Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ortiz, Neiva Lilian Ferreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bemme, Luis Sebastião Barbosa, Vestena, Rosemar de Fátima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427
Resumo: This paper aims to analyze Educational Products (EP) potential, developed by pedagogues in a professional Master’s Degree course from a Science and Math teaching graduate program. Documents from the Teaching area issued by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) were taken as basis. The EP analyzed period was between 2017 and 2020. Such study has qualitative, documental and bibliographic approach permeated by a descriptive and interpretative analysis. Before an amount of 6 EP two analysis categories were elected: i) regarding to PE didactic-pedagogical characterization and ii) regarding to PE divulgation and accesses. On analyzed PE it was perceived that the pre-production and production stages are attended according official guidance. However, regarding to post-production stage (PE impact) it’s necessary a major attention from academics, graduate programs and CAPES.
id UCS-4_cf8655c582843e9ec8fa8018a33229ef
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3427
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teachingMasters profesionales y Productos Educativos: aportes de los pedagogos a la enseñanza de las Ciencias y las MatemáticasMestrado Profissional e Produtos Educacionais: contribuições dos pedagogos ao ensino de Ciências e MatemáticaEnsinoRecursos DidáticosMestrado Profissionalizante.Ensino de Ciências e MatemáticaTeachingDidactic ResourcesProfessional Master’s DegreeScience and Math TeachingEnseñanzaRecursos DidácticosMaestría ProfesionalEnseñanza de las Ciencias y las MatemáticasThis paper aims to analyze Educational Products (EP) potential, developed by pedagogues in a professional Master’s Degree course from a Science and Math teaching graduate program. Documents from the Teaching area issued by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) were taken as basis. The EP analyzed period was between 2017 and 2020. Such study has qualitative, documental and bibliographic approach permeated by a descriptive and interpretative analysis. Before an amount of 6 EP two analysis categories were elected: i) regarding to PE didactic-pedagogical characterization and ii) regarding to PE divulgation and accesses. On analyzed PE it was perceived that the pre-production and production stages are attended according official guidance. However, regarding to post-production stage (PE impact) it’s necessary a major attention from academics, graduate programs and CAPES.Este artículo tiene como objetivo analizar el potencial de los Productos Educativos (PE) desarrollados por pedagogos en un curso de Maestría Profesional en un Programa de Posgrado en Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas. Se utilizaron como base documentos del área de Enseñanza emitidos por la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Nivel Superior (CAPES). El período de análisis de los PE fue de 2017 a 2020. Este estudio tiene un enfoque cualitativo, documental y bibliográfico, permeado por un análisis descriptivo e interpretativo. Frente a una cantidad de seis PE, se eligieron dos categorías de análisis: i) en cuanto a la caracterización didáctico-pedagógica de los PE y ii) en cuanto a la difusión y acceso de los PE. En los PE analizados, se notó que las etapas de preproducción y producción se están de acuerdo con las orientaciones oficiales. Sin embargo, en cuanto a la etapa de postproducción (impacto del PE) se requiere una mayor atención por parte de los académicos, de los programas de Posgrado y de CAPES.Este artigo tem por objetivo analisar o potencial dos Produtos Educacionais (PE) desenvolvidos por pedagogos em um curso de Mestrado Profissional de um Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Tomou-se como base documentos da área de ensino emitidos pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). O período de análise dos PE foi de 2017 a 2020. Tal estudo é de abordagem qualitativa, documental e bibliográfica, permeado por uma análise descritiva e interpretativa. Diante de um montante de seis PE, elegeu-se duas categorias de análise: i) quanto à caracterização didático-pedagógica dos PE e ii) quanto à divulgação e acessos dos PE. Nos PE analisados, percebeu-se que as etapas de pré-produção e produção são atendidas conforme orientações oficiais. Contudo, quanto à etapa de pós-produção (impacto dos PE), faz-se necessário maior atenção dos acadêmicos, dos programas de Pós-Graduação e da CAPES.Editora Cruzeiro do Sul2022-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/342710.26843/rencima.v13n3a05Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 3 (2022): maio; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427/1767https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOrtiz, Neiva Lilian FerreiraBemme, Luis Sebastião BarbosaVestena, Rosemar de Fátima2023-04-22T01:07:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3427Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:07:12Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching
Masters profesionales y Productos Educativos: aportes de los pedagogos a la enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas
Mestrado Profissional e Produtos Educacionais: contribuições dos pedagogos ao ensino de Ciências e Matemática
title Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching
spellingShingle Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching
Ortiz, Neiva Lilian Ferreira
Ensino
Recursos Didáticos
Mestrado Profissionalizante.
Ensino de Ciências e Matemática
Teaching
Didactic Resources
Professional Master’s Degree
Science and Math Teaching
Enseñanza
Recursos Didácticos
Maestría Profesional
Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas
title_short Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching
title_full Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching
title_fullStr Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching
title_full_unstemmed Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching
title_sort Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching
author Ortiz, Neiva Lilian Ferreira
author_facet Ortiz, Neiva Lilian Ferreira
Bemme, Luis Sebastião Barbosa
Vestena, Rosemar de Fátima
author_role author
author2 Bemme, Luis Sebastião Barbosa
Vestena, Rosemar de Fátima
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ortiz, Neiva Lilian Ferreira
Bemme, Luis Sebastião Barbosa
Vestena, Rosemar de Fátima
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Recursos Didáticos
Mestrado Profissionalizante.
Ensino de Ciências e Matemática
Teaching
Didactic Resources
Professional Master’s Degree
Science and Math Teaching
Enseñanza
Recursos Didácticos
Maestría Profesional
Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas
topic Ensino
Recursos Didáticos
Mestrado Profissionalizante.
Ensino de Ciências e Matemática
Teaching
Didactic Resources
Professional Master’s Degree
Science and Math Teaching
Enseñanza
Recursos Didácticos
Maestría Profesional
Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas
description This paper aims to analyze Educational Products (EP) potential, developed by pedagogues in a professional Master’s Degree course from a Science and Math teaching graduate program. Documents from the Teaching area issued by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) were taken as basis. The EP analyzed period was between 2017 and 2020. Such study has qualitative, documental and bibliographic approach permeated by a descriptive and interpretative analysis. Before an amount of 6 EP two analysis categories were elected: i) regarding to PE didactic-pedagogical characterization and ii) regarding to PE divulgation and accesses. On analyzed PE it was perceived that the pre-production and production stages are attended according official guidance. However, regarding to post-production stage (PE impact) it’s necessary a major attention from academics, graduate programs and CAPES.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427
10.26843/rencima.v13n3a05
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n3a05
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427/1767
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 3 (2022): maio; 1-18
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133415919616