Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292 |
Resumo: | This paper aims to present a bibliographic research study on the use of active Team-Based Learning and Peer Instruction methodologies in the teaching of Physics in Brazilian periodicals. For this, a survey of articles published between 2011 and 2021 in national journals stratified by the Sucupira Platform ranking as A and B was carried out. The results presented in the analyzed articles showed that Team-Based Learning and Peer Instruction through peer interaction positively impacted conceptual learning, self-efficacy in learning, and students' academic performance. In this work, a small number of publications on these teaching strategies were found, a fact that may highlight the need for future studies on the subject to broaden the horizons of the potential of active methodologies for teaching Physics. |
id |
UCS-4_9846aef12bdf75839207cd67743cc0bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3292 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics TeachingAprendizaje basado en equipo e instrucción entre pares: el estado del conocimiento de las publicaciones en revistas nacionales sobre Enseñanza de la FísicaTeam-Based Learning e Peer Instruction: o estado do conhecimento das publicações em periódicos nacionais de Ensino de FísicaAprendizagem Baseada em EquipesInstrução por ParesMetodologias AtivasTeam-Based LearningPeer InstructionActive MethodologiesAprendizaje Basado en EquiposInstrucción Entre ParesMetodologías ActivasThis paper aims to present a bibliographic research study on the use of active Team-Based Learning and Peer Instruction methodologies in the teaching of Physics in Brazilian periodicals. For this, a survey of articles published between 2011 and 2021 in national journals stratified by the Sucupira Platform ranking as A and B was carried out. The results presented in the analyzed articles showed that Team-Based Learning and Peer Instruction through peer interaction positively impacted conceptual learning, self-efficacy in learning, and students' academic performance. In this work, a small number of publications on these teaching strategies were found, a fact that may highlight the need for future studies on the subject to broaden the horizons of the potential of active methodologies for teaching Physics.Este artículo tiene como objetivo presentar una investigación bibliográfica sobre el uso de metodologías activas de Aprendizaje en Equipo e Instrucción entre Pares en la enseñanza de la Física en publicaciones periódicas brasileñas. Para ello, se realizó una encuesta de artículos publicados entre 2011 y 2021 en revistas nacionales estratificados por el ranking de la Plataforma Sucupira como A y B. Los resultados presentados en los artículos analizados mostraron que el Aprendizaje Basado en Equipo y la Instrucción entre Pares a través de la interacción entre pares impactaron positivamente aprendizaje conceptual, autoeficacia en el aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes. En este trabajo se encontró un pequeño número de publicaciones sobre estas estrategias de enseñanza, hecho que puede resaltar la necesidad de futuros estudios sobre el tema para ampliar los horizontes del potencial de las metodologías activas para la enseñanza de la Física.O presente trabalho tem como objetivo apresentar um estudo bibliográfico de pesquisas sobre a utilização das metodologias ativas Team-Based Learning (Aprendizagem Baseada em Equipes) e Peer Instruction (Instrução por Pares) no ensino de Física em periódicos do país. Para isso, foi realizado um levantamento dos artigos publicados entre os anos de 2011 e 2021, em periódicos nacionais estratificados pelo ranqueamento da Plataforma Sucupira como A e B. Os resultados apresentados nos artigos analisados mostraram que o Team-Based Learning e o Peer Instruction, através da interação entre colegas, impactaram positivamente a aprendizagem conceitual, a autoeficácia em aprender e o desempenho acadêmico dos estudantes. Nesse trabalho, um número pequeno de publicações sobre essas estratégias de ensino foi encontrado. Tal fato pode evidenciar a necessidade de estudos futuros sobre o tema para ampliar os horizontes sobre as potencialidades das metodologias ativas para o ensino de Física.Editora Cruzeiro do Sul2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/329210.26843/rencima.v12n6a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292/1715https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Matheus Gonçalves daErthal, João Paulo Casaro2023-05-13T21:55:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3292Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:55:28Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching Aprendizaje basado en equipo e instrucción entre pares: el estado del conocimiento de las publicaciones en revistas nacionales sobre Enseñanza de la Física Team-Based Learning e Peer Instruction: o estado do conhecimento das publicações em periódicos nacionais de Ensino de Física |
title |
Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching |
spellingShingle |
Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching Silva, Matheus Gonçalves da Aprendizagem Baseada em Equipes Instrução por Pares Metodologias Ativas Team-Based Learning Peer Instruction Active Methodologies Aprendizaje Basado en Equipos Instrucción Entre Pares Metodologías Activas |
title_short |
Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching |
title_full |
Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching |
title_fullStr |
Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching |
title_full_unstemmed |
Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching |
title_sort |
Team-Based Learning and Peer Instruction: the state of knowledge of publications in national journals on Physics Teaching |
author |
Silva, Matheus Gonçalves da |
author_facet |
Silva, Matheus Gonçalves da Erthal, João Paulo Casaro |
author_role |
author |
author2 |
Erthal, João Paulo Casaro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Matheus Gonçalves da Erthal, João Paulo Casaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Equipes Instrução por Pares Metodologias Ativas Team-Based Learning Peer Instruction Active Methodologies Aprendizaje Basado en Equipos Instrucción Entre Pares Metodologías Activas |
topic |
Aprendizagem Baseada em Equipes Instrução por Pares Metodologias Ativas Team-Based Learning Peer Instruction Active Methodologies Aprendizaje Basado en Equipos Instrucción Entre Pares Metodologías Activas |
description |
This paper aims to present a bibliographic research study on the use of active Team-Based Learning and Peer Instruction methodologies in the teaching of Physics in Brazilian periodicals. For this, a survey of articles published between 2011 and 2021 in national journals stratified by the Sucupira Platform ranking as A and B was carried out. The results presented in the analyzed articles showed that Team-Based Learning and Peer Instruction through peer interaction positively impacted conceptual learning, self-efficacy in learning, and students' academic performance. In this work, a small number of publications on these teaching strategies were found, a fact that may highlight the need for future studies on the subject to broaden the horizons of the potential of active methodologies for teaching Physics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292 10.26843/rencima.v12n6a21 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n6a21 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3292/1715 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-24 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133061500928 |