Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117 |
Resumo: | The aim of this study was to develop a survey about the presence of basic concepts of functions in the presentation of affine function mathematical content in the book collection “Contato Matemática”, approved by the PNLD (National Textbook Program) of 2018. It was developed a qualitative research, according to the Theory of Conceptual Fields, considering the importance of function concept in primary and secondary school and textbooks as the main pedagogical sources available to teachers, aiming to identify if textbooks suggest problems situations, when affine function content was approached, making mobilization of basic concepts of function possible (correspondence, regularity, variables, dependence and generalization). Results indicate that both in theory as in some proposed and solved activities, not all of basic concepts are quantitative or qualitative properly presented. The analysis allows us to infer that the considered textbook needs to be complemented with theory and practical activities by the teacher to the affine function teaching and learning process. |
id |
UCS-4_8aecd375acbd6b01a60a6e4be3fd4cfc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3117 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbookIdeas básicas de función y función afín: analizando el libro didáctico de la escuela de Enseñanza SecundariaIdeias base de função e função afim: analisando o livro didático do Ensino MédioFunção AfimIdeias BaseTeoria dos Campos ConceituaisAffine FunctionBasic ConceptsTheory of Conceptual FieldsFunción AfínIdeas BasicasTeoría de los Campos ConceptualesThe aim of this study was to develop a survey about the presence of basic concepts of functions in the presentation of affine function mathematical content in the book collection “Contato Matemática”, approved by the PNLD (National Textbook Program) of 2018. It was developed a qualitative research, according to the Theory of Conceptual Fields, considering the importance of function concept in primary and secondary school and textbooks as the main pedagogical sources available to teachers, aiming to identify if textbooks suggest problems situations, when affine function content was approached, making mobilization of basic concepts of function possible (correspondence, regularity, variables, dependence and generalization). Results indicate that both in theory as in some proposed and solved activities, not all of basic concepts are quantitative or qualitative properly presented. The analysis allows us to infer that the considered textbook needs to be complemented with theory and practical activities by the teacher to the affine function teaching and learning process.El objetivo de este estudio fue realizar una encuesta de la presencia de ideas de funciones básicas en la presentación del contenido matemático función afín de la colección "Contato Matemática", aprobado por el PNLD 2018. Se realizó una investigación cualitativa, a la luz de la Teoría de los Campos Conceptuales, reconociendo la importancia del concepto de función en la Educación Básica y el libro didáctico (LD) como principal material pedagógico accesible al docente, con el fin de identificar si son propuestas situaciones-problemas involucrando función afín, que posibilitan la movilización de ideas básicas de función (correspondencia, regularidad, variable, dependencia, generalización). Los resultados indican que tanto en la parte teórica como en las actividades resueltas y propuestas, ni todas las ideas básicas están contempladas, tanto cuantitativa como cualitativamente. El análisis permite inferir que el libro didáctico considerado necesita ser complementado por el docente, con contenidos teóricos y actividades prácticas para la enseñanza y aprendizaje del concepto de función afín.O objetivo deste estudo foi realizar um levantamento da presença das ideias base de função na apresentação do conteúdo matemático função afim pela coleção “Contato Matemática”, aprovada pelo PNLD 2018. Foi realizada uma pesquisa qualitativa, à luz da Teoria dos Campos Conceituais, reconhecendo a importância do conceito de função na Educação Básica e o livro didático (LD) como principal material pedagógico acessível ao professor, na intenção de identificar se são propostas situações-problema envolvendo função afim, que possibilitam a mobilização das ideias base de função (correspondência, regularidade, variável, dependência, generalização). Os resultados indicam que tanto na parte teórica quanto nas atividades resolvidas e propostas, nem todas as ideias base estão contempladas, tanto quantitativa quanto qualitativamente. A análise permite inferir que o LD considerado precisa ser complementado pelo professor, com conteúdo teórico e atividades práticas para o ensino e a aprendizagem do conceito função afim.Editora Cruzeiro do Sul2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/311710.26843/rencima.v13n1a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117/1724https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessKrug, Carbone Bruno SchmidtNogueira, Clélia Maria Ignatius2023-04-22T00:50:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3117Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:50:13Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook Ideas básicas de función y función afín: analizando el libro didáctico de la escuela de Enseñanza Secundaria Ideias base de função e função afim: analisando o livro didático do Ensino Médio |
title |
Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook |
spellingShingle |
Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook Krug, Carbone Bruno Schmidt Função Afim Ideias Base Teoria dos Campos Conceituais Affine Function Basic Concepts Theory of Conceptual Fields Función Afín Ideas Basicas Teoría de los Campos Conceptuales |
title_short |
Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook |
title_full |
Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook |
title_fullStr |
Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook |
title_full_unstemmed |
Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook |
title_sort |
Basic concepts of function and affine function: analising the High School textbook |
author |
Krug, Carbone Bruno Schmidt |
author_facet |
Krug, Carbone Bruno Schmidt Nogueira, Clélia Maria Ignatius |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira, Clélia Maria Ignatius |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Krug, Carbone Bruno Schmidt Nogueira, Clélia Maria Ignatius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Função Afim Ideias Base Teoria dos Campos Conceituais Affine Function Basic Concepts Theory of Conceptual Fields Función Afín Ideas Basicas Teoría de los Campos Conceptuales |
topic |
Função Afim Ideias Base Teoria dos Campos Conceituais Affine Function Basic Concepts Theory of Conceptual Fields Función Afín Ideas Basicas Teoría de los Campos Conceptuales |
description |
The aim of this study was to develop a survey about the presence of basic concepts of functions in the presentation of affine function mathematical content in the book collection “Contato Matemática”, approved by the PNLD (National Textbook Program) of 2018. It was developed a qualitative research, according to the Theory of Conceptual Fields, considering the importance of function concept in primary and secondary school and textbooks as the main pedagogical sources available to teachers, aiming to identify if textbooks suggest problems situations, when affine function content was approached, making mobilization of basic concepts of function possible (correspondence, regularity, variables, dependence and generalization). Results indicate that both in theory as in some proposed and solved activities, not all of basic concepts are quantitative or qualitative properly presented. The analysis allows us to infer that the considered textbook needs to be complemented with theory and practical activities by the teacher to the affine function teaching and learning process. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117 10.26843/rencima.v13n1a01 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n1a01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3117/1724 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-18 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132905263104 |