Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569 |
Resumo: | The article presents the discussion of a math question from the National High School Exam (ENEM) with a group of third grade students from a public high school. The episode is part of a qualitative research on the resolution of math questions from the Exam in a group chat on WhatsApp. The theoretical framework used is that of Critical Mathematics Education, which states that mathematics can be used as an empowering tool to understand, criticize and change reality. The researcher is a high school teacher and participated in the discussions encouraging the students to develop and evaluate the validity of different resolutions. The dialogues were recorded in text and audio messages. In the analysis of the interactions, elements of autonomy were observed in the questioning of the test statement, in the proposition and evaluation of solutions, as well as the presence of argumentation, an indication of critical and reflective thinking by these students. |
id |
UCS-4_8d7d4f185ce1b7819823b369afb2521d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3569 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school studentsFrente al ENEM: la discusión de una cuestión de Matemáticas entre estudiantes de secundariaEncarando o ENEM: a discussão de uma questão de Matemática entre estudantes do Ensino MédioEducação Matemática CríticaENEMEnsino MédioCritical Mathematics EducationENEMHigh SchoolEducación Matemática CríticaENEMEscuela SecundariaThe article presents the discussion of a math question from the National High School Exam (ENEM) with a group of third grade students from a public high school. The episode is part of a qualitative research on the resolution of math questions from the Exam in a group chat on WhatsApp. The theoretical framework used is that of Critical Mathematics Education, which states that mathematics can be used as an empowering tool to understand, criticize and change reality. The researcher is a high school teacher and participated in the discussions encouraging the students to develop and evaluate the validity of different resolutions. The dialogues were recorded in text and audio messages. In the analysis of the interactions, elements of autonomy were observed in the questioning of the test statement, in the proposition and evaluation of solutions, as well as the presence of argumentation, an indication of critical and reflective thinking by these students.El artículo presenta la discusión de una pregunta de matemáticas del Examen Nacional de Secundaria (ENEM) con un grupo de estudiantes de tercer grado de una escuela pública. El episodio integra una investigación cualitativa sobre la resolución de problemas matemáticos del Examen en un grupo en el aplicativo WhatsApp. El marco teórico de referencia es la Educación Matemática Crítica, que dice que las matemáticas pueden ser utilizadas como una herramienta de empoderamiento para comprender, criticar y cambiar la realidad. La investigadora es profesora de secundaria y participó en los debates animando a los alumnos a elaborar y evaluar la validez de las diferentes resoluciones. Los diálogos se grabaron en mensajes de texto y audio. En el análisis de las interacciones, se observaron elementos de autonomía en el cuestionamiento del enunciado, en la proposición y evaluación de soluciones, así como la presencia de la argumentación, indicio del pensamiento crítico y reflexivo de estos alumnos.O artigo apresenta a discussão de uma questão de matemática do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) com um grupo de alunos da terceira série do Ensino Médio de uma escola da rede pública. O episódio integra uma pesquisa qualitativa sobre a resolução de questões de matemática do ENEM em um grupo no aplicativo WhatsApp. O referencial teórico mobilizado é o da Educação Matemática Crítica, que diz que a matemática pode ser utilizada como ferramenta de empoderamento para compreender, criticar e mudar a realidade. A pesquisadora é professora da Educação Básica e participou das discussões incentivando os alunos a desenvolverem e avaliarem a validade de diferentes resoluções. Os diálogos foram registrados em mensagens de texto e áudio. Na análise das interações, foram observados elementos de autonomia no questionamento do enunciado, na proposição e avaliação de soluções, bem como a presença da argumentação, indício de pensamento crítico e reflexivo por parte desses alunos.Editora Cruzeiro do Sul2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/356910.26843/rencima.v13n2a17Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-192179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569/1781https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Liliane Cristine ChavesBúrigo, Elisabete Zardo2023-04-22T01:02:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3569Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:02:20Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students Frente al ENEM: la discusión de una cuestión de Matemáticas entre estudiantes de secundaria Encarando o ENEM: a discussão de uma questão de Matemática entre estudantes do Ensino Médio |
title |
Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students |
spellingShingle |
Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students Santos, Liliane Cristine Chaves Educação Matemática Crítica ENEM Ensino Médio Critical Mathematics Education ENEM High School Educación Matemática Crítica ENEM Escuela Secundaria |
title_short |
Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students |
title_full |
Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students |
title_fullStr |
Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students |
title_full_unstemmed |
Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students |
title_sort |
Facing ENEM: the discussion of a Mathematics question among high school students |
author |
Santos, Liliane Cristine Chaves |
author_facet |
Santos, Liliane Cristine Chaves Búrigo, Elisabete Zardo |
author_role |
author |
author2 |
Búrigo, Elisabete Zardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Liliane Cristine Chaves Búrigo, Elisabete Zardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Crítica ENEM Ensino Médio Critical Mathematics Education ENEM High School Educación Matemática Crítica ENEM Escuela Secundaria |
topic |
Educação Matemática Crítica ENEM Ensino Médio Critical Mathematics Education ENEM High School Educación Matemática Crítica ENEM Escuela Secundaria |
description |
The article presents the discussion of a math question from the National High School Exam (ENEM) with a group of third grade students from a public high school. The episode is part of a qualitative research on the resolution of math questions from the Exam in a group chat on WhatsApp. The theoretical framework used is that of Critical Mathematics Education, which states that mathematics can be used as an empowering tool to understand, criticize and change reality. The researcher is a high school teacher and participated in the discussions encouraging the students to develop and evaluate the validity of different resolutions. The dialogues were recorded in text and audio messages. In the analysis of the interactions, elements of autonomy were observed in the questioning of the test statement, in the proposition and evaluation of solutions, as well as the presence of argumentation, an indication of critical and reflective thinking by these students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569 10.26843/rencima.v13n2a17 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n2a17 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3569/1781 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-19 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133523922944 |