Mathematical Modeling and Creativity: some confluences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922 |
Resumo: | Among the different concerns in what the research have leaning, inside Mathematics Education’s study group, one those is about the development of creativity in contexts of Mathematical Modeling class. In this sense, in this theoretical research, we aim to establish a theoretical approach between Mathematical Modeling, taken from the perspective of Mathematical Education, and Creativity, especially regarding the elements of the creative process. Therefore, we present our understanding of Mathematical Modeling and Creativity; undertake a literature review on Modeling and Creativity and, finally, we present an approximation between elements of the creative process and Mathematical Modeling, what we named confluences. Thus, allowed us to point out, among other considerations, aspects of the creative process such as freedom, investigation, mobilization of students' cognitive and metacognitive actions, which also stand out in the literature as contributions of Mathematical Modeling activities to teach and learning. |
id |
UCS-4_c342af7d6f11674b96ba1ef148b5f230 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2922 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical Modeling and Creativity: some confluencesModelación Matemática y Creatividad: algunas confluenciasModelagem Matemática e Criatividade: algumas confluênciasProcesso CriativoEnsino e AprendizagemModelagem MatemáticaCreative ProcessTeaching and LearningMathematical ModelingProceso CreativoEnseño y AprendizajeModelación MatemáticaAmong the different concerns in what the research have leaning, inside Mathematics Education’s study group, one those is about the development of creativity in contexts of Mathematical Modeling class. In this sense, in this theoretical research, we aim to establish a theoretical approach between Mathematical Modeling, taken from the perspective of Mathematical Education, and Creativity, especially regarding the elements of the creative process. Therefore, we present our understanding of Mathematical Modeling and Creativity; undertake a literature review on Modeling and Creativity and, finally, we present an approximation between elements of the creative process and Mathematical Modeling, what we named confluences. Thus, allowed us to point out, among other considerations, aspects of the creative process such as freedom, investigation, mobilization of students' cognitive and metacognitive actions, which also stand out in the literature as contributions of Mathematical Modeling activities to teach and learning.De las diferentes inquietudes en las que se centra la atención de la investigación que hemos desarrollado dentro de un grupo de studio en Educación Matemática, una de ellas, en particular, se refiere al desarrollo de la creatividad en contextos de clases con Modelación Matemática. En esta perspectiva, en este estudio, pretendemos establecer un acercamiento teórico entre la Modelación Matemática, desde la perspectiva de la Educación Matemática, y la Creatividad, especialmente en lo que respecta a los elementos del proceso creativo. En este sentido, presentamos nuestra comprensión de la Modelación Matemática y la Creatividad; realizamos una revisión de la literatura sobre Modelación y Creatividad y, finalmente, presentamos una aproximación entre elementos del proceso creativo con la Modelación Matemática, lo que llamamos confluencias. Este movimiento permitió señalar, entre otras consideraciones, que aspectos del proceso creativo, como la libertad, la investigación, la movilización de las acciones cognitivas y metacognitivas de los estudiantes, son también aspectos destacados en la literatura para las actividades de Modelación Matemática como aportes para lo enseño y al aprendizaje.Das diferentes preocupações sobre as quais repousam a atenção das pesquisas que temos desenvolvido no âmbito de um grupo de estudo em Educação Matemática, uma delas, de modo particular, diz respeito ao desenvolvimento da Criatividade em contextos de aulas com Modelagem Matemática. Nesta perspectiva, neste ensaio temos como objetivo estabelecer uma aproximação teórica entre a Modelagem Matemática, tomada na perspectiva da Educação Matemática, e a Criatividade, principalmente no que diz respeito aos elementos do processo criativo. Neste sentido, apresentamos nosso entendimento sobre Modelagem Matemática e sobre Criatividade; empreendemos uma revisão de literatura sobre Modelagem e Criatividade e, por último, apresentamos uma aproximação entre elementos do processo criativo e a Modelagem Matemática, o que chamamos de confluências. Esse movimento permitiu-nos apontar, dentre outras considerações, que aspectos do processo criativo tais como liberdade, investigação, mobilização de ações cognitivas e metacognitivas dos estudantes, são também aspectos destacados na literatura para as atividades de Modelagem Matemática como contribuições para o ensino e para a aprendizagem.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/292210.26843/rencima.v12n2a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922/1483https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana, Elvis RicardoVertuan, Rodolfo Eduardo2023-04-21T22:10:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2922Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:10:14Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Modeling and Creativity: some confluences Modelación Matemática y Creatividad: algunas confluencias Modelagem Matemática e Criatividade: algumas confluências |
title |
Mathematical Modeling and Creativity: some confluences |
spellingShingle |
Mathematical Modeling and Creativity: some confluences Viana, Elvis Ricardo Processo Criativo Ensino e Aprendizagem Modelagem Matemática Creative Process Teaching and Learning Mathematical Modeling Proceso Creativo Enseño y Aprendizaje Modelación Matemática |
title_short |
Mathematical Modeling and Creativity: some confluences |
title_full |
Mathematical Modeling and Creativity: some confluences |
title_fullStr |
Mathematical Modeling and Creativity: some confluences |
title_full_unstemmed |
Mathematical Modeling and Creativity: some confluences |
title_sort |
Mathematical Modeling and Creativity: some confluences |
author |
Viana, Elvis Ricardo |
author_facet |
Viana, Elvis Ricardo Vertuan, Rodolfo Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Vertuan, Rodolfo Eduardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Elvis Ricardo Vertuan, Rodolfo Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processo Criativo Ensino e Aprendizagem Modelagem Matemática Creative Process Teaching and Learning Mathematical Modeling Proceso Creativo Enseño y Aprendizaje Modelación Matemática |
topic |
Processo Criativo Ensino e Aprendizagem Modelagem Matemática Creative Process Teaching and Learning Mathematical Modeling Proceso Creativo Enseño y Aprendizaje Modelación Matemática |
description |
Among the different concerns in what the research have leaning, inside Mathematics Education’s study group, one those is about the development of creativity in contexts of Mathematical Modeling class. In this sense, in this theoretical research, we aim to establish a theoretical approach between Mathematical Modeling, taken from the perspective of Mathematical Education, and Creativity, especially regarding the elements of the creative process. Therefore, we present our understanding of Mathematical Modeling and Creativity; undertake a literature review on Modeling and Creativity and, finally, we present an approximation between elements of the creative process and Mathematical Modeling, what we named confluences. Thus, allowed us to point out, among other considerations, aspects of the creative process such as freedom, investigation, mobilization of students' cognitive and metacognitive actions, which also stand out in the literature as contributions of Mathematical Modeling activities to teach and learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922 10.26843/rencima.v12n2a01 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n2a01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2922/1483 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132337983488 |