The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472 |
Resumo: | The present paper seeks to answer the question: What possibilities and limitations are pointed out by undergraduate mathematics students about the use of tables as a strategy for problem solving? For data collection, we used the records in two math situations, for which the use of a table was one of the possible resolution strategies, as well as an online questionnaire with five questions. The results showed that, when encouraged to use the table strategy, the undergraduates had to rethink their resolutions, create ways and forms of organization. Thus, they pointed out as possibilities of using the table the better visualization of data and information and the aid in other strategies. As limitations, they cited the fact that it is an extensive process, especially for large amounts of data, and the impossibility of using the table for all types of problems |
id |
UCS-4_7adf78cb14f174e4e37818a40049dc94 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3472 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in MathematicsLa estrategia de la 'tabla' en la resolución de problemas: posibilidades y limitaciones señaladas por los estudiantes de grado en MatemáticasA estratégia da ‘tabela’ na resolução de problemas: possibilidades e limitações apontadas por licenciandos em MatemáticaEstratégias de ResoluçãoEnsino de MatemáticaFormação Inicial de ProfessoresResolution StrategiesMathematics TeachingInitial Teacher EducationEstrategias de ResoluciónEnseñanza de las MatemáticasFormación Inicial del ProfesoradoThe present paper seeks to answer the question: What possibilities and limitations are pointed out by undergraduate mathematics students about the use of tables as a strategy for problem solving? For data collection, we used the records in two math situations, for which the use of a table was one of the possible resolution strategies, as well as an online questionnaire with five questions. The results showed that, when encouraged to use the table strategy, the undergraduates had to rethink their resolutions, create ways and forms of organization. Thus, they pointed out as possibilities of using the table the better visualization of data and information and the aid in other strategies. As limitations, they cited the fact that it is an extensive process, especially for large amounts of data, and the impossibility of using the table for all types of problemsen Matemáticas Resumen: Este trabajo pretende responder a la siguiente pregunta: ¿Qué posibilidades y limitaciones señalan los alumnos de Matemáticas sobre el uso de las tablas como estrategia de resolución de problemas? Para la recogida de datos, se utilizaron registros en dos situaciones de matemáticas, para las que el uso de una tabla era una de las posibles estrategias de resolución, así como un cuestionario en línea con cinco preguntas. Los resultados mostraron que, cuando se les animó a utilizar la estrategia de la tabla, los estudiantes universitarios tuvieron que replantearse sus resoluciones, crear modos y formas de organización. Así, señalaron como posibilidades del uso de la tabla la mejor visualización de datos e información y la ayuda en otras estrategias. Como limitaciones, citaron el hecho de que es un proceso extenso, especialmente en el caso de grandes cantidades de datos, y la imposibilidad de utilizar la tabla en todos los tipos de problemasO presente artigo busca responder ao questionamento: Que possibilidades e limitações são apontadas por licenciandos em Matemática acerca do uso de tabelas como estratégia para a resolução de problemas? Para a coleta de dados, utilizaram-se os registros em duas situações de Matemática, para as quais o uso de tabela era uma das possíveis estratégias de resolução, bem como um questionário online com cinco perguntas. Os resultados mostraram que, ao serem incentivados a utilizar a estratégia da tabela, os licenciandos tiveram que repensar suas resoluções, criar caminhos e formas de organização. Assim, apontaram como possibilidades do uso da tabela a melhor visualização dos dados e informações e o auxílio em outras estratégias. Como limitações, citaram o fato de se tratar de um processo extenso, principalmente no caso de grande quantidade de dados, e a impossibilidade de usar a tabela em todos os tipos de problemaEditora Cruzeiro do Sul2022-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/347210.26843/rencima.v13n2a10Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472/1759https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ana Beatriz deProença, Marcelo Carlos de2023-04-22T00:58:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3472Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:58:55Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics La estrategia de la 'tabla' en la resolución de problemas: posibilidades y limitaciones señaladas por los estudiantes de grado en Matemáticas A estratégia da ‘tabela’ na resolução de problemas: possibilidades e limitações apontadas por licenciandos em Matemática |
title |
The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics |
spellingShingle |
The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics Oliveira, Ana Beatriz de Estratégias de Resolução Ensino de Matemática Formação Inicial de Professores Resolution Strategies Mathematics Teaching Initial Teacher Education Estrategias de Resolución Enseñanza de las Matemáticas Formación Inicial del Profesorado |
title_short |
The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics |
title_full |
The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics |
title_fullStr |
The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics |
title_full_unstemmed |
The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics |
title_sort |
The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics |
author |
Oliveira, Ana Beatriz de |
author_facet |
Oliveira, Ana Beatriz de Proença, Marcelo Carlos de |
author_role |
author |
author2 |
Proença, Marcelo Carlos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Ana Beatriz de Proença, Marcelo Carlos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias de Resolução Ensino de Matemática Formação Inicial de Professores Resolution Strategies Mathematics Teaching Initial Teacher Education Estrategias de Resolución Enseñanza de las Matemáticas Formación Inicial del Profesorado |
topic |
Estratégias de Resolução Ensino de Matemática Formação Inicial de Professores Resolution Strategies Mathematics Teaching Initial Teacher Education Estrategias de Resolución Enseñanza de las Matemáticas Formación Inicial del Profesorado |
description |
The present paper seeks to answer the question: What possibilities and limitations are pointed out by undergraduate mathematics students about the use of tables as a strategy for problem solving? For data collection, we used the records in two math situations, for which the use of a table was one of the possible resolution strategies, as well as an online questionnaire with five questions. The results showed that, when encouraged to use the table strategy, the undergraduates had to rethink their resolutions, create ways and forms of organization. Thus, they pointed out as possibilities of using the table the better visualization of data and information and the aid in other strategies. As limitations, they cited the fact that it is an extensive process, especially for large amounts of data, and the impossibility of using the table for all types of problems |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472 10.26843/rencima.v13n2a10 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n2a10 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472/1759 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-22 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133453668352 |