Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares Pedroso, Luciano
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Araújo, Mauro Sérgio Teixeira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/532
Resumo: In this work we developed a hyper document built around free software in order tosupport the   teaching   and learning concepts    of electromagnetism. The    research    involved the development, production and validation of a hyperdocument containing interactive simulations produced with the software Easy Java Simulations, based on the conceptions of learning of David Ausubel. We also consider the fundamental  principlesthat characterize hypermedia as a  language that  allows non-linear  access to  information  and present this to the use of graphics, sound, animation and interactive computer, and its implications   for teaching   practices. We   find evidence   that diversity   of media elements helped students in understanding the concepts and  interpretation of phenomena. We note that the hyper document structured into conceptions of learning has helped  them  develop Ausubel subsumers to   support   learning, these   students  become active participants in information acquisition and construction of new knowledge.
id UCS-4_680a1bc48afdda9f93b8f4334ddd4413
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/532
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High SchoolAprendizagem significativa de conceitos de Eletromagnetismo utilizando simulações interativas no Ensino MédioSimulaçõesSoftware EJSEnsino de EletromagnetismoSimulationsSoftware EJSTeaching of ElectromagnetismIn this work we developed a hyper document built around free software in order tosupport the   teaching   and learning concepts    of electromagnetism. The    research    involved the development, production and validation of a hyperdocument containing interactive simulations produced with the software Easy Java Simulations, based on the conceptions of learning of David Ausubel. We also consider the fundamental  principlesthat characterize hypermedia as a  language that  allows non-linear  access to  information  and present this to the use of graphics, sound, animation and interactive computer, and its implications   for teaching   practices. We   find evidence   that diversity   of media elements helped students in understanding the concepts and  interpretation of phenomena. We note that the hyper document structured into conceptions of learning has helped  them  develop Ausubel subsumers to   support   learning, these   students  become active participants in information acquisition and construction of new knowledge.Desenvolvemos um hiperdocumento construído com software livre visando apoiar o ensino e a aprendizagem de conceitos de eletromagnetismo. A pesquisa envolveu a elaboração, produção e validação de um Hiperdocumento contendo simulações interativas produzidas com o software EASY JAVA SIMULATIONS, tendo por base as concepções de aprendizagem de David Ausubel. Consideramos ainda os princípios que caracterizam a hipermídia enquanto linguagem que possibilita o acesso não-linear à informação e a apresentação desta com a utilização dos recursos gráficos, sonoros, interativos e de animação do computador, e suas implicações para as práticas de ensino. Identificamos evidências de que a diversidade de elementos de mídia auxiliou os alunos na compreensão dos conceitos e interpretação dos fenômenos. Observamos que o hiperdocumento estruturado nas concepções de aprendizagem de Ausubel auxiliou o desenvolvimento de subsunçores para ancorar a aprendizagem, tornando os alunos participantes ativos na aquisição de informações e construção de novos conhecimentos.Editora Cruzeiro do Sul2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/53210.26843/rencima.v3i3.532Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 512-5232179-426X10.26843/rencima.v3i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/532/456https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares Pedroso, LucianoAraújo, Mauro Sérgio Teixeira de2023-04-20T20:57:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/532Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:57:04Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High School
Aprendizagem significativa de conceitos de Eletromagnetismo utilizando simulações interativas no Ensino Médio
title Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High School
spellingShingle Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High School
Soares Pedroso, Luciano
Simulações
Software EJS
Ensino de Eletromagnetismo
Simulations
Software EJS
Teaching of Electromagnetism
title_short Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High School
title_full Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High School
title_fullStr Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High School
title_full_unstemmed Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High School
title_sort Significant learning of Electromagnetism concepts using interactive simulations in High School
author Soares Pedroso, Luciano
author_facet Soares Pedroso, Luciano
Araújo, Mauro Sérgio Teixeira de
author_role author
author2 Araújo, Mauro Sérgio Teixeira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares Pedroso, Luciano
Araújo, Mauro Sérgio Teixeira de
dc.subject.por.fl_str_mv Simulações
Software EJS
Ensino de Eletromagnetismo
Simulations
Software EJS
Teaching of Electromagnetism
topic Simulações
Software EJS
Ensino de Eletromagnetismo
Simulations
Software EJS
Teaching of Electromagnetism
description In this work we developed a hyper document built around free software in order tosupport the   teaching   and learning concepts    of electromagnetism. The    research    involved the development, production and validation of a hyperdocument containing interactive simulations produced with the software Easy Java Simulations, based on the conceptions of learning of David Ausubel. We also consider the fundamental  principlesthat characterize hypermedia as a  language that  allows non-linear  access to  information  and present this to the use of graphics, sound, animation and interactive computer, and its implications   for teaching   practices. We   find evidence   that diversity   of media elements helped students in understanding the concepts and  interpretation of phenomena. We note that the hyper document structured into conceptions of learning has helped  them  develop Ausubel subsumers to   support   learning, these   students  become active participants in information acquisition and construction of new knowledge.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/532
10.26843/rencima.v3i3.532
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/532
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v3i3.532
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/532/456
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 512-523
2179-426X
10.26843/rencima.v3i3
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129198546944