Uma defesa da investigação em arte
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.473 |
Resumo: | In this article I will try to defend, first, that there is a sense in which research is not only possible but desirable in art. Second, that there is a minimal set of written/physical components that are the minimal conditions for something to be considered research for art (in Frayling’s sense). Third, that the epistemic value of the results is derived from the concept of exemplification as a retriever of value in a dense universe of artistic possibilities. And finally, that artistic research is a toolfor empowering the artist if it is done within a set of parameters that gives it some epistemic value. |
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Uma defesa da investigação em arteA defense of artistic researchInvestigação em arteRequisitos para investigação em artePotencializaçãoExemplificaçãoArtistic researchRequirements of research for artEmpowermentExemplificationIn this article I will try to defend, first, that there is a sense in which research is not only possible but desirable in art. Second, that there is a minimal set of written/physical components that are the minimal conditions for something to be considered research for art (in Frayling’s sense). Third, that the epistemic value of the results is derived from the concept of exemplification as a retriever of value in a dense universe of artistic possibilities. And finally, that artistic research is a toolfor empowering the artist if it is done within a set of parameters that gives it some epistemic value.Neste artigo defende-se, em primeiro lugar, que há um sentido em que a investigação em arte não é apenas possível, mas desejável. Em segundo lugar, há um conjunto mínimo de componentes escritos/materiais que são as condições mínimas para que algo seja considerado investigação para a arte (no sentido de Frayling). Terceiro, que o valor epistêmico dos resultados é derivado do conceito de exemplificação como origem do valor epistémico no universo denso de possibilidades artísticas. E, finalmente, essa investigação artística é uma ferramenta para capacitar o artista, se isso for feito dentro de um conjunto de parâmetros que lhe dão algum valor epistêmico.CEHUM2019-11-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.473https://doi.org/10.21814/diacritica.473Diacrítica; Vol. 33 N.º 1 (2019): O que é a investigação artística?: Pressupostos, Práticas e Problematizações; 2-19Diacrítica; Vol. 33 No. 1 (2019): What is artistic research?: Presuppositions, Practices and Problematizations; 2-192183-91740870-896710.21814/diacritica.33.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5032https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5032/5508Direitos de Autor (c) 2023 Pedro Alegriainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlegria, Pedro2023-07-28T07:47:52Zoai:journals.uminho.pt:article/5032Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:40.040223Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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In this article I will try to defend, first, that there is a sense in which research is not only possible but desirable in art. Second, that there is a minimal set of written/physical components that are the minimal conditions for something to be considered research for art (in Frayling’s sense). Third, that the epistemic value of the results is derived from the concept of exemplification as a retriever of value in a dense universe of artistic possibilities. And finally, that artistic research is a toolfor empowering the artist if it is done within a set of parameters that gives it some epistemic value. |
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