The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Ana Beatriz de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Proença, Marcelo Carlos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472
Resumo: The present paper seeks to answer the question: What possibilities and limitations are pointed out by undergraduate mathematics students about the use of tables as a strategy for problem solving? For data collection, we used the records in two math situations, for which the use of a table was one of the possible resolution strategies, as well as an online questionnaire with five questions. The results showed that, when encouraged to use the table strategy, the undergraduates had to rethink their resolutions, create ways and forms of organization. Thus, they pointed out as possibilities of using the table the better visualization of data and information and the aid in other strategies. As limitations, they cited the fact that it is an extensive process, especially for large amounts of data, and the impossibility of using the table for all types of problems
id UCS-4_7adf78cb14f174e4e37818a40049dc94
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3472
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in MathematicsLa estrategia de la 'tabla' en la resolución de problemas: posibilidades y limitaciones señaladas por los estudiantes de grado en MatemáticasA estratégia da ‘tabela’ na resolução de problemas: possibilidades e limitações apontadas por licenciandos em MatemáticaEstratégias de ResoluçãoEnsino de MatemáticaFormação Inicial de ProfessoresResolution StrategiesMathematics TeachingInitial Teacher EducationEstrategias de ResoluciónEnseñanza de las MatemáticasFormación Inicial del ProfesoradoThe present paper seeks to answer the question: What possibilities and limitations are pointed out by undergraduate mathematics students about the use of tables as a strategy for problem solving? For data collection, we used the records in two math situations, for which the use of a table was one of the possible resolution strategies, as well as an online questionnaire with five questions. The results showed that, when encouraged to use the table strategy, the undergraduates had to rethink their resolutions, create ways and forms of organization. Thus, they pointed out as possibilities of using the table the better visualization of data and information and the aid in other strategies. As limitations, they cited the fact that it is an extensive process, especially for large amounts of data, and the impossibility of using the table for all types of problemsen Matemáticas Resumen: Este trabajo pretende responder a la siguiente pregunta: ¿Qué posibilidades y limitaciones señalan los alumnos de Matemáticas sobre el uso de las tablas como estrategia de resolución de problemas? Para la recogida de datos, se utilizaron registros en dos situaciones de matemáticas, para las que el uso de una tabla era una de las posibles estrategias de resolución, así como un cuestionario en línea con cinco preguntas. Los resultados mostraron que, cuando se les animó a utilizar la estrategia de la tabla, los estudiantes universitarios tuvieron que replantearse sus resoluciones, crear modos y formas de organización. Así, señalaron como posibilidades del uso de la tabla la mejor visualización de datos e información y la ayuda en otras estrategias. Como limitaciones, citaron el hecho de que es un proceso extenso, especialmente en el caso de grandes cantidades de datos, y la imposibilidad de utilizar la tabla en todos los tipos de problemasO presente artigo busca responder ao questionamento: Que possibilidades e limitações são apontadas por licenciandos em Matemática acerca do uso de tabelas como estratégia para a resolução de problemas? Para a coleta de dados, utilizaram-se os registros em duas situações de Matemática, para as quais o uso de tabela era uma das possíveis estratégias de resolução, bem como um questionário online com cinco perguntas. Os resultados mostraram que, ao serem incentivados a utilizar a estratégia da tabela, os licenciandos tiveram que repensar suas resoluções, criar caminhos e formas de organização. Assim, apontaram como possibilidades do uso da tabela a melhor visualização dos dados e informações e o auxílio em outras estratégias. Como limitações, citaram o fato de se tratar de um processo extenso, principalmente no caso de grande quantidade de dados, e a impossibilidade de usar a tabela em todos os tipos de problemaEditora Cruzeiro do Sul2022-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/347210.26843/rencima.v13n2a10Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472/1759https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ana Beatriz deProença, Marcelo Carlos de2023-04-22T00:58:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3472Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:58:55Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics
La estrategia de la 'tabla' en la resolución de problemas: posibilidades y limitaciones señaladas por los estudiantes de grado en Matemáticas
A estratégia da ‘tabela’ na resolução de problemas: possibilidades e limitações apontadas por licenciandos em Matemática
title The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics
spellingShingle The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics
Oliveira, Ana Beatriz de
Estratégias de Resolução
Ensino de Matemática
Formação Inicial de Professores
Resolution Strategies
Mathematics Teaching
Initial Teacher Education
Estrategias de Resolución
Enseñanza de las Matemáticas
Formación Inicial del Profesorado
title_short The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics
title_full The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics
title_fullStr The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics
title_full_unstemmed The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics
title_sort The ‘table’ strategy in problem solving: possibilities and limitations pointed out by undergraduates in Mathematics
author Oliveira, Ana Beatriz de
author_facet Oliveira, Ana Beatriz de
Proença, Marcelo Carlos de
author_role author
author2 Proença, Marcelo Carlos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Ana Beatriz de
Proença, Marcelo Carlos de
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de Resolução
Ensino de Matemática
Formação Inicial de Professores
Resolution Strategies
Mathematics Teaching
Initial Teacher Education
Estrategias de Resolución
Enseñanza de las Matemáticas
Formación Inicial del Profesorado
topic Estratégias de Resolução
Ensino de Matemática
Formação Inicial de Professores
Resolution Strategies
Mathematics Teaching
Initial Teacher Education
Estrategias de Resolución
Enseñanza de las Matemáticas
Formación Inicial del Profesorado
description The present paper seeks to answer the question: What possibilities and limitations are pointed out by undergraduate mathematics students about the use of tables as a strategy for problem solving? For data collection, we used the records in two math situations, for which the use of a table was one of the possible resolution strategies, as well as an online questionnaire with five questions. The results showed that, when encouraged to use the table strategy, the undergraduates had to rethink their resolutions, create ways and forms of organization. Thus, they pointed out as possibilities of using the table the better visualization of data and information and the aid in other strategies. As limitations, they cited the fact that it is an extensive process, especially for large amounts of data, and the impossibility of using the table for all types of problems
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472
10.26843/rencima.v13n2a10
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n2a10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3472/1759
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133453668352