Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Liliane Cristine Chaves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Búrigo, Elisabete Zardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569
Resumo: The article presents the discussion of a math question from the National High School Exam (ENEM) with a group of third grade students from a public high school. The episode is part of a qualitative research on the resolution of math questions from the Exam in a group chat on WhatsApp. The theoretical framework used is that of Critical Mathematics Education, which states that mathematics can be used as an empowering tool to understand, criticize and change reality. The researcher is a high school teacher and participated in the discussions encouraging the students to develop and evaluate the validity of different resolutions. The dialogues were recorded in text and audio messages. In the analysis of the interactions, elements of autonomy were observed in the questioning of the test statement, in the proposition and evaluation of solutions, as well as the presence of argumentation, an indication of critical and reflective thinking by these students.
id UCS-4_8d7d4f185ce1b7819823b369afb2521d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3569
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school studentsFrente al ENEM: la discusión de una cuestión de Matemáticas entre estudiantes de secundariaEncarando o ENEM: a discussão de uma questão de Matemática entre estudantes do Ensino MédioEducação Matemática CríticaENEMEnsino MédioCritical Mathematics EducationENEMHigh SchoolEducación Matemática CríticaENEMEscuela SecundariaThe article presents the discussion of a math question from the National High School Exam (ENEM) with a group of third grade students from a public high school. The episode is part of a qualitative research on the resolution of math questions from the Exam in a group chat on WhatsApp. The theoretical framework used is that of Critical Mathematics Education, which states that mathematics can be used as an empowering tool to understand, criticize and change reality. The researcher is a high school teacher and participated in the discussions encouraging the students to develop and evaluate the validity of different resolutions. The dialogues were recorded in text and audio messages. In the analysis of the interactions, elements of autonomy were observed in the questioning of the test statement, in the proposition and evaluation of solutions, as well as the presence of argumentation, an indication of critical and reflective thinking by these students.El artículo presenta la discusión de una pregunta de matemáticas del Examen Nacional de Secundaria (ENEM) con un grupo de estudiantes de tercer grado de una escuela pública. El episodio integra una investigación cualitativa sobre la resolución de problemas matemáticos del Examen en un grupo en el aplicativo WhatsApp. El marco teórico de referencia es la Educación Matemática Crítica, que dice que las matemáticas pueden ser utilizadas como una herramienta de empoderamiento para comprender, criticar y cambiar la realidad. La investigadora es profesora de secundaria y participó en los debates animando a los alumnos a elaborar y evaluar la validez de las diferentes resoluciones. Los diálogos se grabaron en mensajes de texto y audio. En el análisis de las interacciones, se observaron elementos de autonomía en el cuestionamiento del enunciado, en la proposición y evaluación de soluciones, así como la presencia de la argumentación, indicio del pensamiento crítico y reflexivo de estos alumnos.O artigo apresenta a discussão de uma questão de matemática do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) com um grupo de alunos da terceira série do Ensino Médio de uma escola da rede pública. O episódio integra uma pesquisa qualitativa sobre a resolução de questões de matemática do ENEM em um grupo no aplicativo WhatsApp. O referencial teórico mobilizado é o da Educação Matemática Crítica, que diz que a matemática pode ser utilizada como ferramenta de empoderamento para compreender, criticar e mudar a realidade. A pesquisadora é professora da Educação Básica e participou das discussões incentivando os alunos a desenvolverem e avaliarem a validade de diferentes resoluções. Os diálogos foram registrados em mensagens de texto e áudio. Na análise das interações, foram observados elementos de autonomia no questionamento do enunciado, na proposição e avaliação de soluções, bem como a presença da argumentação, indício de pensamento crítico e reflexivo por parte desses alunos.Editora Cruzeiro do Sul2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/356910.26843/rencima.v13n2a17Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569/1781https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Liliane Cristine ChavesBúrigo, Elisabete Zardo2023-04-22T01:02:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3569Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:02:20Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students
Frente al ENEM: la discusión de una cuestión de Matemáticas entre estudiantes de secundaria
Encarando o ENEM: a discussão de uma questão de Matemática entre estudantes do Ensino Médio
title Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students
spellingShingle Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students
Santos, Liliane Cristine Chaves
Educação Matemática Crítica
ENEM
Ensino Médio
Critical Mathematics Education
ENEM
High School
Educación Matemática Crítica
ENEM
Escuela Secundaria
title_short Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students
title_full Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students
title_fullStr Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students
title_full_unstemmed Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students
title_sort Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students
author Santos, Liliane Cristine Chaves
author_facet Santos, Liliane Cristine Chaves
Búrigo, Elisabete Zardo
author_role author
author2 Búrigo, Elisabete Zardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Liliane Cristine Chaves
Búrigo, Elisabete Zardo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática Crítica
ENEM
Ensino Médio
Critical Mathematics Education
ENEM
High School
Educación Matemática Crítica
ENEM
Escuela Secundaria
topic Educação Matemática Crítica
ENEM
Ensino Médio
Critical Mathematics Education
ENEM
High School
Educación Matemática Crítica
ENEM
Escuela Secundaria
description The article presents the discussion of a math question from the National High School Exam (ENEM) with a group of third grade students from a public high school. The episode is part of a qualitative research on the resolution of math questions from the Exam in a group chat on WhatsApp. The theoretical framework used is that of Critical Mathematics Education, which states that mathematics can be used as an empowering tool to understand, criticize and change reality. The researcher is a high school teacher and participated in the discussions encouraging the students to develop and evaluate the validity of different resolutions. The dialogues were recorded in text and audio messages. In the analysis of the interactions, elements of autonomy were observed in the questioning of the test statement, in the proposition and evaluation of solutions, as well as the presence of argumentation, an indication of critical and reflective thinking by these students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569
10.26843/rencima.v13n2a17
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n2a17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569/1781
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-19
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133523922944