The approach to multiplication commutativity in Basic School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ripoll, Cydara Cavedon
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fischer, Daiana Santos Oliveira, Meinerz, Franciele Marciane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2826
Resumo: This article reflects on the expansion of the multiplication operation to which the student is exposed throughout Basic Education and on the validity of the commutative property of multiplication in each step. Hence, this work is related to Pedagogical Knowledge of Content (pointed by Shulman) and to Mathematics Knowledge for Teaching (pointed by Ball). Besides discussing the expansion of multiplication in each numerical universe greater than that of the natural numbers, some approaches are suggested for the classroom, as well as approaches that aim to make students reflect on the commutative property in the new numerical universe. The authors conclude and assert that in no numerical universe should the commutative property of multiplication be inferred in the classroom without any discussion of its validity, since relevant considerations about the expansion of the multiplication are needed when one increases the numerical universe.
id UCS-4_b8e4b89167dbfdef62118e671d686821
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2826
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The approach to multiplication commutativity in Basic SchoolAbordaje de la conmutatividad de la multiplicación en la Educación BásicaA abordagem da comutatividade da multiplicação na Educação BásicaConhecimento Matemático para o EnsinoPropriedade ComutativaMultiplicaçãoMathematical Knowlegde for TeachingCommutative PropertyMultiplicationConocimiento Matemático para la EnseñanzaPropiedad ConmutativaMultiplicaciónThis article reflects on the expansion of the multiplication operation to which the student is exposed throughout Basic Education and on the validity of the commutative property of multiplication in each step. Hence, this work is related to Pedagogical Knowledge of Content (pointed by Shulman) and to Mathematics Knowledge for Teaching (pointed by Ball). Besides discussing the expansion of multiplication in each numerical universe greater than that of the natural numbers, some approaches are suggested for the classroom, as well as approaches that aim to make students reflect on the commutative property in the new numerical universe. The authors conclude and assert that in no numerical universe should the commutative property of multiplication be inferred in the classroom without any discussion of its validity, since relevant considerations about the expansion of the multiplication are needed when one increases the numerical universe.El presente artículo trae una reflexión sobre la ampliación de la operación de multiplicación a la cual el estudiante es expuesto a lo largo de la Educación Básica y sobre la validez de la propiedad conmutativa en cada una de las etapas. Así, este trabajo se relaciona al Conocimiento Pedagógico de Contenido (defendido por Shulman) y al conocimiento de Matemática para la Enseñanza (defendido por Ball). Además de ser discutida la ampliación de la multiplicación en cada universo numérico mayor que el de los números naturales, son sugeridos algunos enfoques para la clase, como también abordajes que buscan hacer que los estudiantes reflexionen acerca de la propiedad conmutativa en cada nuevo universo numérico. Las autoras concluyen y defienden que, en ningún universo numérico, la propiedad conmutativa de la multiplicación debe ser inferida en el salón de clase sin que su validez sea discutida, toda vez que consideraciones relevantes sobre la multiplicación ampliada, son necesarias al aumentarse el universo numérico.O presente artigo traz uma reflexão sobre a ampliação da operação de multiplicação à qual o estudante é exposto ao longo da Educação Básica e sobre a validade da propriedade comutativa da multiplicação em cada uma das etapas. Assim, este trabalho relaciona-se ao Conhecimento Pedagógico de Conteúdo (defendido por Lee Shulman) e ao Conhecimento de Matemática para o Ensino (defendido por Deborah Ball). Além de discutir-se a ampliação da multiplicação em cada universo numérico maior do que o dos números naturais, são sugeridas algumas abordagens para a sala de aula, bem como abordagens que buscam fazer com que os estudantes reflitam a respeito da propriedade comutativa em cada novo universo numérico. As autoras concluem e defendem que, em nenhum universo numérico, deve a propriedade comutativa da multiplicação ser inferida na sala de aula sem alguma discussão sobre sua validade, uma vez que considerações relevantes sobre a ampliação da multiplicação são necessárias ao aumentar-se o universo numérico.Editora Cruzeiro do Sul2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/282610.26843/rencima.v12n3a13Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2826/1660https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2826/1545https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRipoll, Cydara CavedonFischer, Daiana Santos OliveiraMeinerz, Franciele Marciane2023-05-13T20:55:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2826Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T20:55:34Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The approach to multiplication commutativity in Basic School
Abordaje de la conmutatividad de la multiplicación en la Educación Básica
A abordagem da comutatividade da multiplicação na Educação Básica
title The approach to multiplication commutativity in Basic School
spellingShingle The approach to multiplication commutativity in Basic School
Ripoll, Cydara Cavedon
Conhecimento Matemático para o Ensino
Propriedade Comutativa
Multiplicação
Mathematical Knowlegde for Teaching
Commutative Property
Multiplication
Conocimiento Matemático para la Enseñanza
Propiedad Conmutativa
Multiplicación
title_short The approach to multiplication commutativity in Basic School
title_full The approach to multiplication commutativity in Basic School
title_fullStr The approach to multiplication commutativity in Basic School
title_full_unstemmed The approach to multiplication commutativity in Basic School
title_sort The approach to multiplication commutativity in Basic School
author Ripoll, Cydara Cavedon
author_facet Ripoll, Cydara Cavedon
Fischer, Daiana Santos Oliveira
Meinerz, Franciele Marciane
author_role author
author2 Fischer, Daiana Santos Oliveira
Meinerz, Franciele Marciane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ripoll, Cydara Cavedon
Fischer, Daiana Santos Oliveira
Meinerz, Franciele Marciane
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento Matemático para o Ensino
Propriedade Comutativa
Multiplicação
Mathematical Knowlegde for Teaching
Commutative Property
Multiplication
Conocimiento Matemático para la Enseñanza
Propiedad Conmutativa
Multiplicación
topic Conhecimento Matemático para o Ensino
Propriedade Comutativa
Multiplicação
Mathematical Knowlegde for Teaching
Commutative Property
Multiplication
Conocimiento Matemático para la Enseñanza
Propiedad Conmutativa
Multiplicación
description This article reflects on the expansion of the multiplication operation to which the student is exposed throughout Basic Education and on the validity of the commutative property of multiplication in each step. Hence, this work is related to Pedagogical Knowledge of Content (pointed by Shulman) and to Mathematics Knowledge for Teaching (pointed by Ball). Besides discussing the expansion of multiplication in each numerical universe greater than that of the natural numbers, some approaches are suggested for the classroom, as well as approaches that aim to make students reflect on the commutative property in the new numerical universe. The authors conclude and assert that in no numerical universe should the commutative property of multiplication be inferred in the classroom without any discussion of its validity, since relevant considerations about the expansion of the multiplication are needed when one increases the numerical universe.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2826
10.26843/rencima.v12n3a13
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2826
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n3a13
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2826/1660
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2826/1545
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 3 (2021): abr./jun.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132220542976