The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo, Carlos A.
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Contreras, Luis C., Blanco, Lorenzo J.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704
Resumo: This article aims to give the teacher a different perspective about aresource that is daily used in the teaching and learning of concepts: theexamples.To the existent bibliography about the teaching and learning of mathematicalconcepts we wanted to add, in the particular subject of the concept of function,two aspects arisen from a new line of investigation, the exemplification ofmathematical concepts. These are transparency and variation and we are able tofind them in the examples used in a mathematics classroom. Every example, orexample collections, we use incorporate these two aspects sometimes in amechanical and unintentional way. However, if we realise the importance of therole played by transparency and variation, they both could maximize theexemplification effectiveness when teaching mathematical concepts.
id UNICAMP-21_c24ac7f5d18ce7c65d630f3435d9f350
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646704
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts A transparência e a variação dos exemplos utilizados na aprendizagem de conceitos matemáticosExemplificação de conceitos. Transparência. Dimensão de variação possível. Conceito de função.Exemplificação de conceitostransparênciadimensão de variação possívelconceito de funçãoConcepts exemplificationTransparencyDimension of possible variationFunction conceptThis article aims to give the teacher a different perspective about aresource that is daily used in the teaching and learning of concepts: theexamples.To the existent bibliography about the teaching and learning of mathematicalconcepts we wanted to add, in the particular subject of the concept of function,two aspects arisen from a new line of investigation, the exemplification ofmathematical concepts. These are transparency and variation and we are able tofind them in the examples used in a mathematics classroom. Every example, orexample collections, we use incorporate these two aspects sometimes in amechanical and unintentional way. However, if we realise the importance of therole played by transparency and variation, they both could maximize theexemplification effectiveness when teaching mathematical concepts.Este artigo visa proporcionar ao professor uma perspectiva diferente sobre um recurso que quotidianamente se utiliza no ensino e na aprendizagem de conceitos: os exemplos. Ao material bibliográfico que existe sobre o ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos quisemos, no caso particular do conceito de função, acrescentar dois aspectos oriundos de uma linha de investigação emergente, que é a exemplificação de conceitos matemáticos. São eles a transparência e a variação, e podemos encontrá-los nos exemplos que se utilizam numa aula de matemática. Todo exemplo ou coleções de exemplos que utilizamos incorporam estes dois aspectos que, por vezes, utilizamos de forma mecânica e não intencionada. Contudo, tomando consciência das funções da transparência e da variação, estas poderão maximizar a efetividade da exemplificação que usamos no ensino de conceitos matemáticos. Universidade Estadual de Campinas2010-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864670410.20396/zet.v17i32.8646704Zetetike; Vol. 17 No. 2 (2009): jul./dez. [32]Zetetike; Vol. 17 Núm. 2 (2009): jul./dez. [32]Zetetike; v. 17 n. 2 (2009): jul./dez. [32]2176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704/13606Brazil; 2009Brasil; 2009Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, Carlos A.Contreras, Luis C.Blanco, Lorenzo J.2023-11-10T13:10:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646704Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-10T13:10:54Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts
A transparência e a variação dos exemplos utilizados na aprendizagem de conceitos matemáticos
title The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts
spellingShingle The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts
Figueiredo, Carlos A.
Exemplificação de conceitos. Transparência. Dimensão de variação possível. Conceito de função.
Exemplificação de conceitos
transparência
dimensão de variação possível
conceito de função
Concepts exemplification
Transparency
Dimension of possible variation
Function concept
title_short The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts
title_full The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts
title_fullStr The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts
title_full_unstemmed The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts
title_sort The transparency and variation of the examples used in the learning of mathematical concepts
author Figueiredo, Carlos A.
author_facet Figueiredo, Carlos A.
Contreras, Luis C.
Blanco, Lorenzo J.
author_role author
author2 Contreras, Luis C.
Blanco, Lorenzo J.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Carlos A.
Contreras, Luis C.
Blanco, Lorenzo J.
dc.subject.por.fl_str_mv Exemplificação de conceitos. Transparência. Dimensão de variação possível. Conceito de função.
Exemplificação de conceitos
transparência
dimensão de variação possível
conceito de função
Concepts exemplification
Transparency
Dimension of possible variation
Function concept
topic Exemplificação de conceitos. Transparência. Dimensão de variação possível. Conceito de função.
Exemplificação de conceitos
transparência
dimensão de variação possível
conceito de função
Concepts exemplification
Transparency
Dimension of possible variation
Function concept
description This article aims to give the teacher a different perspective about aresource that is daily used in the teaching and learning of concepts: theexamples.To the existent bibliography about the teaching and learning of mathematicalconcepts we wanted to add, in the particular subject of the concept of function,two aspects arisen from a new line of investigation, the exemplification ofmathematical concepts. These are transparency and variation and we are able tofind them in the examples used in a mathematics classroom. Every example, orexample collections, we use incorporate these two aspects sometimes in amechanical and unintentional way. However, if we realise the importance of therole played by transparency and variation, they both could maximize theexemplification effectiveness when teaching mathematical concepts.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704
10.20396/zet.v17i32.8646704
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704
identifier_str_mv 10.20396/zet.v17i32.8646704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704/13606
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2009
Brasil; 2009
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 17 No. 2 (2009): jul./dez. [32]
Zetetike; Vol. 17 Núm. 2 (2009): jul./dez. [32]
Zetetike; v. 17 n. 2 (2009): jul./dez. [32]
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590376038400