Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Valdecir Manoel da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Dantas Filho, Francisco Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638
Resumo: Music can be a resource used to bring students closer to content, helping the teaching and learning process. In this context, the work aimed to analyze how music favors students' learning, based on a didactic-pedagogical proposal experienced in two public schools in Paraíba. For this, a study was carried out with 26 students from the 9th grade of Elementary School and 16 from the 1st grade of High School. The proposal was presented to 8 Chemistry graduates from the State University of Paraíba and applied by two professors from the state network. Three semi-structured questionnaires directed to the subjects (licensing students, professors and students) were used. The analysis was based on the interpretive qualitative approach. In the results, present in tables and graphs, the use of music helps teachers and provides students with more participatory classes, awakening their interest in the subject and promoting greater rapprochement between students and the teacher.
id UCS-4_d76fcd14a342b514c686caa163fd7fa7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3638
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learningLa música en la enseñanza de Química: una propuesta para la construcción de aprendizajesMúsica no ensino de Química: uma proposta para a construção de aprendizagensMúsicaDidáticaEnsino de QuímicaMusicDidacticsChemistry TeachingMúsicaDidácticaEnseñanza de QuímicaMusic can be a resource used to bring students closer to content, helping the teaching and learning process. In this context, the work aimed to analyze how music favors students' learning, based on a didactic-pedagogical proposal experienced in two public schools in Paraíba. For this, a study was carried out with 26 students from the 9th grade of Elementary School and 16 from the 1st grade of High School. The proposal was presented to 8 Chemistry graduates from the State University of Paraíba and applied by two professors from the state network. Three semi-structured questionnaires directed to the subjects (licensing students, professors and students) were used. The analysis was based on the interpretive qualitative approach. In the results, present in tables and graphs, the use of music helps teachers and provides students with more participatory classes, awakening their interest in the subject and promoting greater rapprochement between students and the teacher.La música puede ser un recurso utilizado para acercar a los estudiantes a los contenidos, ayudando en el proceso de enseñanza y aprendizaje. En este contexto, el trabajo tuvo como objetivo analizar como la música favorece el aprendizaje de los alumnos, a partir de una propuesta didáctico-pedagógica experimentada en dos escuelas públicas de Paraíba. Para ello, se realizó un estudio con 26 estudiantes de 9º de Primaria y 16 de 1º de Secundaria. La propuesta fue presentada a 8 estudiantes de grado de Química de la Universidad Estadual de Paraíba y aplicada por dos profesores de la red estadual. Se utilizaron tres cuestionarios semiestructurados dirigidos a los sujetos (egresados, docentes y estudiantes). El análisis se basó en el enfoque cualitativo interpretativo. Se percibió en los resultados presentes, en tablas y gráficos, que el uso de la música ayuda a los docentes y brinda a los alumnos clases más participativas, despertando su interés por la disciplina y promoviendo una mayor aproximación entre los alumnos y con el docente.  A música pode ser um recurso utilizado para aproximar os alunos dos conteúdos, auxiliando o processo de ensino e aprendizagem. Nesse contexto, o trabalho objetivou analisar de que maneira a música favorece a aprendizagem dos educandos, a partir de uma proposta didático-pedagógica vivenciada em duas escolas públicas da Paraíba. Para isso, foi realizado um estudo com 26 educandos do 9º ano do Ensino Fundamental e 16 da 1ª série do Ensino Médio. A proposta foi apresentada a 8 licenciandos de Química da Universidade Estadual da Paraíba e aplicada por dois professores da rede estadual. Foram utilizados três questionários semiestruturados direcionados aos sujeitos (licenciandos, professores e educandos). A análise fundamentou-se na abordagem qualitativa interpretativista. Nos resultados, presentes em tabelas e gráficos, que o uso da música auxilia docentes e propicia aos educandos aulas mais participativas, despertando-lhes o interesse pela disciplina e promovendo maior aproximação entre os educandos e o professor.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/363810.26843/rencima.v14n2a11Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638/2055https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Valdecir Manoel daDantas Filho, Francisco Ferreira2023-04-08T23:08:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3638Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-08T23:08:19Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning
La música en la enseñanza de Química: una propuesta para la construcción de aprendizajes
Música no ensino de Química: uma proposta para a construção de aprendizagens
title Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning
spellingShingle Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning
Silva, Valdecir Manoel da
Música
Didática
Ensino de Química
Music
Didactics
Chemistry Teaching
Música
Didáctica
Enseñanza de Química
title_short Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning
title_full Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning
title_fullStr Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning
title_full_unstemmed Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning
title_sort Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning
author Silva, Valdecir Manoel da
author_facet Silva, Valdecir Manoel da
Dantas Filho, Francisco Ferreira
author_role author
author2 Dantas Filho, Francisco Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Valdecir Manoel da
Dantas Filho, Francisco Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Música
Didática
Ensino de Química
Music
Didactics
Chemistry Teaching
Música
Didáctica
Enseñanza de Química
topic Música
Didática
Ensino de Química
Music
Didactics
Chemistry Teaching
Música
Didáctica
Enseñanza de Química
description Music can be a resource used to bring students closer to content, helping the teaching and learning process. In this context, the work aimed to analyze how music favors students' learning, based on a didactic-pedagogical proposal experienced in two public schools in Paraíba. For this, a study was carried out with 26 students from the 9th grade of Elementary School and 16 from the 1st grade of High School. The proposal was presented to 8 Chemistry graduates from the State University of Paraíba and applied by two professors from the state network. Three semi-structured questionnaires directed to the subjects (licensing students, professors and students) were used. The analysis was based on the interpretive qualitative approach. In the results, present in tables and graphs, the use of music helps teachers and provides students with more participatory classes, awakening their interest in the subject and promoting greater rapprochement between students and the teacher.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638
10.26843/rencima.v14n2a11
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a11
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638/2055
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133557477376