Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria de Jesus Florêncio da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Dantas, Nozângela Maria Rolim, Silva, Edilson Leite da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686
Resumo: The present study aimed to present Virtual Learning Objects for teaching content in the first grade of elementary school, as well as methods for developing them. This research is inserted in the context of Virtual Learning Objects used as pedagogical resources and based on theoretical constructs from national and international literature that address ways of searching and using them, as well as tools and methodology for developing these objects This research adopted methodological procedures classified as applied, exploratory, descriptive, quantitative, qualitative and case study. The searches for objects were performed in three repositories in which objects were found for all subjects in the first grade of elementary school. Tools and methodology for developing objects were also presented. Therefore, it is concluded that it is possible to use Virtual Learning Objects in all first grade subjects, whether existing or to be developed.
id UCS-4_c6950448e36bd2e452c347c2fd1e0821
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4686
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary developmentObjetos virtuales de aprendizaje para el 1º año de la Enseñanza Fundamental: búsqueda, utilización y desarrollo de forma multidisciplinarObjetos virtuais de aprendizagem para o 1º ano do Ensino Fundamental: busca, utilização e desenvolvimento de forma multidisciplinarObjetos Virtuais de AprendizagemRepositórios de Objetos Virtuais de Aprendizagem1º ano do Ensino FundamentalVirtual Learning ObjectsRepositories of Virtual Learning Objects1th grade of Elementary SchoolObjetos Virtuales de AprendizajeRepositorios de Objetos Virtuales de Aprendizaje1º año de la Enseñanza FundamentalThe present study aimed to present Virtual Learning Objects for teaching content in the first grade of elementary school, as well as methods for developing them. This research is inserted in the context of Virtual Learning Objects used as pedagogical resources and based on theoretical constructs from national and international literature that address ways of searching and using them, as well as tools and methodology for developing these objects This research adopted methodological procedures classified as applied, exploratory, descriptive, quantitative, qualitative and case study. The searches for objects were performed in three repositories in which objects were found for all subjects in the first grade of elementary school. Tools and methodology for developing objects were also presented. Therefore, it is concluded that it is possible to use Virtual Learning Objects in all first grade subjects, whether existing or to be developed.Esta búsqueda se sitúa en el contexto de los Objetos Virtuales de Aprendizaje, usados como recursos pedagógicos. Se fundamenta en constructos teóricos de la literatura nacional e internacional que abordan formas de búsqueda, utilización y desarrollo de Objetos Virtuales de Aprendizaje. Tuve como objetivo principal, presentar Objetos Virtuales direccionados para el primer año de la enseñanza fundamental, bien como formas de los usuarios desarrollar sus propios objetos. Se adoptó procedimientos metodológicos que la clasifica como aplicada, exploratoria, descriptiva, cuanti-cualitativa y estudio de caso. Las búsquedas por los objetos fueron realizadas en tres repositorios. A partir de los resultados, de las búsquedas en los tres repositorios se verificó la disponibilidad de objetos para todas las asignaturas del primer año de la enseñanza fundamental. También fueron presentadas herramientas y metodología para el desarrollo de objetos. Se concluye, entonces, ser posible usar los Objetos Virtuales de Aprendizaje en todas las asignaturas del primer año, sean las ya existentes o que vengan a ser desarrolladas.Esta pesquisa situa-se no contexto dos Objetos Virtuais de Aprendizagem, usados como recursos pedagógicos. Fundamenta-se em construtos teóricos da literatura nacional e internacional que abordam formas de busca, utilização e desenvolvimento de Objetos Virtuais de Aprendizagem. Teve como objetivo principal, apresentar Objetos Virtuais de Aprendizagem voltados para o primeiro ano de ensino fundamental, bem como formas dos usuários desenvolver seus próprios objetos. Adotou-se procedimentos metodológicos que a classifica como aplicada, exploratória, descritiva, quanti-qualitativa e estudo de caso. As buscas pelos objetos foram realizadas em três repositórios. A partir dos resultados, das buscas nos três repositórios verificou-se a disponibilidade de objetos para todas as disciplinas do primeiro ano do ensino fundamental. Também foram apresentadas ferramenta e metodologia para o desenvolvimento de objetos. Conclui-se então, ser possível usar os Objetos Virtuais de Aprendizagem em todas as disciplinas do primeiro ano, sejam os já existentes ou que venham a ser desenvolvidos.Editora Cruzeiro do Sul2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/468610.26843/rencima.v14n4a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686/2090https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria de Jesus Florêncio daDantas, Nozângela Maria RolimSilva, Edilson Leite da2024-02-02T17:52:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4686Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-02-02T17:52:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development
Objetos virtuales de aprendizaje para el 1º año de la Enseñanza Fundamental: búsqueda, utilización y desarrollo de forma multidisciplinar
Objetos virtuais de aprendizagem para o 1º ano do Ensino Fundamental: busca, utilização e desenvolvimento de forma multidisciplinar
title Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development
spellingShingle Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development
Silva, Maria de Jesus Florêncio da
Objetos Virtuais de Aprendizagem
Repositórios de Objetos Virtuais de Aprendizagem
1º ano do Ensino Fundamental
Virtual Learning Objects
Repositories of Virtual Learning Objects
1th grade of Elementary School
Objetos Virtuales de Aprendizaje
Repositorios de Objetos Virtuales de Aprendizaje
1º año de la Enseñanza Fundamental
title_short Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development
title_full Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development
title_fullStr Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development
title_full_unstemmed Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development
title_sort Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development
author Silva, Maria de Jesus Florêncio da
author_facet Silva, Maria de Jesus Florêncio da
Dantas, Nozângela Maria Rolim
Silva, Edilson Leite da
author_role author
author2 Dantas, Nozângela Maria Rolim
Silva, Edilson Leite da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria de Jesus Florêncio da
Dantas, Nozângela Maria Rolim
Silva, Edilson Leite da
dc.subject.por.fl_str_mv Objetos Virtuais de Aprendizagem
Repositórios de Objetos Virtuais de Aprendizagem
1º ano do Ensino Fundamental
Virtual Learning Objects
Repositories of Virtual Learning Objects
1th grade of Elementary School
Objetos Virtuales de Aprendizaje
Repositorios de Objetos Virtuales de Aprendizaje
1º año de la Enseñanza Fundamental
topic Objetos Virtuais de Aprendizagem
Repositórios de Objetos Virtuais de Aprendizagem
1º ano do Ensino Fundamental
Virtual Learning Objects
Repositories of Virtual Learning Objects
1th grade of Elementary School
Objetos Virtuales de Aprendizaje
Repositorios de Objetos Virtuales de Aprendizaje
1º año de la Enseñanza Fundamental
description The present study aimed to present Virtual Learning Objects for teaching content in the first grade of elementary school, as well as methods for developing them. This research is inserted in the context of Virtual Learning Objects used as pedagogical resources and based on theoretical constructs from national and international literature that address ways of searching and using them, as well as tools and methodology for developing these objects This research adopted methodological procedures classified as applied, exploratory, descriptive, quantitative, qualitative and case study. The searches for objects were performed in three repositories in which objects were found for all subjects in the first grade of elementary school. Tools and methodology for developing objects were also presented. Therefore, it is concluded that it is possible to use Virtual Learning Objects in all first grade subjects, whether existing or to be developed.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686
10.26843/rencima.v14n4a01
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n4a01
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686/2090
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-21
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134180331520