Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427 |
Resumo: | This paper aims to analyze Educational Products (EP) potential, developed by pedagogues in a professional Master’s Degree course from a Science and Math teaching graduate program. Documents from the Teaching area issued by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) were taken as basis. The EP analyzed period was between 2017 and 2020. Such study has qualitative, documental and bibliographic approach permeated by a descriptive and interpretative analysis. Before an amount of 6 EP two analysis categories were elected: i) regarding to PE didactic-pedagogical characterization and ii) regarding to PE divulgation and accesses. On analyzed PE it was perceived that the pre-production and production stages are attended according official guidance. However, regarding to post-production stage (PE impact) it’s necessary a major attention from academics, graduate programs and CAPES. |
id |
UCS-4_cf8655c582843e9ec8fa8018a33229ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3427 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teachingMasters profesionales y Productos Educativos: aportes de los pedagogos a la enseñanza de las Ciencias y las MatemáticasMestrado Profissional e Produtos Educacionais: contribuições dos pedagogos ao ensino de Ciências e MatemáticaEnsinoRecursos DidáticosMestrado Profissionalizante.Ensino de Ciências e MatemáticaTeachingDidactic ResourcesProfessional Master’s DegreeScience and Math TeachingEnseñanzaRecursos DidácticosMaestría ProfesionalEnseñanza de las Ciencias y las MatemáticasThis paper aims to analyze Educational Products (EP) potential, developed by pedagogues in a professional Master’s Degree course from a Science and Math teaching graduate program. Documents from the Teaching area issued by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) were taken as basis. The EP analyzed period was between 2017 and 2020. Such study has qualitative, documental and bibliographic approach permeated by a descriptive and interpretative analysis. Before an amount of 6 EP two analysis categories were elected: i) regarding to PE didactic-pedagogical characterization and ii) regarding to PE divulgation and accesses. On analyzed PE it was perceived that the pre-production and production stages are attended according official guidance. However, regarding to post-production stage (PE impact) it’s necessary a major attention from academics, graduate programs and CAPES.Este artículo tiene como objetivo analizar el potencial de los Productos Educativos (PE) desarrollados por pedagogos en un curso de Maestría Profesional en un Programa de Posgrado en Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas. Se utilizaron como base documentos del área de Enseñanza emitidos por la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Nivel Superior (CAPES). El período de análisis de los PE fue de 2017 a 2020. Este estudio tiene un enfoque cualitativo, documental y bibliográfico, permeado por un análisis descriptivo e interpretativo. Frente a una cantidad de seis PE, se eligieron dos categorías de análisis: i) en cuanto a la caracterización didáctico-pedagógica de los PE y ii) en cuanto a la difusión y acceso de los PE. En los PE analizados, se notó que las etapas de preproducción y producción se están de acuerdo con las orientaciones oficiales. Sin embargo, en cuanto a la etapa de postproducción (impacto del PE) se requiere una mayor atención por parte de los académicos, de los programas de Posgrado y de CAPES.Este artigo tem por objetivo analisar o potencial dos Produtos Educacionais (PE) desenvolvidos por pedagogos em um curso de Mestrado Profissional de um Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Tomou-se como base documentos da área de ensino emitidos pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). O período de análise dos PE foi de 2017 a 2020. Tal estudo é de abordagem qualitativa, documental e bibliográfica, permeado por uma análise descritiva e interpretativa. Diante de um montante de seis PE, elegeu-se duas categorias de análise: i) quanto à caracterização didático-pedagógica dos PE e ii) quanto à divulgação e acessos dos PE. Nos PE analisados, percebeu-se que as etapas de pré-produção e produção são atendidas conforme orientações oficiais. Contudo, quanto à etapa de pós-produção (impacto dos PE), faz-se necessário maior atenção dos acadêmicos, dos programas de Pós-Graduação e da CAPES.Editora Cruzeiro do Sul2022-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/342710.26843/rencima.v13n3a05Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 3 (2022): maio; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427/1767https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOrtiz, Neiva Lilian FerreiraBemme, Luis Sebastião BarbosaVestena, Rosemar de Fátima2023-04-22T01:07:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3427Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:07:12Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching Masters profesionales y Productos Educativos: aportes de los pedagogos a la enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas Mestrado Profissional e Produtos Educacionais: contribuições dos pedagogos ao ensino de Ciências e Matemática |
title |
Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching |
spellingShingle |
Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching Ortiz, Neiva Lilian Ferreira Ensino Recursos Didáticos Mestrado Profissionalizante. Ensino de Ciências e Matemática Teaching Didactic Resources Professional Master’s Degree Science and Math Teaching Enseñanza Recursos Didácticos Maestría Profesional Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas |
title_short |
Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching |
title_full |
Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching |
title_fullStr |
Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching |
title_full_unstemmed |
Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching |
title_sort |
Professional Master’s Degree and Educational Products: pedagogues’ contributions to Science and Math teaching |
author |
Ortiz, Neiva Lilian Ferreira |
author_facet |
Ortiz, Neiva Lilian Ferreira Bemme, Luis Sebastião Barbosa Vestena, Rosemar de Fátima |
author_role |
author |
author2 |
Bemme, Luis Sebastião Barbosa Vestena, Rosemar de Fátima |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ortiz, Neiva Lilian Ferreira Bemme, Luis Sebastião Barbosa Vestena, Rosemar de Fátima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Recursos Didáticos Mestrado Profissionalizante. Ensino de Ciências e Matemática Teaching Didactic Resources Professional Master’s Degree Science and Math Teaching Enseñanza Recursos Didácticos Maestría Profesional Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas |
topic |
Ensino Recursos Didáticos Mestrado Profissionalizante. Ensino de Ciências e Matemática Teaching Didactic Resources Professional Master’s Degree Science and Math Teaching Enseñanza Recursos Didácticos Maestría Profesional Enseñanza de las Ciencias y las Matemáticas |
description |
This paper aims to analyze Educational Products (EP) potential, developed by pedagogues in a professional Master’s Degree course from a Science and Math teaching graduate program. Documents from the Teaching area issued by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) were taken as basis. The EP analyzed period was between 2017 and 2020. Such study has qualitative, documental and bibliographic approach permeated by a descriptive and interpretative analysis. Before an amount of 6 EP two analysis categories were elected: i) regarding to PE didactic-pedagogical characterization and ii) regarding to PE divulgation and accesses. On analyzed PE it was perceived that the pre-production and production stages are attended according official guidance. However, regarding to post-production stage (PE impact) it’s necessary a major attention from academics, graduate programs and CAPES. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427 10.26843/rencima.v13n3a05 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n3a05 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3427/1767 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 3 (2022): maio; 1-18 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133415919616 |