Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy Indicators

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Thatiane da Mota
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rocha, Diego Marceli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4683
Resumo: This current study addresses the impact of Fake News in the digital environment, highlighting the role of Science Education and Scientific Literacy in understanding these effects. Using a qualitative approach, specifically a case study in the action research modality, a Didactic Sequence was applied to 24 9th-grade students in Elementary School, exploring Electromagnetic Radiations within the context of Fake News. Methodological strategies such as debates and the creation of a simulated jury were employed to identify Scientific Literacy Indicators. The results revealed a higher incidence of indicators associated with information organization, hypothesis formulation, and justifications stemming from the development of the Didactic Sequence. Conversely, indicators associated with information serialization, logical reasoning, and proportional reasoning showed a lower incidence. In this way, the study reveals the potential and need for adaptation that such didactic and methodological resources have in the development of different indicators of Scientific Literacy.
id UCS-4_5cc56ee0c7bd1f2b4eba816de5659711
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4683
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy IndicatorsFake News y la Enseñanza de las Ciencias: explorando Indicadores de Alfabetización CientíficaFake News e o Ensino de Ciências: explorando Indicadores de Alfabetização CientíficaIndicadores de Alfabetização CientíficaFake NewsSequência DidáticaEnsino de CiênciasScientific Literacy IndicatorsFake NewsDidatic SequenceScience EducationIndicadores de Alfabetización CientíficaFake NewsSecuencia DidácticaEnseñanza de las CienciasThis current study addresses the impact of Fake News in the digital environment, highlighting the role of Science Education and Scientific Literacy in understanding these effects. Using a qualitative approach, specifically a case study in the action research modality, a Didactic Sequence was applied to 24 9th-grade students in Elementary School, exploring Electromagnetic Radiations within the context of Fake News. Methodological strategies such as debates and the creation of a simulated jury were employed to identify Scientific Literacy Indicators. The results revealed a higher incidence of indicators associated with information organization, hypothesis formulation, and justifications stemming from the development of the Didactic Sequence. Conversely, indicators associated with information serialization, logical reasoning, and proportional reasoning showed a lower incidence. In this way, the study reveals the potential and need for adaptation that such didactic and methodological resources have in the development of different indicators of Scientific Literacy.Este estudio aborda el impacto de las Fake News en el entorno digital, destacando el papel de la Enseñanza de las Ciencias y la Alfabetización Científica en la comprensión de estos efectos. Utilizando un enfoque de estudio de caso cualitativo y de investigación acción, se aplicó una Secuencia Didáctica a 24 estudiantes de 9º año de Educación Primaria, explorando las Radiaciones Electromagnéticas en el contexto de las Fake News. Se utilizaron estrategias metodológicas como debates y la creación de un jurado simulado para identificar Indicadores de Alfabetización Científica. Los resultados revelaron una mayor incidencia de Indicadores asociados a la organización de la información, planteando hipótesis y justificaciones, con el desarrollo de la Secuencia Didáctica. En cambio, los indicadores asociados a clasificación de la información, razonamiento lógico y razonamiento proporcional tuvieron menor incidencia. De esta manera, el estudio revela el potencial y la necesidad de adaptación que dichos recursos didácticos y metodológicos tienen en el desarrollo de diferentes indicadores de Alfabetización Científica.O presente estudo aborda o impacto das Fake News no ambiente digital e destaca o papel do Ensino de Ciências e da Alfabetização Científica na compreensão desses efeitos. Por meio de uma abordagem qualitativa de estudo de caso e pesquisa-ação, uma Sequência Didática foi aplicada a 24 estudantes do 9° ano do Ensino Fundamental, para explorar as Radiações Eletromagnéticas no contexto das Fake News. Estratégias metodológicas como debates e a criação de um júri-simulado foram empregadas para identificação de Indicadores de Alfabetização Científica. Os resultados revelaram uma maior incidência de Indicadores associados a organização de informações, levantamento de hipóteses e justificativas, com o desenvolvimento da Sequência Didática. Por outro lado, indicadores associados a seriação de informações, raciocínio lógico e raciocínio proporcional apresentaram uma menor incidência. Dessa forma, o estudo revela a potencialidade e a necessidade de adaptação que tais recursos didáticos e metodológicos possuem no desenvolvimento dos diferentes Indicadores de Alfabetização CientíficaEditora Cruzeiro do Sul2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/468310.26843/rencima.v14n3a11Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4683/2087https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Thatiane da MotaRocha, Diego Marceli2023-12-10T00:53:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4683Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-12-10T00:53:26Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy Indicators
Fake News y la Enseñanza de las Ciencias: explorando Indicadores de Alfabetización Científica
Fake News e o Ensino de Ciências: explorando Indicadores de Alfabetização Científica
title Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy Indicators
spellingShingle Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy Indicators
Nunes, Thatiane da Mota
Indicadores de Alfabetização Científica
Fake News
Sequência Didática
Ensino de Ciências
Scientific Literacy Indicators
Fake News
Didatic Sequence
Science Education
Indicadores de Alfabetización Científica
Fake News
Secuencia Didáctica
Enseñanza de las Ciencias
title_short Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy Indicators
title_full Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy Indicators
title_fullStr Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy Indicators
title_full_unstemmed Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy Indicators
title_sort Fake News and Science Education: exploring Scientific Literacy Indicators
author Nunes, Thatiane da Mota
author_facet Nunes, Thatiane da Mota
Rocha, Diego Marceli
author_role author
author2 Rocha, Diego Marceli
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Thatiane da Mota
Rocha, Diego Marceli
dc.subject.por.fl_str_mv Indicadores de Alfabetização Científica
Fake News
Sequência Didática
Ensino de Ciências
Scientific Literacy Indicators
Fake News
Didatic Sequence
Science Education
Indicadores de Alfabetización Científica
Fake News
Secuencia Didáctica
Enseñanza de las Ciencias
topic Indicadores de Alfabetização Científica
Fake News
Sequência Didática
Ensino de Ciências
Scientific Literacy Indicators
Fake News
Didatic Sequence
Science Education
Indicadores de Alfabetización Científica
Fake News
Secuencia Didáctica
Enseñanza de las Ciencias
description This current study addresses the impact of Fake News in the digital environment, highlighting the role of Science Education and Scientific Literacy in understanding these effects. Using a qualitative approach, specifically a case study in the action research modality, a Didactic Sequence was applied to 24 9th-grade students in Elementary School, exploring Electromagnetic Radiations within the context of Fake News. Methodological strategies such as debates and the creation of a simulated jury were employed to identify Scientific Literacy Indicators. The results revealed a higher incidence of indicators associated with information organization, hypothesis formulation, and justifications stemming from the development of the Didactic Sequence. Conversely, indicators associated with information serialization, logical reasoning, and proportional reasoning showed a lower incidence. In this way, the study reveals the potential and need for adaptation that such didactic and methodological resources have in the development of different indicators of Scientific Literacy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4683
10.26843/rencima.v14n3a11
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4683
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n3a11
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4683/2087
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134171942912