed that IGTS contributed to the demystification of bacteria and fungi in a motivating, fun and engaged way. This way, we suggest that the use of this teaching approach might significantly contribute to the improvement of biology classes, being applicable to both hybrid and face-to-face teaching.Enseñar sobre microorganismos siempre ha sido un desafío, tanto por la falta de recursos físicos en la escuela como por la mistificación de que todos somos dañinos. Ante esta realidad, este trabajo tuvo como objetivo aplicar una Secuencia Didáctica Investigativa Gamificada (SDGI), teniendo como tema central la importancia de las bacterias y los hongos en nuestra vida cotidiana y validarla en medio del período de enseñanza a distancia/agua de un público escuela en Mato Grosso, Brasil. Luego de la aplicación, los estudiantes evaluaron la propuesta didáctica a través de un cuestionario semiestructurado basado en la metodología ARCS. Los datos fueron analizados por estadística descriptiva y análisis de contenido. Los resultados de la aplicación y validación mostraron que SDGI contribuyó a la desmitificación de bacterias y hongos de una manera motivadora, divertida y comprometida. Así, se sugiere que el uso de este enfoque didáctico puede contribuir significativamente a la mejora de las clases de biología, siendo aplicable tanto a la enseñanza semipresencial como a la presencial.O ensino sobre os microrganismos tem sido sempre um desafio, tanto pela falta de recursos físicos na escola quanto pela mistificação de que todos são maléficos. Diante dessa realidade, este trabalho teve como objetivo aplicar uma Sequência Didática Gamificada Investigativa (SDGI), tendo a importância de bactérias e fungos em nosso cotidiano como temática central e validá-la em meio ao período de ensino remoto/híbrido de uma escola pública de Mato Grosso, Brasil. Após aplicação, os alunos avaliaram a proposta didática através de um questionário semiestruturado baseado na metodologia ARCS. Os dados foram analisados por estatística descritiva e análise de conteúdo. Os resultados da aplicação e validação demonstraram que a SDGI contribuiu para a desmistificação sobre bactérias e fungos de maneira motivadora, divertida e engajada. Assim sugere-se que o uso desta abordagem didática pode contribuir significativamente para melhoria das aulas de biologia, sendo aplicável tanto para o ensino híbrido quanto presencial.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/386110.26843/rencima.v14n2a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861/2044https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessZocche, Elis Regina dos ReisSouza, Hilton Marcelo de Lima 2023-04-02T21:12:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3861Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-02T21:12:41Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology La Secuencia Didáctica Investigativa Gamificada como estrategia pedagógica para la enseñanza de la Microbiología Sequência Didática Gamificada Investigativa como estratégia pedagógica para o ensino de Microbiologia |
title |
Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology |
spellingShingle |
Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology Zocche, Elis Regina dos Reis Ensino por Investigação Ensino de Biologia Gamificação Microrganismos Teaching by Investigation Biology Teaching Gamification Microorganisms Enseñanza por Investigación Enseñanza de la Biología Gamificación Microorganismos |
title_short |
Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology |
title_full |
Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology |
title_fullStr |
Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology |
title_full_unstemmed |
Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology |
title_sort |
Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology |
author |
Zocche, Elis Regina dos Reis |
author_facet |
Zocche, Elis Regina dos Reis Souza, Hilton Marcelo de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Hilton Marcelo de Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zocche, Elis Regina dos Reis Souza, Hilton Marcelo de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino por Investigação Ensino de Biologia Gamificação Microrganismos Teaching by Investigation Biology Teaching Gamification Microorganisms Enseñanza por Investigación Enseñanza de la Biología Gamificación Microorganismos |
topic |
Ensino por Investigação Ensino de Biologia Gamificação Microrganismos Teaching by Investigation Biology Teaching Gamification Microorganisms Enseñanza por Investigación Enseñanza de la Biología Gamificación Microorganismos |
description |
Teaching about microorganisms has always been a challenge, both due to the lack of physical resources at school and also to the mystification that they are all harmful. Thus, this paper aimed to apply an Investigative Gamified Teaching Sequence (IGTS), considering the importance of bacteria and fungi in our daily lives as a central theme and to validate it during the remote/hybrid teaching period of a public school in Mato Grosso, Brazil. After application, the students evaluated the teaching proposal through a semi-structured questionnaire based on the ARCS methodology. Data were analyzed by descriptive statistics and content analysis. The results of the application and validation showed that IGTS contributed to the demystification of bacteria and fungi in a motivating, fun and engaged way. This way, we suggest that the use of this teaching approach might significantly contribute to the improvement of biology classes, being applicable to both hybrid and face-to-face teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861 10.26843/rencima.v14n2a01 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n2a01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861/2044 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133628780544 |