Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zocche, Elis Regina dos Reis
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Souza, Hilton Marcelo de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861
Resumo: Teaching about microorganisms has always been a challenge, both due to the lack of physical resources at school and also to the mystification that they are all harmful. Thus, this paper aimed to apply an Investigative Gamified Teaching Sequence (IGTS), considering the importance of bacteria and fungi in our daily lives as a central theme and to validate it during the remote/hybrid teaching period of a public school in Mato Grosso, Brazil. After application, the students evaluated the teaching proposal through a semi-structured questionnaire based on the ARCS methodology. Data were analyzed by descriptive statistics and content analysis. The results of the application and validation showed that IGTS contributed to the demystification of bacteria and fungi in a motivating, fun and engaged way. This way, we suggest that the use of this teaching approach might significantly contribute to the improvement of biology classes, being applicable to both hybrid and face-to-face teaching.
id UCS-4_5110d21425fd47a24af8f6b191ca75e3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3861
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching MicrobiologyLa Secuencia Didáctica Investigativa Gamificada como estrategia pedagógica para la enseñanza de la MicrobiologíaSequência Didática Gamificada Investigativa como estratégia pedagógica para o ensino de MicrobiologiaEnsino por InvestigaçãoEnsino de BiologiaGamificaçãoMicrorganismosTeaching by InvestigationBiology TeachingGamificationMicroorganismsEnseñanza por InvestigaciónEnseñanza de la BiologíaGamificaciónMicroorganismosTeaching about microorganisms has always been a challenge, both due to the lack of physical resources at school and also to the mystification that they are all harmful. Thus, this paper aimed to apply an Investigative Gamified Teaching Sequence (IGTS), considering the importance of bacteria and fungi in our daily lives as a central theme and to validate it during the remote/hybrid teaching period of a public school in Mato Grosso, Brazil. After application, the students evaluated the teaching proposal through a semi-structured questionnaire based on the ARCS methodology. Data were analyzed by descriptive statistics and content analysis. The results of the application and validation showed that IGTS contributed to the demystification of bacteria and fungi in a motivating, fun and engaged way. This way, we suggest that the use of this teaching approach might significantly contribute to the improvement of biology classes, being applicable to both hybrid and face-to-face teaching.Enseñar sobre microorganismos siempre ha sido un desafío, tanto por la falta de recursos físicos en la escuela como por la mistificación de que todos somos dañinos. Ante esta realidad, este trabajo tuvo como objetivo aplicar una Secuencia Didáctica Investigativa Gamificada (SDGI), teniendo como tema central la importancia de las bacterias y los hongos en nuestra vida cotidiana y validarla en medio del período de enseñanza a distancia/agua de un público escuela en Mato Grosso, Brasil. Luego de la aplicación, los estudiantes evaluaron la propuesta didáctica a través de un cuestionario semiestructurado basado en la metodología ARCS. Los datos fueron analizados por estadística descriptiva y análisis de contenido. Los resultados de la aplicación y validación mostraron que SDGI contribuyó a la desmitificación de bacterias y hongos de una manera motivadora, divertida y comprometida. Así, se sugiere que el uso de este enfoque didáctico puede contribuir significativamente a la mejora de las clases de biología, siendo aplicable tanto a la enseñanza semipresencial como a la presencial.O ensino sobre os microrganismos tem sido sempre um desafio, tanto pela falta de recursos físicos na escola quanto pela mistificação de que todos são maléficos. Diante dessa realidade, este trabalho teve como objetivo aplicar uma Sequência Didática Gamificada Investigativa (SDGI), tendo a importância de bactérias e fungos em nosso cotidiano como temática central e validá-la em meio ao período de ensino remoto/híbrido de uma escola pública de Mato Grosso, Brasil. Após aplicação, os alunos avaliaram a proposta didática através de um questionário semiestruturado baseado na metodologia ARCS. Os dados foram analisados por estatística descritiva e análise de conteúdo. Os resultados da aplicação e validação demonstraram que a SDGI contribuiu para a desmistificação sobre bactérias e fungos de maneira motivadora, divertida e engajada. Assim sugere-se que o uso desta abordagem didática pode contribuir significativamente para melhoria das aulas de biologia, sendo aplicável tanto para o ensino híbrido quanto presencial.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/386110.26843/rencima.v14n2a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861/2044https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessZocche, Elis Regina dos ReisSouza, Hilton Marcelo de Lima 2023-04-02T21:12:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3861Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-02T21:12:41Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology
La Secuencia Didáctica Investigativa Gamificada como estrategia pedagógica para la enseñanza de la Microbiología
Sequência Didática Gamificada Investigativa como estratégia pedagógica para o ensino de Microbiologia
title Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology
spellingShingle Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology
Zocche, Elis Regina dos Reis
Ensino por Investigação
Ensino de Biologia
Gamificação
Microrganismos
Teaching by Investigation
Biology Teaching
Gamification
Microorganisms
Enseñanza por Investigación
Enseñanza de la Biología
Gamificación
Microorganismos
title_short Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology
title_full Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology
title_fullStr Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology
title_full_unstemmed Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology
title_sort Investigative Gamified Didactic Sequence as a pedagogical strategy for teaching Microbiology
author Zocche, Elis Regina dos Reis
author_facet Zocche, Elis Regina dos Reis
Souza, Hilton Marcelo de Lima
author_role author
author2 Souza, Hilton Marcelo de Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zocche, Elis Regina dos Reis
Souza, Hilton Marcelo de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino por Investigação
Ensino de Biologia
Gamificação
Microrganismos
Teaching by Investigation
Biology Teaching
Gamification
Microorganisms
Enseñanza por Investigación
Enseñanza de la Biología
Gamificación
Microorganismos
topic Ensino por Investigação
Ensino de Biologia
Gamificação
Microrganismos
Teaching by Investigation
Biology Teaching
Gamification
Microorganisms
Enseñanza por Investigación
Enseñanza de la Biología
Gamificación
Microorganismos
description Teaching about microorganisms has always been a challenge, both due to the lack of physical resources at school and also to the mystification that they are all harmful. Thus, this paper aimed to apply an Investigative Gamified Teaching Sequence (IGTS), considering the importance of bacteria and fungi in our daily lives as a central theme and to validate it during the remote/hybrid teaching period of a public school in Mato Grosso, Brazil. After application, the students evaluated the teaching proposal through a semi-structured questionnaire based on the ARCS methodology. Data were analyzed by descriptive statistics and content analysis. The results of the application and validation showed that IGTS contributed to the demystification of bacteria and fungi in a motivating, fun and engaged way. This way, we suggest that the use of this teaching approach might significantly contribute to the improvement of biology classes, being applicable to both hybrid and face-to-face teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861
10.26843/rencima.v14n2a01
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a01
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3861/2044
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133628780544