Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amador, Raiany Braga
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Everton Vieira da, Braga, Francisco Carneiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680
Resumo: The study aimed to analyze the applicability of didactic-methodological strategies adopted in remote chemistry teaching in the prison system of the municipality of Sao Joao do Rio do Peixe-PB. The research was characterized as exploratory with a qualitative approach, in which participants evaluated the quality of previously adopted face-to-face teaching and experienced an approach through a didactic sequence with resources adapted to the pandemic context and remote classes. By outlining a parallel between in-person and remote classes in the context of the prison system, it was possible to verify a preference for visual and practical experiences, in addition to the need for the teacher's presence in the physical space of the classroom. Weaknesses were perceived in both teaching modalities, with the need to implement diversified resources in chemistry teaching aligned with moments inside and outside the classroom, in addition to a good teacher-student relationship.
id UCS-4_585e95593c82a1961ac36c3bea1b45e8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4680
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)Estrategias didáctico-metodológicas en la enseñanza a distancia de la Química en el sistema penitenciario de São João do Rio do Peixe (PB)Estratégias didático-metodológicas no ensino remoto de Química do sistema prisional em São João do Rio do Peixe (PB)Ensino de QuímicaRegime Especial de EnsinoPrivação de LiberdadeChemistry TeachingSpecial Educational RegimeDeprivation of FreedomEnseñanza de la QuímicaRégimen Especial de EnseñanzaPrivación de LibertadThe study aimed to analyze the applicability of didactic-methodological strategies adopted in remote chemistry teaching in the prison system of the municipality of Sao Joao do Rio do Peixe-PB. The research was characterized as exploratory with a qualitative approach, in which participants evaluated the quality of previously adopted face-to-face teaching and experienced an approach through a didactic sequence with resources adapted to the pandemic context and remote classes. By outlining a parallel between in-person and remote classes in the context of the prison system, it was possible to verify a preference for visual and practical experiences, in addition to the need for the teacher's presence in the physical space of the classroom. Weaknesses were perceived in both teaching modalities, with the need to implement diversified resources in chemistry teaching aligned with moments inside and outside the classroom, in addition to a good teacher-student relationship.El objetivo fue analizar la funcionalidad de las estrategias didáctico-metodológicas adoptadas en la enseñanza remota de Química en el sistema penitenciario de la ciudad de São João do Rio do Peixe-PB. La investigación se caracterizó por ser exploratoria con enfoque cualitativo, donde los participantes pudieron evaluar la calidad de la enseñanza presencial adoptada previamente y experimentar un abordaje a través de una secuencia didáctica con recursos adaptados al contexto de pandemia y clases remotas. Al establecer un paralelo entre clases presenciales y remotas en el contexto del sistema penitenciario, fue posible verificar una preferencia por experiencias visuales, prácticas y también una necesidad de la presencia del profesor en el espacio físico del aula. Por lo tanto, existen debilidades en ambas modalidades de enseñanza, ya que existe la necesidad de implementar recursos diversificados en la enseñanza de la Química, que estén alineados con momentos dentro y fuera del aula y, además de una buena relación profesor-alumno.Objetivou-se analisar a funcionalidade das estratégias didático-metodológicas adotadas no ensino remoto de Química no sistema prisional da cidade de São João do Rio do Peixe-PB. A pesquisa se caracterizou como sendo exploratória com abordagem qualitativa, onde os participantes puderam avaliar a qualidade do ensino presencial anteriormente adotado e vivenciar uma abordagem através de uma sequência didática com recursos adaptados ao contexto pandêmico e de aulas remotas. Ao traçar um paralelo entre as aulas presenciais e remotas no contexto do sistema prisional, foi possível verificar uma preferência por experiências visuais, práticas e também uma necessidade da presença do docente no espaço físico da sala de aula. Logo, apresenta-se fragilidades em ambas as modalidades de ensino, uma vez que observa-se a necessidade de implementação de recursos diversificados no ensino de Química que estejam alinhados com momentos dentro e fora da sala de aula, além de uma boa relação professor e aluno.Editora Cruzeiro do Sul2022-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/468010.26843/rencima.v13n1a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680/2084https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmador, Raiany BragaSilva, Everton Vieira da Braga, Francisco Carneiro2023-12-04T21:14:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4680Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-12-04T21:14:01Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)
Estrategias didáctico-metodológicas en la enseñanza a distancia de la Química en el sistema penitenciario de São João do Rio do Peixe (PB)
Estratégias didático-metodológicas no ensino remoto de Química do sistema prisional em São João do Rio do Peixe (PB)
title Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)
spellingShingle Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)
Amador, Raiany Braga
Ensino de Química
Regime Especial de Ensino
Privação de Liberdade
Chemistry Teaching
Special Educational Regime
Deprivation of Freedom
Enseñanza de la Química
Régimen Especial de Enseñanza
Privación de Libertad
title_short Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)
title_full Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)
title_fullStr Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)
title_full_unstemmed Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)
title_sort Didactic-methodological strategies in the remote teaching of Chemistry in the prison system in São João do Rio do Peixe (PB)
author Amador, Raiany Braga
author_facet Amador, Raiany Braga
Silva, Everton Vieira da
Braga, Francisco Carneiro
author_role author
author2 Silva, Everton Vieira da
Braga, Francisco Carneiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amador, Raiany Braga
Silva, Everton Vieira da
Braga, Francisco Carneiro
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química
Regime Especial de Ensino
Privação de Liberdade
Chemistry Teaching
Special Educational Regime
Deprivation of Freedom
Enseñanza de la Química
Régimen Especial de Enseñanza
Privación de Libertad
topic Ensino de Química
Regime Especial de Ensino
Privação de Liberdade
Chemistry Teaching
Special Educational Regime
Deprivation of Freedom
Enseñanza de la Química
Régimen Especial de Enseñanza
Privación de Libertad
description The study aimed to analyze the applicability of didactic-methodological strategies adopted in remote chemistry teaching in the prison system of the municipality of Sao Joao do Rio do Peixe-PB. The research was characterized as exploratory with a qualitative approach, in which participants evaluated the quality of previously adopted face-to-face teaching and experienced an approach through a didactic sequence with resources adapted to the pandemic context and remote classes. By outlining a parallel between in-person and remote classes in the context of the prison system, it was possible to verify a preference for visual and practical experiences, in addition to the need for the teacher's presence in the physical space of the classroom. Weaknesses were perceived in both teaching modalities, with the need to implement diversified resources in chemistry teaching aligned with moments inside and outside the classroom, in addition to a good teacher-student relationship.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680
10.26843/rencima.v13n1a21
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n1a21
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4680/2084
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134166700032