The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704 |
Resumo: | This article aims to give the teacher a different perspective about aresource that is daily used in the teaching and learning of concepts: theexamples.To the existent bibliography about the teaching and learning of mathematicalconcepts we wanted to add, in the particular subject of the concept of function,two aspects arisen from a new line of investigation, the exemplification ofmathematical concepts. These are transparency and variation and we are able tofind them in the examples used in a mathematics classroom. Every example, orexample collections, we use incorporate these two aspects sometimes in amechanical and unintentional way. However, if we realise the importance of therole played by transparency and variation, they both could maximize theexemplification effectiveness when teaching mathematical concepts. |
id |
UNICAMP-21_c24ac7f5d18ce7c65d630f3435d9f350 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646704 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts A transparência e a variação dos exemplos utilizados na aprendizagem de conceitos matemáticosExemplificação de conceitos. Transparência. Dimensão de variação possível. Conceito de função.Exemplificação de conceitostransparênciadimensão de variação possívelconceito de funçãoConcepts exemplificationTransparencyDimension of possible variationFunction conceptThis article aims to give the teacher a different perspective about aresource that is daily used in the teaching and learning of concepts: theexamples.To the existent bibliography about the teaching and learning of mathematicalconcepts we wanted to add, in the particular subject of the concept of function,two aspects arisen from a new line of investigation, the exemplification ofmathematical concepts. These are transparency and variation and we are able tofind them in the examples used in a mathematics classroom. Every example, orexample collections, we use incorporate these two aspects sometimes in amechanical and unintentional way. However, if we realise the importance of therole played by transparency and variation, they both could maximize theexemplification effectiveness when teaching mathematical concepts.Este artigo visa proporcionar ao professor uma perspectiva diferente sobre um recurso que quotidianamente se utiliza no ensino e na aprendizagem de conceitos: os exemplos. Ao material bibliográfico que existe sobre o ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos quisemos, no caso particular do conceito de função, acrescentar dois aspectos oriundos de uma linha de investigação emergente, que é a exemplificação de conceitos matemáticos. São eles a transparência e a variação, e podemos encontrá-los nos exemplos que se utilizam numa aula de matemática. Todo exemplo ou coleções de exemplos que utilizamos incorporam estes dois aspectos que, por vezes, utilizamos de forma mecânica e não intencionada. Contudo, tomando consciência das funções da transparência e da variação, estas poderão maximizar a efetividade da exemplificação que usamos no ensino de conceitos matemáticos. Universidade Estadual de Campinas2010-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864670410.20396/zet.v17i32.8646704Zetetike; Vol. 17 No. 2 (2009): jul./dez. [32]Zetetike; Vol. 17 Núm. 2 (2009): jul./dez. [32]Zetetike; v. 17 n. 2 (2009): jul./dez. [32]2176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704/13606Brazil; 2009Brasil; 2009Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, Carlos A.Contreras, Luis C.Blanco, Lorenzo J.2023-11-10T13:10:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646704Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-10T13:10:54Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts A transparência e a variação dos exemplos utilizados na aprendizagem de conceitos matemáticos |
title |
The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts |
spellingShingle |
The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts Figueiredo, Carlos A. Exemplificação de conceitos. Transparência. Dimensão de variação possível. Conceito de função. Exemplificação de conceitos transparência dimensão de variação possível conceito de função Concepts exemplification Transparency Dimension of possible variation Function concept |
title_short |
The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts |
title_full |
The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts |
title_fullStr |
The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts |
title_full_unstemmed |
The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts |
title_sort |
The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts |
author |
Figueiredo, Carlos A. |
author_facet |
Figueiredo, Carlos A. Contreras, Luis C. Blanco, Lorenzo J. |
author_role |
author |
author2 |
Contreras, Luis C. Blanco, Lorenzo J. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueiredo, Carlos A. Contreras, Luis C. Blanco, Lorenzo J. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Exemplificação de conceitos. Transparência. Dimensão de variação possível. Conceito de função. Exemplificação de conceitos transparência dimensão de variação possível conceito de função Concepts exemplification Transparency Dimension of possible variation Function concept |
topic |
Exemplificação de conceitos. Transparência. Dimensão de variação possível. Conceito de função. Exemplificação de conceitos transparência dimensão de variação possível conceito de função Concepts exemplification Transparency Dimension of possible variation Function concept |
description |
This article aims to give the teacher a different perspective about aresource that is daily used in the teaching and learning of concepts: theexamples.To the existent bibliography about the teaching and learning of mathematicalconcepts we wanted to add, in the particular subject of the concept of function,two aspects arisen from a new line of investigation, the exemplification ofmathematical concepts. These are transparency and variation and we are able tofind them in the examples used in a mathematics classroom. Every example, orexample collections, we use incorporate these two aspects sometimes in amechanical and unintentional way. However, if we realise the importance of therole played by transparency and variation, they both could maximize theexemplification effectiveness when teaching mathematical concepts. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704 10.20396/zet.v17i32.8646704 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v17i32.8646704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704/13606 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2009 Brasil; 2009 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 17 No. 2 (2009): jul./dez. [32] Zetetike; Vol. 17 Núm. 2 (2009): jul./dez. [32] Zetetike; v. 17 n. 2 (2009): jul./dez. [32] 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590376038400 |