Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Matheus Gonçalves da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Erthal, João Paulo Casaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292
Resumo: This paper aims to present a bibliographic research study on the use of active Team-Based Learning and Peer Instruction methodologies in the teaching of Physics in Brazilian periodicals. For this, a survey of articles published between 2011 and 2021 in national journals stratified by the Sucupira Platform ranking as A and B was carried out. The results presented in the analyzed articles showed that Team-Based Learning and Peer Instruction through peer interaction positively impacted conceptual learning, self-efficacy in learning, and students' academic performance. In this work, a small number of publications on these teaching strategies were found, a fact that may highlight the need for future studies on the subject to broaden the horizons of the potential of active methodologies for teaching Physics.
id UCS-4_9846aef12bdf75839207cd67743cc0bf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3292
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics TeachingAprendizaje basado en equipo e instrucción entre pares: el estado del conocimiento de las publicaciones en revistas nacionales sobre Enseñanza de la FísicaTeam-Based Learning e Peer Instruction: o estado do conhecimento das publicações em periódicos nacionais de Ensino de FísicaAprendizagem Baseada em EquipesInstrução por ParesMetodologias AtivasTeam-Based LearningPeer InstructionActive MethodologiesAprendizaje Basado en EquiposInstrucción Entre ParesMetodologías ActivasThis paper aims to present a bibliographic research study on the use of active Team-Based Learning and Peer Instruction methodologies in the teaching of Physics in Brazilian periodicals. For this, a survey of articles published between 2011 and 2021 in national journals stratified by the Sucupira Platform ranking as A and B was carried out. The results presented in the analyzed articles showed that Team-Based Learning and Peer Instruction through peer interaction positively impacted conceptual learning, self-efficacy in learning, and students' academic performance. In this work, a small number of publications on these teaching strategies were found, a fact that may highlight the need for future studies on the subject to broaden the horizons of the potential of active methodologies for teaching Physics.Este artículo tiene como objetivo presentar una investigación bibliográfica sobre el uso de metodologías activas de Aprendizaje en Equipo e Instrucción entre Pares en la enseñanza de la Física en publicaciones periódicas brasileñas. Para ello, se realizó una encuesta de artículos publicados entre 2011 y 2021 en revistas nacionales estratificados por el ranking de la Plataforma Sucupira como A y B. Los resultados presentados en los artículos analizados mostraron que el Aprendizaje Basado en Equipo y la Instrucción entre Pares a través de la interacción entre pares impactaron positivamente aprendizaje conceptual, autoeficacia en el aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes. En este trabajo se encontró un pequeño número de publicaciones sobre estas estrategias de enseñanza, hecho que puede resaltar la necesidad de futuros estudios sobre el tema para ampliar los horizontes del potencial de las metodologías activas para la enseñanza de la Física.O presente trabalho tem como objetivo apresentar um estudo bibliográfico de pesquisas sobre a utilização das metodologias ativas Team-Based Learning (Aprendizagem Baseada em Equipes) e Peer Instruction (Instrução por Pares) no ensino de Física em periódicos do país. Para isso, foi realizado um levantamento dos artigos publicados entre os anos de 2011 e 2021, em periódicos nacionais estratificados pelo ranqueamento da Plataforma Sucupira como A e B. Os resultados apresentados nos artigos analisados mostraram que o Team-Based Learning e o Peer Instruction, através da interação entre colegas, impactaram positivamente a aprendizagem conceitual, a autoeficácia em aprender e o desempenho acadêmico dos estudantes. Nesse trabalho, um número pequeno de publicações sobre essas estratégias de ensino foi encontrado. Tal fato pode evidenciar a necessidade de estudos futuros sobre o tema para ampliar os horizontes sobre as potencialidades das metodologias ativas para o ensino de Física.Editora Cruzeiro do Sul2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/329210.26843/rencima.v12n6a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292/1715https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Matheus Gonçalves daErthal, João Paulo Casaro2023-05-13T21:55:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3292Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:55:28Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching
Aprendizaje basado en equipo e instrucción entre pares: el estado del conocimiento de las publicaciones en revistas nacionales sobre Enseñanza de la Física
Team-Based Learning e Peer Instruction: o estado do conhecimento das publicações em periódicos nacionais de Ensino de Física
title Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching
spellingShingle Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching
Silva, Matheus Gonçalves da
Aprendizagem Baseada em Equipes
Instrução por Pares
Metodologias Ativas
Team-Based Learning
Peer Instruction
Active Methodologies
Aprendizaje Basado en Equipos
Instrucción Entre Pares
Metodologías Activas
title_short Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching
title_full Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching
title_fullStr Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching
title_full_unstemmed Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching
title_sort Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching
author Silva, Matheus Gonçalves da
author_facet Silva, Matheus Gonçalves da
Erthal, João Paulo Casaro
author_role author
author2 Erthal, João Paulo Casaro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Matheus Gonçalves da
Erthal, João Paulo Casaro
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Equipes
Instrução por Pares
Metodologias Ativas
Team-Based Learning
Peer Instruction
Active Methodologies
Aprendizaje Basado en Equipos
Instrucción Entre Pares
Metodologías Activas
topic Aprendizagem Baseada em Equipes
Instrução por Pares
Metodologias Ativas
Team-Based Learning
Peer Instruction
Active Methodologies
Aprendizaje Basado en Equipos
Instrucción Entre Pares
Metodologías Activas
description This paper aims to present a bibliographic research study on the use of active Team-Based Learning and Peer Instruction methodologies in the teaching of Physics in Brazilian periodicals. For this, a survey of articles published between 2011 and 2021 in national journals stratified by the Sucupira Platform ranking as A and B was carried out. The results presented in the analyzed articles showed that Team-Based Learning and Peer Instruction through peer interaction positively impacted conceptual learning, self-efficacy in learning, and students' academic performance. In this work, a small number of publications on these teaching strategies were found, a fact that may highlight the need for future studies on the subject to broaden the horizons of the potential of active methodologies for teaching Physics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292
10.26843/rencima.v12n6a21
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n6a21
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292/1715
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133061500928