Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Krug, Carbone Bruno Schmidt
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nogueira, Clélia Maria Ignatius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117
Resumo: The aim of this study was to develop a survey about the presence of basic concepts of functions in the presentation of affine function mathematical content in the book collection “Contato Matemática”, approved by the PNLD (National Textbook Program) of 2018. It was developed a qualitative research, according to the Theory of Conceptual Fields, considering the importance of function concept in primary and secondary school and textbooks as the main pedagogical sources available to teachers, aiming to identify if textbooks suggest problems situations, when affine function content was approached, making mobilization of basic concepts of function possible (correspondence, regularity, variables, dependence and generalization). Results indicate that both in theory as in some proposed and solved activities, not all of basic concepts are quantitative or qualitative properly presented. The analysis allows us to infer that the considered textbook needs to be complemented with theory and practical activities by the teacher to the affine function teaching and learning process.
id UCS-4_8aecd375acbd6b01a60a6e4be3fd4cfc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3117
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbookIdeas básicas de función y función afín: analizando el libro didáctico de la escuela de Enseñanza SecundariaIdeias base de função e função afim: analisando o livro didático do Ensino MédioFunção AfimIdeias BaseTeoria dos Campos ConceituaisAffine FunctionBasic ConceptsTheory of Conceptual FieldsFunción AfínIdeas BasicasTeoría de los Campos ConceptualesThe aim of this study was to develop a survey about the presence of basic concepts of functions in the presentation of affine function mathematical content in the book collection “Contato Matemática”, approved by the PNLD (National Textbook Program) of 2018. It was developed a qualitative research, according to the Theory of Conceptual Fields, considering the importance of function concept in primary and secondary school and textbooks as the main pedagogical sources available to teachers, aiming to identify if textbooks suggest problems situations, when affine function content was approached, making mobilization of basic concepts of function possible (correspondence, regularity, variables, dependence and generalization). Results indicate that both in theory as in some proposed and solved activities, not all of basic concepts are quantitative or qualitative properly presented. The analysis allows us to infer that the considered textbook needs to be complemented with theory and practical activities by the teacher to the affine function teaching and learning process.El objetivo de este estudio fue realizar una encuesta de la presencia de ideas de funciones básicas en la presentación del contenido matemático función afín de la colección "Contato Matemática", aprobado por el PNLD 2018. Se realizó una investigación cualitativa, a la luz de la Teoría de los Campos Conceptuales, reconociendo la importancia del concepto de función en la Educación Básica y el libro didáctico (LD) como principal material pedagógico accesible al docente, con el fin de identificar si son propuestas situaciones-problemas involucrando función afín, que posibilitan la movilización de ideas básicas de función (correspondencia, regularidad, variable, dependencia, generalización). Los resultados indican que tanto en la parte teórica como en las actividades resueltas y propuestas, ni todas las ideas básicas están contempladas, tanto cuantitativa como cualitativamente. El análisis permite inferir que el libro didáctico considerado necesita ser complementado por el docente, con contenidos teóricos y actividades prácticas para la enseñanza y aprendizaje del concepto de función afín.O objetivo deste estudo foi realizar um levantamento da presença das ideias base de função na apresentação do conteúdo matemático função afim pela coleção “Contato Matemática”, aprovada pelo PNLD 2018. Foi realizada uma pesquisa qualitativa, à luz da Teoria dos Campos Conceituais, reconhecendo a importância do conceito de função na Educação Básica e o livro didático (LD) como principal material pedagógico acessível ao professor, na intenção de identificar se são propostas situações-problema envolvendo função afim, que possibilitam a mobilização das ideias base de função (correspondência, regularidade, variável, dependência, generalização).  Os resultados indicam que tanto na parte teórica quanto nas atividades resolvidas e propostas, nem todas as ideias base estão contempladas, tanto quantitativa quanto qualitativamente. A análise permite inferir que o LD considerado precisa ser complementado pelo professor, com conteúdo teórico e atividades práticas para o ensino e a aprendizagem do conceito função afim.Editora Cruzeiro do Sul2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/311710.26843/rencima.v13n1a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117/1724https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessKrug, Carbone Bruno SchmidtNogueira, Clélia Maria Ignatius2023-04-22T00:50:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3117Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:50:13Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook
Ideas básicas de función y función afín: analizando el libro didáctico de la escuela de Enseñanza Secundaria
Ideias base de função e função afim: analisando o livro didático do Ensino Médio
title Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook
spellingShingle Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook
Krug, Carbone Bruno Schmidt
Função Afim
Ideias Base
Teoria dos Campos Conceituais
Affine Function
Basic Concepts
Theory of Conceptual Fields
Función Afín
Ideas Basicas
Teoría de los Campos Conceptuales
title_short Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook
title_full Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook
title_fullStr Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook
title_full_unstemmed Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook
title_sort Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook
author Krug, Carbone Bruno Schmidt
author_facet Krug, Carbone Bruno Schmidt
Nogueira, Clélia Maria Ignatius
author_role author
author2 Nogueira, Clélia Maria Ignatius
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Krug, Carbone Bruno Schmidt
Nogueira, Clélia Maria Ignatius
dc.subject.por.fl_str_mv Função Afim
Ideias Base
Teoria dos Campos Conceituais
Affine Function
Basic Concepts
Theory of Conceptual Fields
Función Afín
Ideas Basicas
Teoría de los Campos Conceptuales
topic Função Afim
Ideias Base
Teoria dos Campos Conceituais
Affine Function
Basic Concepts
Theory of Conceptual Fields
Función Afín
Ideas Basicas
Teoría de los Campos Conceptuales
description The aim of this study was to develop a survey about the presence of basic concepts of functions in the presentation of affine function mathematical content in the book collection “Contato Matemática”, approved by the PNLD (National Textbook Program) of 2018. It was developed a qualitative research, according to the Theory of Conceptual Fields, considering the importance of function concept in primary and secondary school and textbooks as the main pedagogical sources available to teachers, aiming to identify if textbooks suggest problems situations, when affine function content was approached, making mobilization of basic concepts of function possible (correspondence, regularity, variables, dependence and generalization). Results indicate that both in theory as in some proposed and solved activities, not all of basic concepts are quantitative or qualitative properly presented. The analysis allows us to infer that the considered textbook needs to be complemented with theory and practical activities by the teacher to the affine function teaching and learning process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117
10.26843/rencima.v13n1a01
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n1a01
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117/1724
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-18
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132905263104