What do Chemistry graduates understand by contextualization?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4037 |
Resumo: | The contextualization concept has different meanings, which, in turn, reinforces misconceptions of the concept and its appropriation in the classroom. In this context, the article aims to raise and discuss the conceptions of contextualization of undergraduates in the Degree in Chemistry. Our methodological approach lies in the analysis of the answers to a questionnaire proposed to 16 undergraduates from different periods of the course. As a result, it became evident that, regardless of the stage of the course in which the future teacher is, the concept of contextualization includes ideas related to the exemplification of concepts and the establishment of relationships with everyday life. When looking for a profile of students throughout the course, we noticed that this confusion persists, reinforcing the need for teacher training courses to promote environments for discussion and application of contextualization in didactic activities that allow the conceptual re-elaboration of this important educational principle. |
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What do Chemistry graduates understand by contextualization? ¿Qué entienden los licenciados en Química por contextualización?O que os licenciandos em Química entendem por contextualização?Temas SociaisExemplificaçãoCotidianoSocial ThemesExemplificationDailyTemas SocialesEjemplificaciónDiariamenteThe contextualization concept has different meanings, which, in turn, reinforces misconceptions of the concept and its appropriation in the classroom. In this context, the article aims to raise and discuss the conceptions of contextualization of undergraduates in the Degree in Chemistry. Our methodological approach lies in the analysis of the answers to a questionnaire proposed to 16 undergraduates from different periods of the course. As a result, it became evident that, regardless of the stage of the course in which the future teacher is, the concept of contextualization includes ideas related to the exemplification of concepts and the establishment of relationships with everyday life. When looking for a profile of students throughout the course, we noticed that this confusion persists, reinforcing the need for teacher training courses to promote environments for discussion and application of contextualization in didactic activities that allow the conceptual re-elaboration of this important educational principle.El concepto de contextualización tiene diferentes significados, lo que, a su vez, refuerza conceptos erróneos sobre el concepto y su apropiación en el aula. En ese contexto, el artículo tiene como objetivo plantear y discutir las concepciones de contextualización de los estudiantes de la Licenciatura en Química. Nuestro enfoque metodológico radica en el análisis de las respuestas a un cuestionario propuesto a 16 estudiantes universitarios de diferentes períodos de la carrera. Como resultado, se evidenció que, independientemente de la etapa del curso en la que se encuentre el futuro docente, el concepto de contextualización incluye ideas relacionadas con la ejemplificación de conceptos y el establecimiento de relaciones con la vida cotidiana. Al buscar un perfil de los estudiantes a lo largo del curso, notamos que esa confusión persiste, reforzando la necesidad de que los cursos de formación docente promuevan ambientes de discusión y aplicación de la contextualización en las actividades didácticas que permitan la reelaboración conceptual de este importante principio educativo.O conceito contextualização apresenta diferentes significados, o que, por sua vez, reforça concepções equivocadas do conceito e de sua apropriação em sala de aula. Nesse contexto, o artigo tem como objetivo levantar e discutir as concepções de contextualização dos licenciandos de um curso de Licenciatura em Química. Nosso percurso metodológico recai na análise das respostas de um questionário proposto para 16 licenciandos de diferentes períodos do curso. Como resultado, evidenciou-se que, independentemente da etapa do curso em que o futuro professor se encontra, a concepção de contextualização contempla ideias relacionadas à exemplificação de conceitos e ao estabelecimento de relações com o cotidiano. Ao buscar um perfil dos estudantes ao longo do curso, percebemos que essa confusão persiste, reforçando a necessidade de que os cursos de formação de professores promovam ambientes de discussão e aplicação da contextualização em atividades didáticas que permitam a reelaboração conceitual desse importante princípio educacional.Editora Cruzeiro do Sul2023-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/403710.26843/rencima.v14n3a03Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4037/2066https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessHilário, Ana Paula GregórioStanzani, Enio de Lorena2023-11-15T03:52:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4037Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-11-15T03:52:04Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
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