Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Érica Edmajan de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Andrade, Francisco José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688
Resumo: This paper aims to investigate how Virtual Learning Objects (VLOs) can assist the teaching of Mathematics, especially with regard to the approach of the four basic operations in a 6th grade Elementary School class. The methodological procedure adopted is classified as a case study and qualitative approach. For this study, a VLO was developed and used in a public school in the city of Sao Jose de Piranhas - PB, as a result of the activities carried out during the Pedagogical Residency Program. The active participation of students was observed as they made an effort to carry out the activities applied with the VLO, individually or in cooperation. It is concluded that the integration of VLO in Mathematics teaching is a viable approach, capable of enriching pedagogical practices and favoring the achievement of the skills and abilities proposed by BNCC, especially general skill number five and digital culture.
id UCS-4_51dbb07cad1c1e3515b3ba04da462196
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4688
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency ProgramEl uso de objetos virtuales de aprendizaje a la enseñanza de Matemáticas en el Programa Residencia PedagógicaO uso de objetos virtuais de aprendizagem ao ensino de Matemática no Programa Residência PedagógicaObjeto Virtual de AprendizagemEnsino de MatemáticaOperações Matemáticas ElementaresResidência PedagógicaVirtual Learning ObjectTeaching MathematicsElementary Mathematical OperationsPedagogical ResidencyObjeto Virtual de AprendizajeEnseñanza de MatemáticasOperaciones Matemáticas ElementalesResidencia PedagógicaThis paper aims to investigate how Virtual Learning Objects (VLOs) can assist the teaching of Mathematics, especially with regard to the approach of the four basic operations in a 6th grade Elementary School class. The methodological procedure adopted is classified as a case study and qualitative approach. For this study, a VLO was developed and used in a public school in the city of Sao Jose de Piranhas - PB, as a result of the activities carried out during the Pedagogical Residency Program. The active participation of students was observed as they made an effort to carry out the activities applied with the VLO, individually or in cooperation. It is concluded that the integration of VLO in Mathematics teaching is a viable approach, capable of enriching pedagogical practices and favoring the achievement of the skills and abilities proposed by BNCC, especially general skill number five and digital culture.Este trabajo tiene por objetivo investigar cómo los Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVA) pueden auxiliar la enseñanza de Matemáticas. En especial, el abordaje de las cuatro operaciones con una clase del 6º año de la Enseñanza Fundamental. Cuanto a los aspectos metodológicos, se clasifica como un estudio de caso y con abordaje cualitativa. Para este trabajo, fue desarrollado y utilizado un OVA en una escuela pública de la ciudad de São José de Piranhas, PB, en consecuencia de las actividades desarrolladas durante el Programa de Residencia Pedagógica. Se ha observado la participación activa de los alumnos, mientras individualmente o en cooperación se esforzavan en realizar las actividades mediadas por el OVA. Se concluye que la integración del OVA en la enseñanza de Matemáticas es un abordaje viable, capaz de enriquecer las prácticas pedagógicas y favorecer el alcance de las competencias y habilidades propuestas por la BNCC, especialmente la competencia general cinco y la cultura digital.resumen debe contener entre 100 y 150 palabras, con un solo espacio, seguido de hasta cinco palabras clave. El resumen debe contener una reseña del tema principal, o un extracto del tema de la investigación; el objetivo del estudio; aspectos de la metodología de investigación; elementos del fundamento teórico; y síntesis de los resultados obtenidos.Este trabalho tem por objetivo investigar como os Objetos Virtuais de Aprendizagem (OVA) podem auxiliar o ensino de Matemática, em especial, a abordagem das quatros operações com uma turma do 6º ano do Ensino Fundamental. Quanto aos aspectos metodológicos, classifica-se como um estudo de caso e com abordagem qualitativa. Para este trabalho, foi desenvolvido e utilizado um OVA em uma escola pública da cidade de São José de Piranhas, PB, em decorrências das atividades desenvolvidas durante o Programa de Residência Pedagógica. Observou-se a participação ativa dos alunos, enquanto individualmente ou em cooperação se esforçavam em realizar as atividades mediadas pelo OVA. Concluiu-se que a integração do OVA no ensino de Matemática é uma abordagem viável, capaz de enriquecer as práticas pedagógicas e favorecer o alcance das competências e habilidades proposta pela BNCC, especialmente a competência geral cinco e a cultura digital.Editora Cruzeiro do Sul2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/468810.26843/rencima.v14n4a02Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688/2092https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Érica Edmajan deAndrade, Francisco José de2024-02-02T17:26:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4688Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-02-02T17:26:18Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program
El uso de objetos virtuales de aprendizaje a la enseñanza de Matemáticas en el Programa Residencia Pedagógica
O uso de objetos virtuais de aprendizagem ao ensino de Matemática no Programa Residência Pedagógica
title Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program
spellingShingle Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program
Abreu, Érica Edmajan de
Objeto Virtual de Aprendizagem
Ensino de Matemática
Operações Matemáticas Elementares
Residência Pedagógica
Virtual Learning Object
Teaching Mathematics
Elementary Mathematical Operations
Pedagogical Residency
Objeto Virtual de Aprendizaje
Enseñanza de Matemáticas
Operaciones Matemáticas Elementales
Residencia Pedagógica
title_short Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program
title_full Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program
title_fullStr Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program
title_full_unstemmed Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program
title_sort Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program
author Abreu, Érica Edmajan de
author_facet Abreu, Érica Edmajan de
Andrade, Francisco José de
author_role author
author2 Andrade, Francisco José de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Érica Edmajan de
Andrade, Francisco José de
dc.subject.por.fl_str_mv Objeto Virtual de Aprendizagem
Ensino de Matemática
Operações Matemáticas Elementares
Residência Pedagógica
Virtual Learning Object
Teaching Mathematics
Elementary Mathematical Operations
Pedagogical Residency
Objeto Virtual de Aprendizaje
Enseñanza de Matemáticas
Operaciones Matemáticas Elementales
Residencia Pedagógica
topic Objeto Virtual de Aprendizagem
Ensino de Matemática
Operações Matemáticas Elementares
Residência Pedagógica
Virtual Learning Object
Teaching Mathematics
Elementary Mathematical Operations
Pedagogical Residency
Objeto Virtual de Aprendizaje
Enseñanza de Matemáticas
Operaciones Matemáticas Elementales
Residencia Pedagógica
description This paper aims to investigate how Virtual Learning Objects (VLOs) can assist the teaching of Mathematics, especially with regard to the approach of the four basic operations in a 6th grade Elementary School class. The methodological procedure adopted is classified as a case study and qualitative approach. For this study, a VLO was developed and used in a public school in the city of Sao Jose de Piranhas - PB, as a result of the activities carried out during the Pedagogical Residency Program. The active participation of students was observed as they made an effort to carry out the activities applied with the VLO, individually or in cooperation. It is concluded that the integration of VLO in Mathematics teaching is a viable approach, capable of enriching pedagogical practices and favoring the achievement of the skills and abilities proposed by BNCC, especially general skill number five and digital culture.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688
10.26843/rencima.v14n4a02
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n4a02
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688/2092
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134203400192