Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724 |
Resumo: | This research aims to present an analysis in five Chemistry Textbook (CT) about the presence of elements that can contribute to the scientific and critical formation of students in the light of the didactic unit Atomic Models. To this end, documentary research was carried out, with a qualitative approach, based on the guiding principles: Contextualization, Interdisciplinary, Scientific and Technological Literacy, Science-Technology-Society and Review Questions. Given the results obtained, it was found that, in the didactic unit investigated, the analysed axes do not have expressiveness in the different CTs, as they appear mostly superficially and with few possibilities of use and exploration by the teacher in the classroom. However, it should be noted that this analysis took place in an interpretative-intuitive way, considering the assumptions of each axis, in addition to being restricted to a single didactic unit of the CT, not allowing, therefore, to reach comprehensive conclusions about each collection, when considered in its entirety. |
id |
UCS-4_9a73de95e3f117f1df6166dea52d2e13 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3724 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic modelsAnálisis de libros didácticos de Química: una mirada a la unidad didáctica modelos atómicosAnálise de livros didáticos de Química: uma visão sobre a unidade didática modelos atômicosLivro DidáticoEnsino de QuímicaModelos AtômicosTextbookChemistry TeachingAtomic ModelsLibro DidácticoEnseñanza de la QuímicaModelos AtómicosThis research aims to present an analysis in five Chemistry Textbook (CT) about the presence of elements that can contribute to the scientific and critical formation of students in the light of the didactic unit Atomic Models. To this end, documentary research was carried out, with a qualitative approach, based on the guiding principles: Contextualization, Interdisciplinary, Scientific and Technological Literacy, Science-Technology-Society and Review Questions. Given the results obtained, it was found that, in the didactic unit investigated, the analysed axes do not have expressiveness in the different CTs, as they appear mostly superficially and with few possibilities of use and exploration by the teacher in the classroom. However, it should be noted that this analysis took place in an interpretative-intuitive way, considering the assumptions of each axis, in addition to being restricted to a single didactic unit of the CT, not allowing, therefore, to reach comprehensive conclusions about each collection, when considered in its entirety.Esta investigación tiene como objetivo presentar un análisis en cinco Libros Didácticos de Química (LDQ) sobre la presencia de elementos que pueden contribuir a la formación científica y crítica de los estudiantes a la luz de la unidad didáctica Modelos Atómicos. Para ello, se realizó una investigación documental, con enfoque cualitativo, basada en los principios rectores: Contextualización, Interdisciplinariedad, Alfabetización Científica y Tecnológica, Ciencia-Tecnología-Sociedad y Cuestiones de Revisión. En vista de los resultados obtenidos, se encontró que, con relación a la unidad didáctica investigada, los ejes analizados no tienen expresividad en las diferentes LDQ, pues aparecen en su mayoría de manera superficial y con pocas posibilidades de uso y exploración por parte del docente en el aula. Sin embargo, cabe señalar que este análisis se realizó de manera interpretativa-intuitivo, considerando los supuestos de cada eje, además de estar restringida a una sola unidad didáctica de la LDQ, no permitiendo, por tanto, llegar a conclusiones integrales sobre cada colección, cuando se considera en su totalidad.Esta pesquisa objetiva apresentar uma análise em cinco Livro Didático de Química (LDQ) sobre a presença de elementos que podem contribuir com a formação científica e crítica de estudantes à luz da unidade didática Modelos Atômicos. Para tal, realizou-se uma pesquisa documental, de abordagem qualitativa, com base nos eixos norteadores: Contextualização, Interdisciplinaridade, Alfabetização Científica e Tecnológica, Ciência-Tecnologia-Sociedade e Questões de Revisão. Diante dos resultados obtidos, verificou-se que, em relação a unidade didática investigada, os eixos analisados não possuem expressividade nos diferentes LDQ, pois aparecem em sua maioria de forma superficial e com pouca possibilidade de uso e exploração pelo professor em sala de aula. Contudo, salienta-se que esta análise ocorreu de forma interpretativa-intuitiva, considerando os pressupostos de cada eixo, além de estar restrita a uma única unidade didática dos LDQ não permitindo, portanto, chegar em conclusões abrangentes a respeito de cada coleção, quando considerada em sua totalidade.Editora Cruzeiro do Sul2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/372410.26843/rencima.v14n2a22Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724/2078https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessNovais, Leice Milla Ribeiro de NovaisBedin, Everton2023-11-15T22:28:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3724Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-11-15T22:28:13Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models Análisis de libros didácticos de Química: una mirada a la unidad didáctica modelos atómicos Análise de livros didáticos de Química: uma visão sobre a unidade didática modelos atômicos |
title |
Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models |
spellingShingle |
Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models Novais, Leice Milla Ribeiro de Novais Livro Didático Ensino de Química Modelos Atômicos Textbook Chemistry Teaching Atomic Models Libro Didáctico Enseñanza de la Química Modelos Atómicos |
title_short |
Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models |
title_full |
Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models |
title_fullStr |
Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models |
title_full_unstemmed |
Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models |
title_sort |
Analysis of Chemistry textbooks: a view on the didactic unit atomic models |
author |
Novais, Leice Milla Ribeiro de Novais |
author_facet |
Novais, Leice Milla Ribeiro de Novais Bedin, Everton |
author_role |
author |
author2 |
Bedin, Everton |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Novais, Leice Milla Ribeiro de Novais Bedin, Everton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro Didático Ensino de Química Modelos Atômicos Textbook Chemistry Teaching Atomic Models Libro Didáctico Enseñanza de la Química Modelos Atómicos |
topic |
Livro Didático Ensino de Química Modelos Atômicos Textbook Chemistry Teaching Atomic Models Libro Didáctico Enseñanza de la Química Modelos Atómicos |
description |
This research aims to present an analysis in five Chemistry Textbook (CT) about the presence of elements that can contribute to the scientific and critical formation of students in the light of the didactic unit Atomic Models. To this end, documentary research was carried out, with a qualitative approach, based on the guiding principles: Contextualization, Interdisciplinary, Scientific and Technological Literacy, Science-Technology-Society and Review Questions. Given the results obtained, it was found that, in the didactic unit investigated, the analysed axes do not have expressiveness in the different CTs, as they appear mostly superficially and with few possibilities of use and exploration by the teacher in the classroom. However, it should be noted that this analysis took place in an interpretative-intuitive way, considering the assumptions of each axis, in addition to being restricted to a single didactic unit of the CT, not allowing, therefore, to reach comprehensive conclusions about each collection, when considered in its entirety. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724 10.26843/rencima.v14n2a22 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n2a22 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3724/2078 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133575303168 |