Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680 |
Resumo: | The study aimed to analyze the applicability of didactic-methodological strategies adopted in remote chemistry teaching in the prison system of the municipality of Sao Joao do Rio do Peixe-PB. The research was characterized as exploratory with a qualitative approach, in which participants evaluated the quality of previously adopted face-to-face teaching and experienced an approach through a didactic sequence with resources adapted to the pandemic context and remote classes. By outlining a parallel between in-person and remote classes in the context of the prison system, it was possible to verify a preference for visual and practical experiences, in addition to the need for the teacher's presence in the physical space of the classroom. Weaknesses were perceived in both teaching modalities, with the need to implement diversified resources in chemistry teaching aligned with moments inside and outside the classroom, in addition to a good teacher-student relationship. |
id |
UCS-4_585e95593c82a1961ac36c3bea1b45e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4680 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)Estrategias didáctico-metodológicas en la enseñanza a distancia de la Química en el sistema penitenciario de São João do Rio do Peixe (PB)Estratégias didático-metodológicas no ensino remoto de Química do sistema prisional em São João do Rio do Peixe (PB)Ensino de QuímicaRegime Especial de EnsinoPrivação de LiberdadeChemistry TeachingSpecial Educational RegimeDeprivation of FreedomEnseñanza de la QuímicaRégimen Especial de EnseñanzaPrivación de LibertadThe study aimed to analyze the applicability of didactic-methodological strategies adopted in remote chemistry teaching in the prison system of the municipality of Sao Joao do Rio do Peixe-PB. The research was characterized as exploratory with a qualitative approach, in which participants evaluated the quality of previously adopted face-to-face teaching and experienced an approach through a didactic sequence with resources adapted to the pandemic context and remote classes. By outlining a parallel between in-person and remote classes in the context of the prison system, it was possible to verify a preference for visual and practical experiences, in addition to the need for the teacher's presence in the physical space of the classroom. Weaknesses were perceived in both teaching modalities, with the need to implement diversified resources in chemistry teaching aligned with moments inside and outside the classroom, in addition to a good teacher-student relationship.El objetivo fue analizar la funcionalidad de las estrategias didáctico-metodológicas adoptadas en la enseñanza remota de Química en el sistema penitenciario de la ciudad de São João do Rio do Peixe-PB. La investigación se caracterizó por ser exploratoria con enfoque cualitativo, donde los participantes pudieron evaluar la calidad de la enseñanza presencial adoptada previamente y experimentar un abordaje a través de una secuencia didáctica con recursos adaptados al contexto de pandemia y clases remotas. Al establecer un paralelo entre clases presenciales y remotas en el contexto del sistema penitenciario, fue posible verificar una preferencia por experiencias visuales, prácticas y también una necesidad de la presencia del profesor en el espacio físico del aula. Por lo tanto, existen debilidades en ambas modalidades de enseñanza, ya que existe la necesidad de implementar recursos diversificados en la enseñanza de la Química, que estén alineados con momentos dentro y fuera del aula y, además de una buena relación profesor-alumno.Objetivou-se analisar a funcionalidade das estratégias didático-metodológicas adotadas no ensino remoto de Química no sistema prisional da cidade de São João do Rio do Peixe-PB. A pesquisa se caracterizou como sendo exploratória com abordagem qualitativa, onde os participantes puderam avaliar a qualidade do ensino presencial anteriormente adotado e vivenciar uma abordagem através de uma sequência didática com recursos adaptados ao contexto pandêmico e de aulas remotas. Ao traçar um paralelo entre as aulas presenciais e remotas no contexto do sistema prisional, foi possível verificar uma preferência por experiências visuais, práticas e também uma necessidade da presença do docente no espaço físico da sala de aula. Logo, apresenta-se fragilidades em ambas as modalidades de ensino, uma vez que observa-se a necessidade de implementação de recursos diversificados no ensino de Química que estejam alinhados com momentos dentro e fora da sala de aula, além de uma boa relação professor e aluno.Editora Cruzeiro do Sul2022-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/468010.26843/rencima.v13n1a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680/2084https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmador, Raiany BragaSilva, Everton Vieira da Braga, Francisco Carneiro2023-12-04T21:14:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4680Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-12-04T21:14:01Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB) Estrategias didáctico-metodológicas en la enseñanza a distancia de la Química en el sistema penitenciario de São João do Rio do Peixe (PB) Estratégias didático-metodológicas no ensino remoto de Química do sistema prisional em São João do Rio do Peixe (PB) |
title |
Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB) |
spellingShingle |
Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB) Amador, Raiany Braga Ensino de Química Regime Especial de Ensino Privação de Liberdade Chemistry Teaching Special Educational Regime Deprivation of Freedom Enseñanza de la Química Régimen Especial de Enseñanza Privación de Libertad |
title_short |
Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB) |
title_full |
Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB) |
title_fullStr |
Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB) |
title_full_unstemmed |
Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB) |
title_sort |
Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB) |
author |
Amador, Raiany Braga |
author_facet |
Amador, Raiany Braga Silva, Everton Vieira da Braga, Francisco Carneiro |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Everton Vieira da Braga, Francisco Carneiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amador, Raiany Braga Silva, Everton Vieira da Braga, Francisco Carneiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Química Regime Especial de Ensino Privação de Liberdade Chemistry Teaching Special Educational Regime Deprivation of Freedom Enseñanza de la Química Régimen Especial de Enseñanza Privación de Libertad |
topic |
Ensino de Química Regime Especial de Ensino Privação de Liberdade Chemistry Teaching Special Educational Regime Deprivation of Freedom Enseñanza de la Química Régimen Especial de Enseñanza Privación de Libertad |
description |
The study aimed to analyze the applicability of didactic-methodological strategies adopted in remote chemistry teaching in the prison system of the municipality of Sao Joao do Rio do Peixe-PB. The research was characterized as exploratory with a qualitative approach, in which participants evaluated the quality of previously adopted face-to-face teaching and experienced an approach through a didactic sequence with resources adapted to the pandemic context and remote classes. By outlining a parallel between in-person and remote classes in the context of the prison system, it was possible to verify a preference for visual and practical experiences, in addition to the need for the teacher's presence in the physical space of the classroom. Weaknesses were perceived in both teaching modalities, with the need to implement diversified resources in chemistry teaching aligned with moments inside and outside the classroom, in addition to a good teacher-student relationship. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680 10.26843/rencima.v13n1a21 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n1a21 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680/2084 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-24 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306134166700032 |