Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Maysa Sousa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Everton Vieira da, Marques, Jefferson Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4681
Resumo: This study aimed to propose a teaching sequence using gamification and its various elements as a resource, through diverse classes and correlating it with other teaching resources. The proposal was organized into tables and the classes were divided into four stages, pointing out the theme, objectives, programmatic content, teaching resources used, learning stages, duration, main game elements, assessment, learning expectations and references. Furthermore, a sustainability campaign was introduced so that it can be developed by students in the community, using digital marketing as a strategy. It should be noted that gamification combined with teaching resources such as playfulness, experimentation, digital technologies and contextualization constitutes a differentiated method for educational practices, making it possible to increase engagement in classes and encourage students to take a leading role. Therefore, this study presented ways of using diverse classes for the theme of Electrochemistry, in order to make Chemistry teaching dynamic and functional.
id UCS-4_8546e7f97e170a73357cd5a9c8ffc87d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4681
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High SchoolGamificación en la enseñanza de la Química: una propuesta de secuencia didáctica para Electroquímica en Educación SecundariaGamificação no ensino de Química: uma proposta de sequência didática para a Eletroquímica no Ensino MédioThis study aimed to propose a teaching sequence using gamification and its various elements as a resource, through diverse classes and correlating it with other teaching resources. The proposal was organized into tables and the classes were divided into four stages, pointing out the theme, objectives, programmatic content, teaching resources used, learning stages, duration, main game elements, assessment, learning expectations and references. Furthermore, a sustainability campaign was introduced so that it can be developed by students in the community, using digital marketing as a strategy. It should be noted that gamification combined with teaching resources such as playfulness, experimentation, digital technologies and contextualization constitutes a differentiated method for educational practices, making it possible to increase engagement in classes and encourage students to take a leading role. Therefore, this study presented ways of using diverse classes for the theme of Electrochemistry, in order to make Chemistry teaching dynamic and functional.Este estudio tuvo como objetivo proponer una secuencia didáctica utilizando como recurso la gamificación y sus diversos elementos, a través de clases diversas, correlacionándose con otros recursos didácticos. La propuesta se organizó en tablas y las clases se dividieron en cuatro etapas, destacando la temática, objetivos, contenidos programáticos, recursos didácticos utilizados, etapas de aprendizaje, duración, principales elementos del juego, evaluación, expectativas de aprendizaje y referentes. Además, se introdujo una campaña de sustentabilidad para que sea desarrollada por estudiantes de la comunidad, utilizando como estrategia el marketing digital. Es de destacar que la gamificación combinada con recursos didácticos como la lúdica, la experimentación, las tecnologías digitales y la contextualización constituye un método diferenciado para las prácticas educativas, permitiendo aumentar la participación en las clases y fomentar el protagonismo de los estudiantes. Por lo tanto, este estudio presentó formas de utilizar diversas clases para el tema de Electroquímica, con el fin de hacer la enseñanza de la Química dinámica y funcional.Este estudo teve como objetivo propor uma sequência didática utilizando como recurso a gamificação e seus diversos elementos, através de aulas diversificadas, correlacionando a outros recursos didáticos. A proposta foi organizada em quadros e as aulas foram divididas em quatro etapas, destacando o tema, os objetivos, conteúdo programático, recursos didáticos utilizados, as etapas de aprendizagem, duração, principais elementos de jogos, avaliação, expectativas de aprendizagem e referências. No mais, foi introduzida uma campanha de sustentabilidade para que possa ser desenvolvida pelos alunos na comunidade, utilizando como estratégia o marketing digital. Destaca-se que a gamificação aliada aos recursos didáticos como ludicidade, experimentação, tecnologias digitais e contextualização constitui-se como um método diferenciado para as práticas educativas, possibilitando aumentar o engajamento nas aulas e instigar o protagonismo dos discentes. Logo, este estudo apresentou formas de utilização de aulas diversificadas para a temática de Eletroquímica, de modo a tornar o ensino de Química dinâmico e funcional.Editora Cruzeiro do Sul2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/468110.26843/rencima.v14n3a10Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4681/2085https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, Maysa SousaSilva, Everton Vieira da Marques, Jefferson Antônio2023-12-10T00:53:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4681Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-12-10T00:53:26Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High School
Gamificación en la enseñanza de la Química: una propuesta de secuencia didáctica para Electroquímica en Educación Secundaria
Gamificação no ensino de Química: uma proposta de sequência didática para a Eletroquímica no Ensino Médio
title Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High School
spellingShingle Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High School
Viana, Maysa Sousa
title_short Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High School
title_full Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High School
title_fullStr Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High School
title_full_unstemmed Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High School
title_sort Gamification in Chemistry teaching: a proposed didactic sequence for Electrochemistry in High School
author Viana, Maysa Sousa
author_facet Viana, Maysa Sousa
Silva, Everton Vieira da
Marques, Jefferson Antônio
author_role author
author2 Silva, Everton Vieira da
Marques, Jefferson Antônio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Maysa Sousa
Silva, Everton Vieira da
Marques, Jefferson Antônio
description This study aimed to propose a teaching sequence using gamification and its various elements as a resource, through diverse classes and correlating it with other teaching resources. The proposal was organized into tables and the classes were divided into four stages, pointing out the theme, objectives, programmatic content, teaching resources used, learning stages, duration, main game elements, assessment, learning expectations and references. Furthermore, a sustainability campaign was introduced so that it can be developed by students in the community, using digital marketing as a strategy. It should be noted that gamification combined with teaching resources such as playfulness, experimentation, digital technologies and contextualization constitutes a differentiated method for educational practices, making it possible to increase engagement in classes and encourage students to take a leading role. Therefore, this study presented ways of using diverse classes for the theme of Electrochemistry, in order to make Chemistry teaching dynamic and functional.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4681
10.26843/rencima.v14n3a10
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4681
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n3a10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4681/2085
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 3 (2023): jul./set.; 1-21
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134169845760