Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Novais, Leice Milla Ribeiro de Novais
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bedin, Everton
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724
Resumo: This research aims to present an analysis in five Chemistry Textbook (CT) about the presence of elements that can contribute to the scientific and critical formation of students in the light of the didactic unit Atomic Models. To this end, documentary research was carried out, with a qualitative approach, based on the guiding principles: Contextualization, Interdisciplinary, Scientific and Technological Literacy, Science-Technology-Society and Review Questions. Given the results obtained, it was found that, in the didactic unit investigated, the analysed axes do not have expressiveness in the different CTs, as they appear mostly superficially and with few possibilities of use and exploration by the teacher in the classroom. However, it should be noted that this analysis took place in an interpretative-intuitive way, considering the assumptions of each axis, in addition to being restricted to a single didactic unit of the CT, not allowing, therefore, to reach comprehensive conclusions about each collection, when considered in its entirety.
id UCS-4_9a73de95e3f117f1df6166dea52d2e13
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3724
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic modelsAnálisis de libros didácticos de Química: una mirada a la unidad didáctica modelos atómicosAnálise de livros didáticos de Química: uma visão sobre a unidade didática modelos atômicosLivro DidáticoEnsino de QuímicaModelos AtômicosTextbookChemistry TeachingAtomic ModelsLibro DidácticoEnseñanza de la QuímicaModelos AtómicosThis research aims to present an analysis in five Chemistry Textbook (CT) about the presence of elements that can contribute to the scientific and critical formation of students in the light of the didactic unit Atomic Models. To this end, documentary research was carried out, with a qualitative approach, based on the guiding principles: Contextualization, Interdisciplinary, Scientific and Technological Literacy, Science-Technology-Society and Review Questions. Given the results obtained, it was found that, in the didactic unit investigated, the analysed axes do not have expressiveness in the different CTs, as they appear mostly superficially and with few possibilities of use and exploration by the teacher in the classroom. However, it should be noted that this analysis took place in an interpretative-intuitive way, considering the assumptions of each axis, in addition to being restricted to a single didactic unit of the CT, not allowing, therefore, to reach comprehensive conclusions about each collection, when considered in its entirety.Esta investigación tiene como objetivo presentar un análisis en cinco Libros Didácticos de Química (LDQ) sobre la presencia de elementos que pueden contribuir a la formación científica y crítica de los estudiantes a la luz de la unidad didáctica Modelos Atómicos. Para ello, se realizó una investigación documental, con enfoque cualitativo, basada en los principios rectores: Contextualización, Interdisciplinariedad, Alfabetización Científica y Tecnológica, Ciencia-Tecnología-Sociedad y Cuestiones de Revisión. En vista de los resultados obtenidos, se encontró que, con relación a la unidad didáctica investigada, los ejes analizados no tienen expresividad en las diferentes LDQ, pues aparecen en su mayoría de manera superficial y con pocas posibilidades de uso y exploración por parte del docente en el aula. Sin embargo, cabe señalar que este análisis se realizó de manera interpretativa-intuitivo, considerando los supuestos de cada eje, además de estar restringida a una sola unidad didáctica de la LDQ, no permitiendo, por tanto, llegar a conclusiones integrales sobre cada colección, cuando se considera en su totalidad.Esta pesquisa objetiva apresentar uma análise em cinco Livro Didático de Química (LDQ) sobre a presença de elementos que podem contribuir com a formação científica e crítica de estudantes à luz da unidade didática Modelos Atômicos. Para tal, realizou-se uma pesquisa documental, de abordagem qualitativa, com base nos eixos norteadores: Contextualização, Interdisciplinaridade, Alfabetização Científica e Tecnológica, Ciência-Tecnologia-Sociedade e Questões de Revisão. Diante dos resultados obtidos, verificou-se que, em relação a unidade didática investigada, os eixos analisados não possuem expressividade nos diferentes LDQ, pois aparecem em sua maioria de forma superficial e com pouca possibilidade de uso e exploração pelo professor em sala de aula. Contudo, salienta-se que esta análise ocorreu de forma interpretativa-intuitiva, considerando os pressupostos de cada eixo, além de estar restrita a uma única unidade didática dos LDQ não permitindo, portanto, chegar em conclusões abrangentes a respeito de cada coleção, quando considerada em sua totalidade.Editora Cruzeiro do Sul2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/372410.26843/rencima.v14n2a22Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724/2078https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessNovais, Leice Milla Ribeiro de NovaisBedin, Everton2023-11-15T22:28:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3724Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-11-15T22:28:13Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models
Análisis de libros didácticos de Química: una mirada a la unidad didáctica modelos atómicos
Análise de livros didáticos de Química: uma visão sobre a unidade didática modelos atômicos
title Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models
spellingShingle Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models
Novais, Leice Milla Ribeiro de Novais
Livro Didático
Ensino de Química
Modelos Atômicos
Textbook
Chemistry Teaching
Atomic Models
Libro Didáctico
Enseñanza de la Química
Modelos Atómicos
title_short Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models
title_full Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models
title_fullStr Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models
title_full_unstemmed Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models
title_sort Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models
author Novais, Leice Milla Ribeiro de Novais
author_facet Novais, Leice Milla Ribeiro de Novais
Bedin, Everton
author_role author
author2 Bedin, Everton
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Novais, Leice Milla Ribeiro de Novais
Bedin, Everton
dc.subject.por.fl_str_mv Livro Didático
Ensino de Química
Modelos Atômicos
Textbook
Chemistry Teaching
Atomic Models
Libro Didáctico
Enseñanza de la Química
Modelos Atómicos
topic Livro Didático
Ensino de Química
Modelos Atômicos
Textbook
Chemistry Teaching
Atomic Models
Libro Didáctico
Enseñanza de la Química
Modelos Atómicos
description This research aims to present an analysis in five Chemistry Textbook (CT) about the presence of elements that can contribute to the scientific and critical formation of students in the light of the didactic unit Atomic Models. To this end, documentary research was carried out, with a qualitative approach, based on the guiding principles: Contextualization, Interdisciplinary, Scientific and Technological Literacy, Science-Technology-Society and Review Questions. Given the results obtained, it was found that, in the didactic unit investigated, the analysed axes do not have expressiveness in the different CTs, as they appear mostly superficially and with few possibilities of use and exploration by the teacher in the classroom. However, it should be noted that this analysis took place in an interpretative-intuitive way, considering the assumptions of each axis, in addition to being restricted to a single didactic unit of the CT, not allowing, therefore, to reach comprehensive conclusions about each collection, when considered in its entirety.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724
10.26843/rencima.v14n2a22
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a22
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724/2078
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133575303168