Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Elaine Fernanda
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Sindiany Suelen Caduda, Pagan, Alice Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931
Resumo: The concept of biodiversity has been spread in the scientific and social fields because of discussions on environmental preservation and conservation. In the training of Science and Biology teachers, we can highlight that this idea appears in all disciplines, therefore being a structuring term. That said, we categorize this concept from three perspectives: ecological, biocultural, and biocentric, which organized the analysis of the biodiversity conceptions of future teachers of an interdisciplinary degree in Natural Sciences from the Federal University of Southern Bahia (UFSB). We applied interviews to tan students. Interpretations were made from Bardin's Content Analysis indicators. The results presented a prevalence of the concept of biodiversity in an ecological perspective that has been frequent in technical textbooks of Biology, with little influence from socio-cultural and biocentric factors. We infer that this trend has been built up by professors' conceptions influence, who contemplates Biology as a technical and neutral area.
id UCS-4_53b9b1126afd1cd0e5ea6f8cc041adde
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2931
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural SciencesConcepciones de biodiversidade para futuros professores de Ciencias NaturalesConcepções de biodiversidade para futuros professores de Ciências da NaturezaDiversidade BiológicaTermo EstruturanteFormação de ProfessoresBiological DiversityStructuring TermTeacher FormationDiversidad BiológicaTérmino de EstructuraciónFormación de ProfesoresThe concept of biodiversity has been spread in the scientific and social fields because of discussions on environmental preservation and conservation. In the training of Science and Biology teachers, we can highlight that this idea appears in all disciplines, therefore being a structuring term. That said, we categorize this concept from three perspectives: ecological, biocultural, and biocentric, which organized the analysis of the biodiversity conceptions of future teachers of an interdisciplinary degree in Natural Sciences from the Federal University of Southern Bahia (UFSB). We applied interviews to tan students. Interpretations were made from Bardin's Content Analysis indicators. The results presented a prevalence of the concept of biodiversity in an ecological perspective that has been frequent in technical textbooks of Biology, with little influence from socio-cultural and biocentric factors. We infer that this trend has been built up by professors' conceptions influence, who contemplates Biology as a technical and neutral area.El concepto de biodiversidad se ha extendido en el ámbito científico y social debido a las discusiones sobre la preservación y conservación del medio ambiente. En la formación de profesores de Ciencias y Biología, podemos destacar que esta idea aparece en todas las disciplinas, siendo, por tanto, un término estructurante. Esto puesto, categorizamos este concepto desde tres perspectivas: ecológica, biocultural y biocéntrica, que organizaran el análisis de las concepciones del concepto de futuros docentes de la Licenciatura Interdisciplinaria en Ciencias de la Naturaleza (LICNT), de la Universidad Federal del Sur de Bahía (UFSB), una graduación basada en metodologías activas. Aplicamos diez entrevistas a los alumnos activos del curso. Las interpretaciones fueran hechas a partir de las referencias del análisis de contenido de Bardin. Los resultados apuntaran una prevalencia del término en una perspectiva ecológica, normalmente abordada en los libros didáctico de las áreas técnicas de Biología, con poca influencia de factores socioculturales y biocéntricos. Inferimos que esta tendencia ecológica puede estar influenciada por el concepto de formación construido por los docentes del curso, que contempla la Biología como un área técnica y neutra.O conceito biodiversidade tem-se propagado no âmbito científico e social devido às discussões sobre preservação e conservação ambiental. Na formação de professores de Ciências e Biologia, podemos destacar que essa ideia aparece em todas as disciplinas, sendo, portanto, um termo estruturante. Isto posto, categorizamos esse conceito sob três perspectivas: ecológica, biocultural e biocêntrica, que organizaram a análise das concepções do conceito de futuros professores da Licenciatura Interdisciplinar em Ciências da Natureza (LICNT), da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), uma graduação baseada nas metodologias ativas. Aplicamos dez entrevistas para os discentes ativos do curso. As interpretações foram feitas a partir dos referenciais da Análise de Conteúdo de Bardin. Os resultados apontaram uma prevalência do termo em uma perspectiva ecológica, normalmente abordada nos livros didáticos das áreas técnicas da Biologia, havendo reduzida influência de fatores socioculturais e biocêntricos. Inferimos que essa tendência ecológica pode ser influenciada pela concepção de formação construída pelos docentes do curso, a qual contempla a Biologia como uma área técnica e neutra.Editora Cruzeiro do Sul2021-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/293110.26843/rencima.v12n4a37Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931/1690https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Elaine FernandaSantos, Sindiany Suelen CadudaPagan, Alice Alexandre2023-05-13T21:26:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2931Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:26:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences
Concepciones de biodiversidade para futuros professores de Ciencias Naturales
Concepções de biodiversidade para futuros professores de Ciências da Natureza
title Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences
spellingShingle Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences
Santos, Elaine Fernanda
Diversidade Biológica
Termo Estruturante
Formação de Professores
Biological Diversity
Structuring Term
Teacher Formation
Diversidad Biológica
Término de Estructuración
Formación de Profesores
title_short Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences
title_full Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences
title_fullStr Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences
title_full_unstemmed Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences
title_sort Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences
author Santos, Elaine Fernanda
author_facet Santos, Elaine Fernanda
Santos, Sindiany Suelen Caduda
Pagan, Alice Alexandre
author_role author
author2 Santos, Sindiany Suelen Caduda
Pagan, Alice Alexandre
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Elaine Fernanda
Santos, Sindiany Suelen Caduda
Pagan, Alice Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Diversidade Biológica
Termo Estruturante
Formação de Professores
Biological Diversity
Structuring Term
Teacher Formation
Diversidad Biológica
Término de Estructuración
Formación de Profesores
topic Diversidade Biológica
Termo Estruturante
Formação de Professores
Biological Diversity
Structuring Term
Teacher Formation
Diversidad Biológica
Término de Estructuración
Formación de Profesores
description The concept of biodiversity has been spread in the scientific and social fields because of discussions on environmental preservation and conservation. In the training of Science and Biology teachers, we can highlight that this idea appears in all disciplines, therefore being a structuring term. That said, we categorize this concept from three perspectives: ecological, biocultural, and biocentric, which organized the analysis of the biodiversity conceptions of future teachers of an interdisciplinary degree in Natural Sciences from the Federal University of Southern Bahia (UFSB). We applied interviews to tan students. Interpretations were made from Bardin's Content Analysis indicators. The results presented a prevalence of the concept of biodiversity in an ecological perspective that has been frequent in technical textbooks of Biology, with little influence from socio-cultural and biocentric factors. We infer that this trend has been built up by professors' conceptions influence, who contemplates Biology as a technical and neutral area.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931
10.26843/rencima.v12n4a37
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n4a37
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931/1690
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132363149312