The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563 |
Resumo: | This article aims to describe and analyze the development and challenges of a graduate program in the teaching area. PEQui – Graduate Program in Chemistry Teaching, from the Institute of Chemistry (IQ) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) began its activities with the professional master's degree in 2014 and had a partial evaluation, for the quadrennium 2013 -2016, CAPES concept 3. In this text, the emphasis is on program activities in the 2017-2020 quadrennium: research lines, intellectual production, faculty members, graduates, self-assessment, challenges faced in times of pandemic and future perspectives. |
id |
UCS-4_d4e8b92ce3fb4933a00a4b6b05369656 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3563 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessmentEl Posgrado en Enseñanza de la Química en la UFRJ: historia y autoevaluaciónO Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química da UFRJ: histórico e autoavaliaçãoPós-GraduaçãoEnsino de QuímicaAutoavaliaçãoGraduateChemistry TeachingSelf-assessmentPosgradoEnseñanza de QuímicaAutoevaluaciónThis article aims to describe and analyze the development and challenges of a graduate program in the teaching area. PEQui – Graduate Program in Chemistry Teaching, from the Institute of Chemistry (IQ) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) began its activities with the professional master's degree in 2014 and had a partial evaluation, for the quadrennium 2013 -2016, CAPES concept 3. In this text, the emphasis is on program activities in the 2017-2020 quadrennium: research lines, intellectual production, faculty members, graduates, self-assessment, challenges faced in times of pandemic and future perspectives.Este artículo tiene como objetivo describir y analizar el desarrollo y los desafíos de un programa de posgrado en el área de la enseñanza. PEQui – Programa de Posgrado en Enseñanza de Química del Instituto de Química (IQ) de la Universidad Federal de Rio de Janeiro (UFRJ) inició sus actividades con la maestría profesional en 2014 y tuvo en su evaluación parcial, para el cuatrienio 2013-2016, el concepto 3 de CAPES. En este artículo, el énfasis fue en las actividades del programa para el cuatrienio 2017-2020: líneas de investigación, producción académica, el cuerpo docente, los egresados, la autoevaluación, los desafíos enfrentados en tiempos de pandemia y perspectivas de futuro.Este artigo tem por objetivo descrever e analisar o desenvolvimento e os desafios de um programa de pós-graduação na área de ensino. O PEQui – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química, do Instituto de Química (IQ) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) iniciou suas atividades com o mestrado profissional em 2014 e teve na sua avaliação parcial, para o quadriênio 2013-2016, conceito 3 da CAPES. Neste texto, a ênfase concentra-se nas atividades do programa no quadriênio 2017-2020: as linhas de pesquisa, a produção intelectual, o corpo docente, os egressos, a autoavaliação, os desafios enfrentados em tempos de pandemia e as perspectivas futuras.Editora Cruzeiro do Sul2022-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/356310.26843/rencima.v13n3a07Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 3 (2022): maio; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563/1769https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Guilherme Cordeiro da Graça deAlmeida, Rodrigo VolcanAbreu, Rozana Gomes deAraújo Neto, Waldmir2023-04-22T01:07:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3563Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:07:36Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment El Posgrado en Enseñanza de la Química en la UFRJ: historia y autoevaluación O Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química da UFRJ: histórico e autoavaliação |
title |
The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment |
spellingShingle |
The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment Oliveira, Guilherme Cordeiro da Graça de Pós-Graduação Ensino de Química Autoavaliação Graduate Chemistry Teaching Self-assessment Posgrado Enseñanza de Química Autoevaluación |
title_short |
The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment |
title_full |
The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment |
title_fullStr |
The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment |
title_full_unstemmed |
The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment |
title_sort |
The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment |
author |
Oliveira, Guilherme Cordeiro da Graça de |
author_facet |
Oliveira, Guilherme Cordeiro da Graça de Almeida, Rodrigo Volcan Abreu, Rozana Gomes de Araújo Neto, Waldmir |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Rodrigo Volcan Abreu, Rozana Gomes de Araújo Neto, Waldmir |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Guilherme Cordeiro da Graça de Almeida, Rodrigo Volcan Abreu, Rozana Gomes de Araújo Neto, Waldmir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pós-Graduação Ensino de Química Autoavaliação Graduate Chemistry Teaching Self-assessment Posgrado Enseñanza de Química Autoevaluación |
topic |
Pós-Graduação Ensino de Química Autoavaliação Graduate Chemistry Teaching Self-assessment Posgrado Enseñanza de Química Autoevaluación |
description |
This article aims to describe and analyze the development and challenges of a graduate program in the teaching area. PEQui – Graduate Program in Chemistry Teaching, from the Institute of Chemistry (IQ) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) began its activities with the professional master's degree in 2014 and had a partial evaluation, for the quadrennium 2013 -2016, CAPES concept 3. In this text, the emphasis is on program activities in the 2017-2020 quadrennium: research lines, intellectual production, faculty members, graduates, self-assessment, challenges faced in times of pandemic and future perspectives. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563 10.26843/rencima.v13n3a07 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n3a07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563/1769 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 3 (2022): maio; 1-24 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133520777216 |