Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686 |
Resumo: | The present study aimed to present Virtual Learning Objects for teaching content in the first grade of elementary school, as well as methods for developing them. This research is inserted in the context of Virtual Learning Objects used as pedagogical resources and based on theoretical constructs from national and international literature that address ways of searching and using them, as well as tools and methodology for developing these objects This research adopted methodological procedures classified as applied, exploratory, descriptive, quantitative, qualitative and case study. The searches for objects were performed in three repositories in which objects were found for all subjects in the first grade of elementary school. Tools and methodology for developing objects were also presented. Therefore, it is concluded that it is possible to use Virtual Learning Objects in all first grade subjects, whether existing or to be developed. |
id |
UCS-4_c6950448e36bd2e452c347c2fd1e0821 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4686 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary developmentObjetos virtuales de aprendizaje para el 1º año de la Enseñanza Fundamental: búsqueda, utilización y desarrollo de forma multidisciplinarObjetos virtuais de aprendizagem para o 1º ano do Ensino Fundamental: busca, utilização e desenvolvimento de forma multidisciplinarObjetos Virtuais de AprendizagemRepositórios de Objetos Virtuais de Aprendizagem1º ano do Ensino FundamentalVirtual Learning ObjectsRepositories of Virtual Learning Objects1th grade of Elementary SchoolObjetos Virtuales de AprendizajeRepositorios de Objetos Virtuales de Aprendizaje1º año de la Enseñanza FundamentalThe present study aimed to present Virtual Learning Objects for teaching content in the first grade of elementary school, as well as methods for developing them. This research is inserted in the context of Virtual Learning Objects used as pedagogical resources and based on theoretical constructs from national and international literature that address ways of searching and using them, as well as tools and methodology for developing these objects This research adopted methodological procedures classified as applied, exploratory, descriptive, quantitative, qualitative and case study. The searches for objects were performed in three repositories in which objects were found for all subjects in the first grade of elementary school. Tools and methodology for developing objects were also presented. Therefore, it is concluded that it is possible to use Virtual Learning Objects in all first grade subjects, whether existing or to be developed.Esta búsqueda se sitúa en el contexto de los Objetos Virtuales de Aprendizaje, usados como recursos pedagógicos. Se fundamenta en constructos teóricos de la literatura nacional e internacional que abordan formas de búsqueda, utilización y desarrollo de Objetos Virtuales de Aprendizaje. Tuve como objetivo principal, presentar Objetos Virtuales direccionados para el primer año de la enseñanza fundamental, bien como formas de los usuarios desarrollar sus propios objetos. Se adoptó procedimientos metodológicos que la clasifica como aplicada, exploratoria, descriptiva, cuanti-cualitativa y estudio de caso. Las búsquedas por los objetos fueron realizadas en tres repositorios. A partir de los resultados, de las búsquedas en los tres repositorios se verificó la disponibilidad de objetos para todas las asignaturas del primer año de la enseñanza fundamental. También fueron presentadas herramientas y metodología para el desarrollo de objetos. Se concluye, entonces, ser posible usar los Objetos Virtuales de Aprendizaje en todas las asignaturas del primer año, sean las ya existentes o que vengan a ser desarrolladas.Esta pesquisa situa-se no contexto dos Objetos Virtuais de Aprendizagem, usados como recursos pedagógicos. Fundamenta-se em construtos teóricos da literatura nacional e internacional que abordam formas de busca, utilização e desenvolvimento de Objetos Virtuais de Aprendizagem. Teve como objetivo principal, apresentar Objetos Virtuais de Aprendizagem voltados para o primeiro ano de ensino fundamental, bem como formas dos usuários desenvolver seus próprios objetos. Adotou-se procedimentos metodológicos que a classifica como aplicada, exploratória, descritiva, quanti-qualitativa e estudo de caso. As buscas pelos objetos foram realizadas em três repositórios. A partir dos resultados, das buscas nos três repositórios verificou-se a disponibilidade de objetos para todas as disciplinas do primeiro ano do ensino fundamental. Também foram apresentadas ferramenta e metodologia para o desenvolvimento de objetos. Conclui-se então, ser possível usar os Objetos Virtuais de Aprendizagem em todas as disciplinas do primeiro ano, sejam os já existentes ou que venham a ser desenvolvidos.Editora Cruzeiro do Sul2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/468610.26843/rencima.v14n4a01Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686/2090https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria de Jesus Florêncio daDantas, Nozângela Maria RolimSilva, Edilson Leite da2024-02-02T17:52:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4686Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-02-02T17:52:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development Objetos virtuales de aprendizaje para el 1º año de la Enseñanza Fundamental: búsqueda, utilización y desarrollo de forma multidisciplinar Objetos virtuais de aprendizagem para o 1º ano do Ensino Fundamental: busca, utilização e desenvolvimento de forma multidisciplinar |
title |
Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development |
spellingShingle |
Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development Silva, Maria de Jesus Florêncio da Objetos Virtuais de Aprendizagem Repositórios de Objetos Virtuais de Aprendizagem 1º ano do Ensino Fundamental Virtual Learning Objects Repositories of Virtual Learning Objects 1th grade of Elementary School Objetos Virtuales de Aprendizaje Repositorios de Objetos Virtuales de Aprendizaje 1º año de la Enseñanza Fundamental |
title_short |
Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development |
title_full |
Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development |
title_fullStr |
Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development |
title_full_unstemmed |
Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development |
title_sort |
Virtual learning objects for the 1th grade of Elementary School: search, use and multidisciplinary development |
author |
Silva, Maria de Jesus Florêncio da |
author_facet |
Silva, Maria de Jesus Florêncio da Dantas, Nozângela Maria Rolim Silva, Edilson Leite da |
author_role |
author |
author2 |
Dantas, Nozângela Maria Rolim Silva, Edilson Leite da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria de Jesus Florêncio da Dantas, Nozângela Maria Rolim Silva, Edilson Leite da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Objetos Virtuais de Aprendizagem Repositórios de Objetos Virtuais de Aprendizagem 1º ano do Ensino Fundamental Virtual Learning Objects Repositories of Virtual Learning Objects 1th grade of Elementary School Objetos Virtuales de Aprendizaje Repositorios de Objetos Virtuales de Aprendizaje 1º año de la Enseñanza Fundamental |
topic |
Objetos Virtuais de Aprendizagem Repositórios de Objetos Virtuais de Aprendizagem 1º ano do Ensino Fundamental Virtual Learning Objects Repositories of Virtual Learning Objects 1th grade of Elementary School Objetos Virtuales de Aprendizaje Repositorios de Objetos Virtuales de Aprendizaje 1º año de la Enseñanza Fundamental |
description |
The present study aimed to present Virtual Learning Objects for teaching content in the first grade of elementary school, as well as methods for developing them. This research is inserted in the context of Virtual Learning Objects used as pedagogical resources and based on theoretical constructs from national and international literature that address ways of searching and using them, as well as tools and methodology for developing these objects This research adopted methodological procedures classified as applied, exploratory, descriptive, quantitative, qualitative and case study. The searches for objects were performed in three repositories in which objects were found for all subjects in the first grade of elementary school. Tools and methodology for developing objects were also presented. Therefore, it is concluded that it is possible to use Virtual Learning Objects in all first grade subjects, whether existing or to be developed. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686 10.26843/rencima.v14n4a01 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n4a01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4686/2090 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-21 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306134180331520 |