Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931 |
Resumo: | The concept of biodiversity has been spread in the scientific and social fields because of discussions on environmental preservation and conservation. In the training of Science and Biology teachers, we can highlight that this idea appears in all disciplines, therefore being a structuring term. That said, we categorize this concept from three perspectives: ecological, biocultural, and biocentric, which organized the analysis of the biodiversity conceptions of future teachers of an interdisciplinary degree in Natural Sciences from the Federal University of Southern Bahia (UFSB). We applied interviews to tan students. Interpretations were made from Bardin's Content Analysis indicators. The results presented a prevalence of the concept of biodiversity in an ecological perspective that has been frequent in technical textbooks of Biology, with little influence from socio-cultural and biocentric factors. We infer that this trend has been built up by professors' conceptions influence, who contemplates Biology as a technical and neutral area. |
id |
UCS-4_53b9b1126afd1cd0e5ea6f8cc041adde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2931 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural SciencesConcepciones de biodiversidade para futuros professores de Ciencias NaturalesConcepções de biodiversidade para futuros professores de Ciências da NaturezaDiversidade BiológicaTermo EstruturanteFormação de ProfessoresBiological DiversityStructuring TermTeacher FormationDiversidad BiológicaTérmino de EstructuraciónFormación de ProfesoresThe concept of biodiversity has been spread in the scientific and social fields because of discussions on environmental preservation and conservation. In the training of Science and Biology teachers, we can highlight that this idea appears in all disciplines, therefore being a structuring term. That said, we categorize this concept from three perspectives: ecological, biocultural, and biocentric, which organized the analysis of the biodiversity conceptions of future teachers of an interdisciplinary degree in Natural Sciences from the Federal University of Southern Bahia (UFSB). We applied interviews to tan students. Interpretations were made from Bardin's Content Analysis indicators. The results presented a prevalence of the concept of biodiversity in an ecological perspective that has been frequent in technical textbooks of Biology, with little influence from socio-cultural and biocentric factors. We infer that this trend has been built up by professors' conceptions influence, who contemplates Biology as a technical and neutral area.El concepto de biodiversidad se ha extendido en el ámbito científico y social debido a las discusiones sobre la preservación y conservación del medio ambiente. En la formación de profesores de Ciencias y Biología, podemos destacar que esta idea aparece en todas las disciplinas, siendo, por tanto, un término estructurante. Esto puesto, categorizamos este concepto desde tres perspectivas: ecológica, biocultural y biocéntrica, que organizaran el análisis de las concepciones del concepto de futuros docentes de la Licenciatura Interdisciplinaria en Ciencias de la Naturaleza (LICNT), de la Universidad Federal del Sur de Bahía (UFSB), una graduación basada en metodologías activas. Aplicamos diez entrevistas a los alumnos activos del curso. Las interpretaciones fueran hechas a partir de las referencias del análisis de contenido de Bardin. Los resultados apuntaran una prevalencia del término en una perspectiva ecológica, normalmente abordada en los libros didáctico de las áreas técnicas de Biología, con poca influencia de factores socioculturales y biocéntricos. Inferimos que esta tendencia ecológica puede estar influenciada por el concepto de formación construido por los docentes del curso, que contempla la Biología como un área técnica y neutra.O conceito biodiversidade tem-se propagado no âmbito científico e social devido às discussões sobre preservação e conservação ambiental. Na formação de professores de Ciências e Biologia, podemos destacar que essa ideia aparece em todas as disciplinas, sendo, portanto, um termo estruturante. Isto posto, categorizamos esse conceito sob três perspectivas: ecológica, biocultural e biocêntrica, que organizaram a análise das concepções do conceito de futuros professores da Licenciatura Interdisciplinar em Ciências da Natureza (LICNT), da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), uma graduação baseada nas metodologias ativas. Aplicamos dez entrevistas para os discentes ativos do curso. As interpretações foram feitas a partir dos referenciais da Análise de Conteúdo de Bardin. Os resultados apontaram uma prevalência do termo em uma perspectiva ecológica, normalmente abordada nos livros didáticos das áreas técnicas da Biologia, havendo reduzida influência de fatores socioculturais e biocêntricos. Inferimos que essa tendência ecológica pode ser influenciada pela concepção de formação construída pelos docentes do curso, a qual contempla a Biologia como uma área técnica e neutra.Editora Cruzeiro do Sul2021-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/293110.26843/rencima.v12n4a37Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931/1690https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Elaine FernandaSantos, Sindiany Suelen CadudaPagan, Alice Alexandre2023-05-13T21:26:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2931Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:26:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences Concepciones de biodiversidade para futuros professores de Ciencias Naturales Concepções de biodiversidade para futuros professores de Ciências da Natureza |
title |
Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences |
spellingShingle |
Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences Santos, Elaine Fernanda Diversidade Biológica Termo Estruturante Formação de Professores Biological Diversity Structuring Term Teacher Formation Diversidad Biológica Término de Estructuración Formación de Profesores |
title_short |
Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences |
title_full |
Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences |
title_fullStr |
Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences |
title_full_unstemmed |
Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences |
title_sort |
Conceptions of biodiversity for future teachers of Natural Sciences |
author |
Santos, Elaine Fernanda |
author_facet |
Santos, Elaine Fernanda Santos, Sindiany Suelen Caduda Pagan, Alice Alexandre |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Sindiany Suelen Caduda Pagan, Alice Alexandre |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Elaine Fernanda Santos, Sindiany Suelen Caduda Pagan, Alice Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diversidade Biológica Termo Estruturante Formação de Professores Biological Diversity Structuring Term Teacher Formation Diversidad Biológica Término de Estructuración Formación de Profesores |
topic |
Diversidade Biológica Termo Estruturante Formação de Professores Biological Diversity Structuring Term Teacher Formation Diversidad Biológica Término de Estructuración Formación de Profesores |
description |
The concept of biodiversity has been spread in the scientific and social fields because of discussions on environmental preservation and conservation. In the training of Science and Biology teachers, we can highlight that this idea appears in all disciplines, therefore being a structuring term. That said, we categorize this concept from three perspectives: ecological, biocultural, and biocentric, which organized the analysis of the biodiversity conceptions of future teachers of an interdisciplinary degree in Natural Sciences from the Federal University of Southern Bahia (UFSB). We applied interviews to tan students. Interpretations were made from Bardin's Content Analysis indicators. The results presented a prevalence of the concept of biodiversity in an ecological perspective that has been frequent in technical textbooks of Biology, with little influence from socio-cultural and biocentric factors. We infer that this trend has been built up by professors' conceptions influence, who contemplates Biology as a technical and neutral area. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931 10.26843/rencima.v12n4a37 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n4a37 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2931/1690 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132363149312 |