Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688 |
Resumo: | This paper aims to investigate how Virtual Learning Objects (VLOs) can assist the teaching of Mathematics, especially with regard to the approach of the four basic operations in a 6th grade Elementary School class. The methodological procedure adopted is classified as a case study and qualitative approach. For this study, a VLO was developed and used in a public school in the city of Sao Jose de Piranhas - PB, as a result of the activities carried out during the Pedagogical Residency Program. The active participation of students was observed as they made an effort to carry out the activities applied with the VLO, individually or in cooperation. It is concluded that the integration of VLO in Mathematics teaching is a viable approach, capable of enriching pedagogical practices and favoring the achievement of the skills and abilities proposed by BNCC, especially general skill number five and digital culture. |
id |
UCS-4_51dbb07cad1c1e3515b3ba04da462196 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4688 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency ProgramEl uso de objetos virtuales de aprendizaje a la enseñanza de Matemáticas en el Programa Residencia PedagógicaO uso de objetos virtuais de aprendizagem ao ensino de Matemática no Programa Residência PedagógicaObjeto Virtual de AprendizagemEnsino de MatemáticaOperações Matemáticas ElementaresResidência PedagógicaVirtual Learning ObjectTeaching MathematicsElementary Mathematical OperationsPedagogical ResidencyObjeto Virtual de AprendizajeEnseñanza de MatemáticasOperaciones Matemáticas ElementalesResidencia PedagógicaThis paper aims to investigate how Virtual Learning Objects (VLOs) can assist the teaching of Mathematics, especially with regard to the approach of the four basic operations in a 6th grade Elementary School class. The methodological procedure adopted is classified as a case study and qualitative approach. For this study, a VLO was developed and used in a public school in the city of Sao Jose de Piranhas - PB, as a result of the activities carried out during the Pedagogical Residency Program. The active participation of students was observed as they made an effort to carry out the activities applied with the VLO, individually or in cooperation. It is concluded that the integration of VLO in Mathematics teaching is a viable approach, capable of enriching pedagogical practices and favoring the achievement of the skills and abilities proposed by BNCC, especially general skill number five and digital culture.Este trabajo tiene por objetivo investigar cómo los Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVA) pueden auxiliar la enseñanza de Matemáticas. En especial, el abordaje de las cuatro operaciones con una clase del 6º año de la Enseñanza Fundamental. Cuanto a los aspectos metodológicos, se clasifica como un estudio de caso y con abordaje cualitativa. Para este trabajo, fue desarrollado y utilizado un OVA en una escuela pública de la ciudad de São José de Piranhas, PB, en consecuencia de las actividades desarrolladas durante el Programa de Residencia Pedagógica. Se ha observado la participación activa de los alumnos, mientras individualmente o en cooperación se esforzavan en realizar las actividades mediadas por el OVA. Se concluye que la integración del OVA en la enseñanza de Matemáticas es un abordaje viable, capaz de enriquecer las prácticas pedagógicas y favorecer el alcance de las competencias y habilidades propuestas por la BNCC, especialmente la competencia general cinco y la cultura digital.resumen debe contener entre 100 y 150 palabras, con un solo espacio, seguido de hasta cinco palabras clave. El resumen debe contener una reseña del tema principal, o un extracto del tema de la investigación; el objetivo del estudio; aspectos de la metodología de investigación; elementos del fundamento teórico; y síntesis de los resultados obtenidos.Este trabalho tem por objetivo investigar como os Objetos Virtuais de Aprendizagem (OVA) podem auxiliar o ensino de Matemática, em especial, a abordagem das quatros operações com uma turma do 6º ano do Ensino Fundamental. Quanto aos aspectos metodológicos, classifica-se como um estudo de caso e com abordagem qualitativa. Para este trabalho, foi desenvolvido e utilizado um OVA em uma escola pública da cidade de São José de Piranhas, PB, em decorrências das atividades desenvolvidas durante o Programa de Residência Pedagógica. Observou-se a participação ativa dos alunos, enquanto individualmente ou em cooperação se esforçavam em realizar as atividades mediadas pelo OVA. Concluiu-se que a integração do OVA no ensino de Matemática é uma abordagem viável, capaz de enriquecer as práticas pedagógicas e favorecer o alcance das competências e habilidades proposta pela BNCC, especialmente a competência geral cinco e a cultura digital.Editora Cruzeiro do Sul2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/468810.26843/rencima.v14n4a02Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688/2092https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Érica Edmajan deAndrade, Francisco José de2024-02-02T17:26:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4688Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-02-02T17:26:18Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program El uso de objetos virtuales de aprendizaje a la enseñanza de Matemáticas en el Programa Residencia Pedagógica O uso de objetos virtuais de aprendizagem ao ensino de Matemática no Programa Residência Pedagógica |
title |
Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program |
spellingShingle |
Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program Abreu, Érica Edmajan de Objeto Virtual de Aprendizagem Ensino de Matemática Operações Matemáticas Elementares Residência Pedagógica Virtual Learning Object Teaching Mathematics Elementary Mathematical Operations Pedagogical Residency Objeto Virtual de Aprendizaje Enseñanza de Matemáticas Operaciones Matemáticas Elementales Residencia Pedagógica |
title_short |
Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program |
title_full |
Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program |
title_fullStr |
Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program |
title_full_unstemmed |
Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program |
title_sort |
Using virtual learning objects to teach Mathematics in the Pedagogical Residency Program |
author |
Abreu, Érica Edmajan de |
author_facet |
Abreu, Érica Edmajan de Andrade, Francisco José de |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Francisco José de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu, Érica Edmajan de Andrade, Francisco José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Objeto Virtual de Aprendizagem Ensino de Matemática Operações Matemáticas Elementares Residência Pedagógica Virtual Learning Object Teaching Mathematics Elementary Mathematical Operations Pedagogical Residency Objeto Virtual de Aprendizaje Enseñanza de Matemáticas Operaciones Matemáticas Elementales Residencia Pedagógica |
topic |
Objeto Virtual de Aprendizagem Ensino de Matemática Operações Matemáticas Elementares Residência Pedagógica Virtual Learning Object Teaching Mathematics Elementary Mathematical Operations Pedagogical Residency Objeto Virtual de Aprendizaje Enseñanza de Matemáticas Operaciones Matemáticas Elementales Residencia Pedagógica |
description |
This paper aims to investigate how Virtual Learning Objects (VLOs) can assist the teaching of Mathematics, especially with regard to the approach of the four basic operations in a 6th grade Elementary School class. The methodological procedure adopted is classified as a case study and qualitative approach. For this study, a VLO was developed and used in a public school in the city of Sao Jose de Piranhas - PB, as a result of the activities carried out during the Pedagogical Residency Program. The active participation of students was observed as they made an effort to carry out the activities applied with the VLO, individually or in cooperation. It is concluded that the integration of VLO in Mathematics teaching is a viable approach, capable of enriching pedagogical practices and favoring the achievement of the skills and abilities proposed by BNCC, especially general skill number five and digital culture. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688 10.26843/rencima.v14n4a02 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n4a02 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4688/2092 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-22 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306134203400192 |