Mathematical Modeling and Creativity: some confluences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Elvis Ricardo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vertuan, Rodolfo Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922
Resumo: Among the different concerns in what the research have leaning, inside Mathematics Education’s study group, one those is about the development of creativity in contexts of Mathematical Modeling class. In this sense, in this theoretical research, we aim to establish a theoretical approach between Mathematical Modeling, taken from the perspective of Mathematical Education, and Creativity, especially regarding the elements of the creative process. Therefore, we present our understanding of Mathematical Modeling and Creativity; undertake a literature review on Modeling and Creativity and, finally, we present an approximation between elements of the creative process and Mathematical Modeling, what we named confluences.  Thus, allowed us to point out, among other considerations, aspects of the creative process such as freedom, investigation, mobilization of students' cognitive and metacognitive actions, which also stand out in the literature as contributions of Mathematical Modeling activities to teach and learning.
id UCS-4_c342af7d6f11674b96ba1ef148b5f230
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2922
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Mathematical Modeling and Creativity: some confluencesModelación Matemática y Creatividad: algunas confluenciasModelagem Matemática e Criatividade: algumas confluênciasProcesso CriativoEnsino e AprendizagemModelagem MatemáticaCreative ProcessTeaching and LearningMathematical ModelingProceso CreativoEnseño y AprendizajeModelación MatemáticaAmong the different concerns in what the research have leaning, inside Mathematics Education’s study group, one those is about the development of creativity in contexts of Mathematical Modeling class. In this sense, in this theoretical research, we aim to establish a theoretical approach between Mathematical Modeling, taken from the perspective of Mathematical Education, and Creativity, especially regarding the elements of the creative process. Therefore, we present our understanding of Mathematical Modeling and Creativity; undertake a literature review on Modeling and Creativity and, finally, we present an approximation between elements of the creative process and Mathematical Modeling, what we named confluences.  Thus, allowed us to point out, among other considerations, aspects of the creative process such as freedom, investigation, mobilization of students' cognitive and metacognitive actions, which also stand out in the literature as contributions of Mathematical Modeling activities to teach and learning.De las diferentes inquietudes en las que se centra la atención de la investigación que hemos desarrollado dentro de un grupo de studio en Educación Matemática, una de ellas, en particular, se refiere al desarrollo de la creatividad en contextos de clases con Modelación Matemática. En esta perspectiva, en este estudio, pretendemos establecer un acercamiento teórico entre la Modelación Matemática, desde la perspectiva de la Educación Matemática, y la Creatividad, especialmente en lo que respecta a los elementos del proceso creativo. En este sentido, presentamos nuestra comprensión de la Modelación Matemática y la Creatividad; realizamos una revisión de la literatura sobre Modelación y Creatividad y, finalmente, presentamos una aproximación entre elementos del proceso creativo con la Modelación Matemática, lo que llamamos confluencias. Este movimiento permitió señalar, entre otras consideraciones, que aspectos del proceso creativo, como la libertad, la investigación, la movilización de las acciones cognitivas y metacognitivas de los estudiantes, son también aspectos destacados en la literatura para las actividades de Modelación Matemática como aportes para lo enseño y al aprendizaje.Das diferentes preocupações sobre as quais repousam a atenção das pesquisas que temos desenvolvido no âmbito de um grupo de estudo em Educação Matemática, uma delas, de modo particular, diz respeito ao desenvolvimento da Criatividade em contextos de aulas com Modelagem Matemática. Nesta perspectiva, neste ensaio temos como objetivo estabelecer uma aproximação teórica entre a Modelagem Matemática, tomada na perspectiva da Educação Matemática, e a Criatividade, principalmente no que diz respeito aos elementos do processo criativo. Neste sentido, apresentamos nosso entendimento sobre Modelagem Matemática e sobre Criatividade; empreendemos uma revisão de literatura sobre Modelagem e Criatividade e, por último, apresentamos uma aproximação entre elementos do processo criativo e a Modelagem Matemática, o que chamamos de confluências. Esse movimento permitiu-nos apontar, dentre outras considerações, que aspectos do processo criativo tais como liberdade, investigação, mobilização de ações cognitivas e metacognitivas dos estudantes, são também aspectos destacados na literatura para as atividades de Modelagem Matemática como contribuições para o ensino e para a aprendizagem.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/292210.26843/rencima.v12n2a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922/1483https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, Elvis RicardoVertuan, Rodolfo Eduardo2023-04-21T22:10:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2922Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:10:14Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Modeling and Creativity: some confluences
Modelación Matemática y Creatividad: algunas confluencias
Modelagem Matemática e Criatividade: algumas confluências
title Mathematical Modeling and Creativity: some confluences
spellingShingle Mathematical Modeling and Creativity: some confluences
Viana, Elvis Ricardo
Processo Criativo
Ensino e Aprendizagem
Modelagem Matemática
Creative Process
Teaching and Learning
Mathematical Modeling
Proceso Creativo
Enseño y Aprendizaje
Modelación Matemática
title_short Mathematical Modeling and Creativity: some confluences
title_full Mathematical Modeling and Creativity: some confluences
title_fullStr Mathematical Modeling and Creativity: some confluences
title_full_unstemmed Mathematical Modeling and Creativity: some confluences
title_sort Mathematical Modeling and Creativity: some confluences
author Viana, Elvis Ricardo
author_facet Viana, Elvis Ricardo
Vertuan, Rodolfo Eduardo
author_role author
author2 Vertuan, Rodolfo Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Elvis Ricardo
Vertuan, Rodolfo Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Processo Criativo
Ensino e Aprendizagem
Modelagem Matemática
Creative Process
Teaching and Learning
Mathematical Modeling
Proceso Creativo
Enseño y Aprendizaje
Modelación Matemática
topic Processo Criativo
Ensino e Aprendizagem
Modelagem Matemática
Creative Process
Teaching and Learning
Mathematical Modeling
Proceso Creativo
Enseño y Aprendizaje
Modelación Matemática
description Among the different concerns in what the research have leaning, inside Mathematics Education’s study group, one those is about the development of creativity in contexts of Mathematical Modeling class. In this sense, in this theoretical research, we aim to establish a theoretical approach between Mathematical Modeling, taken from the perspective of Mathematical Education, and Creativity, especially regarding the elements of the creative process. Therefore, we present our understanding of Mathematical Modeling and Creativity; undertake a literature review on Modeling and Creativity and, finally, we present an approximation between elements of the creative process and Mathematical Modeling, what we named confluences.  Thus, allowed us to point out, among other considerations, aspects of the creative process such as freedom, investigation, mobilization of students' cognitive and metacognitive actions, which also stand out in the literature as contributions of Mathematical Modeling activities to teach and learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922
10.26843/rencima.v12n2a01
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n2a01
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922/1483
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132337983488