Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792 |
Resumo: | Several professors believe an electronic spreadsheet provides a better educational environment to teach statistics at an elementary level. An electronic spreadsheet may be an enabling tool to the student, allowing them to partition calculations in order to understand statistical concepts. This paper aims to present an electronic spreadsheet’s use overview, particularly, the Microsoft Excel® electronic spreadsheet in Statistics teaching, by a set of papers which deal with the stated theme, as well as the possibility of using electronic spreadsheet to simulation employing images. The results of the carried out survey evidence diverse possibilities to the development of activities in Statistics teaching’s field, from the simplest ones, by using graphics and synthetic measurements, to the use of experiments and modeling. There is no common sense about the electronic spreadsheet’s use to Statistics teaching and criticism is usual, however, several applications and activities, in particular, the ease to develop simulations, may contribute to the teaching-learning process. |
id |
UCS-4_ca208b515120312777829abced55c400 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2792 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teachingPerspectivas del uso de las Hojas de Cálculo en la enseñanza de EstadísticaPerspectivas do uso de Planilhas Eletrônicas no Ensino de EstatísticaEstatísticaPlanilha EletrônicaSimulaçãoStatisticElectronic SpreadsheetSimulationEstadísticaHojas de CálculoSimulaciónSeveral professors believe an electronic spreadsheet provides a better educational environment to teach statistics at an elementary level. An electronic spreadsheet may be an enabling tool to the student, allowing them to partition calculations in order to understand statistical concepts. This paper aims to present an electronic spreadsheet’s use overview, particularly, the Microsoft Excel® electronic spreadsheet in Statistics teaching, by a set of papers which deal with the stated theme, as well as the possibility of using electronic spreadsheet to simulation employing images. The results of the carried out survey evidence diverse possibilities to the development of activities in Statistics teaching’s field, from the simplest ones, by using graphics and synthetic measurements, to the use of experiments and modeling. There is no common sense about the electronic spreadsheet’s use to Statistics teaching and criticism is usual, however, several applications and activities, in particular, the ease to develop simulations, may contribute to the teaching-learning process.Muchos profesores creen que una hoja de cálculo proporciona una mejor ambientación para la enseñanza de estadística en un nivel elementar. Una hoja de cálculo puede ser una herramienta facilitadora para el alumno, permitiéndole la partición de cálculos para comprender conceptos estadísticos. Este trabajo tiene como objetivo presentar una visión general del uso de las hojas de cálculo, especialmente la hoja de cálculo Microsoft Excel® en la enseñanza de Estadística a través de una serie de trabajos que tratan del referido tema, bien como la posibilidad del uso de la hoja de cálculo para simulación empleando imágenes. Los resultados del planteamiento realizado evidencian diversas posibilidades para el desarrollo de actividades en el campo de la enseñanza de Estadísticas, desde las más simples, con el uso de medidas sintéticas y gráficos, hasta el uso de experimentos y modelados. No hay un sentido común acerca del uso de las hojas de cálculo para la enseñanza de Estadística y críticas son usuales, sin embargo, diversas aplicaciones y actividades, en particular, la facilidad de desarrollo de simulaciones, pueden contribuir para el proceso de enseñanza-aprendizaje.Muitos professores acreditam que uma planilha eletrônica fornece um melhor ambiente educacional para ensinar estatística em nível elementar. A planilha eletrônica pode ser uma ferramenta facilitadora para o aluno, permitindo que particione os cálculos para que possa entender conceitos estatísticos. Este trabalho tem como objetivo apresentar um panorama geral do uso de planilhas eletrônicas, em especial a planilha eletrônica Microsoft Excel® no ensino de Estatística através de um conjunto de trabalhos que tratam do referido tema, bem como a possibilidade do uso da planilha eletrônica para simulação com o emprego de imagens. Os resultados do levantamento realizado evidenciam diversas possibilidades para o desenvolvimento de atividades no campo do ensino da Estatística, desde os mais simples, com uso de medidas sintéticas e gráficos, até o uso de experimentos e modelagem. Não há um consenso sobre o uso de planilhas eletrônicas para ensino de Estatística e críticas são comuns, no entanto, diversas aplicações e atividades, em especial, a facilidade de desenvolver simulações, podem contribuir para a o processo de ensino-aprendizagem.Editora Cruzeiro do Sul2021-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/279210.26843/rencima.v12n1a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792/1502https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrei, Fernando2023-05-12T22:58:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2792Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T22:58:54Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching Perspectivas del uso de las Hojas de Cálculo en la enseñanza de Estadística Perspectivas do uso de Planilhas Eletrônicas no Ensino de Estatística |
title |
Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching |
spellingShingle |
Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching Frei, Fernando Estatística Planilha Eletrônica Simulação Statistic Electronic Spreadsheet Simulation Estadística Hojas de Cálculo Simulación |
title_short |
Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching |
title_full |
Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching |
title_fullStr |
Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching |
title_full_unstemmed |
Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching |
title_sort |
Perspectives of Electronic Spreadsheets’ use in Statistics teaching |
author |
Frei, Fernando |
author_facet |
Frei, Fernando |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frei, Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estatística Planilha Eletrônica Simulação Statistic Electronic Spreadsheet Simulation Estadística Hojas de Cálculo Simulación |
topic |
Estatística Planilha Eletrônica Simulação Statistic Electronic Spreadsheet Simulation Estadística Hojas de Cálculo Simulación |
description |
Several professors believe an electronic spreadsheet provides a better educational environment to teach statistics at an elementary level. An electronic spreadsheet may be an enabling tool to the student, allowing them to partition calculations in order to understand statistical concepts. This paper aims to present an electronic spreadsheet’s use overview, particularly, the Microsoft Excel® electronic spreadsheet in Statistics teaching, by a set of papers which deal with the stated theme, as well as the possibility of using electronic spreadsheet to simulation employing images. The results of the carried out survey evidence diverse possibilities to the development of activities in Statistics teaching’s field, from the simplest ones, by using graphics and synthetic measurements, to the use of experiments and modeling. There is no common sense about the electronic spreadsheet’s use to Statistics teaching and criticism is usual, however, several applications and activities, in particular, the ease to develop simulations, may contribute to the teaching-learning process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792 10.26843/rencima.v12n1a15 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n1a15 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2792/1502 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-16 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132173357056 |