Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638 |
Resumo: | Music can be a resource used to bring students closer to content, helping the teaching and learning process. In this context, the work aimed to analyze how music favors students' learning, based on a didactic-pedagogical proposal experienced in two public schools in Paraíba. For this, a study was carried out with 26 students from the 9th grade of Elementary School and 16 from the 1st grade of High School. The proposal was presented to 8 Chemistry graduates from the State University of Paraíba and applied by two professors from the state network. Three semi-structured questionnaires directed to the subjects (licensing students, professors and students) were used. The analysis was based on the interpretive qualitative approach. In the results, present in tables and graphs, the use of music helps teachers and provides students with more participatory classes, awakening their interest in the subject and promoting greater rapprochement between students and the teacher. |
id |
UCS-4_d76fcd14a342b514c686caa163fd7fa7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3638 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learningLa música en la enseñanza de Química: una propuesta para la construcción de aprendizajesMúsica no ensino de Química: uma proposta para a construção de aprendizagensMúsicaDidáticaEnsino de QuímicaMusicDidacticsChemistry TeachingMúsicaDidácticaEnseñanza de QuímicaMusic can be a resource used to bring students closer to content, helping the teaching and learning process. In this context, the work aimed to analyze how music favors students' learning, based on a didactic-pedagogical proposal experienced in two public schools in Paraíba. For this, a study was carried out with 26 students from the 9th grade of Elementary School and 16 from the 1st grade of High School. The proposal was presented to 8 Chemistry graduates from the State University of Paraíba and applied by two professors from the state network. Three semi-structured questionnaires directed to the subjects (licensing students, professors and students) were used. The analysis was based on the interpretive qualitative approach. In the results, present in tables and graphs, the use of music helps teachers and provides students with more participatory classes, awakening their interest in the subject and promoting greater rapprochement between students and the teacher.La música puede ser un recurso utilizado para acercar a los estudiantes a los contenidos, ayudando en el proceso de enseñanza y aprendizaje. En este contexto, el trabajo tuvo como objetivo analizar como la música favorece el aprendizaje de los alumnos, a partir de una propuesta didáctico-pedagógica experimentada en dos escuelas públicas de Paraíba. Para ello, se realizó un estudio con 26 estudiantes de 9º de Primaria y 16 de 1º de Secundaria. La propuesta fue presentada a 8 estudiantes de grado de Química de la Universidad Estadual de Paraíba y aplicada por dos profesores de la red estadual. Se utilizaron tres cuestionarios semiestructurados dirigidos a los sujetos (egresados, docentes y estudiantes). El análisis se basó en el enfoque cualitativo interpretativo. Se percibió en los resultados presentes, en tablas y gráficos, que el uso de la música ayuda a los docentes y brinda a los alumnos clases más participativas, despertando su interés por la disciplina y promoviendo una mayor aproximación entre los alumnos y con el docente. A música pode ser um recurso utilizado para aproximar os alunos dos conteúdos, auxiliando o processo de ensino e aprendizagem. Nesse contexto, o trabalho objetivou analisar de que maneira a música favorece a aprendizagem dos educandos, a partir de uma proposta didático-pedagógica vivenciada em duas escolas públicas da Paraíba. Para isso, foi realizado um estudo com 26 educandos do 9º ano do Ensino Fundamental e 16 da 1ª série do Ensino Médio. A proposta foi apresentada a 8 licenciandos de Química da Universidade Estadual da Paraíba e aplicada por dois professores da rede estadual. Foram utilizados três questionários semiestruturados direcionados aos sujeitos (licenciandos, professores e educandos). A análise fundamentou-se na abordagem qualitativa interpretativista. Nos resultados, presentes em tabelas e gráficos, que o uso da música auxilia docentes e propicia aos educandos aulas mais participativas, despertando-lhes o interesse pela disciplina e promovendo maior aproximação entre os educandos e o professor.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/363810.26843/rencima.v14n2a11Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638/2055https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Valdecir Manoel daDantas Filho, Francisco Ferreira2023-04-08T23:08:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3638Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-08T23:08:19Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning La música en la enseñanza de Química: una propuesta para la construcción de aprendizajes Música no ensino de Química: uma proposta para a construção de aprendizagens |
title |
Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning |
spellingShingle |
Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning Silva, Valdecir Manoel da Música Didática Ensino de Química Music Didactics Chemistry Teaching Música Didáctica Enseñanza de Química |
title_short |
Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning |
title_full |
Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning |
title_fullStr |
Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning |
title_full_unstemmed |
Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning |
title_sort |
Music in Chemistry teaching: a proposal for the construction of learning |
author |
Silva, Valdecir Manoel da |
author_facet |
Silva, Valdecir Manoel da Dantas Filho, Francisco Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Dantas Filho, Francisco Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Valdecir Manoel da Dantas Filho, Francisco Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música Didática Ensino de Química Music Didactics Chemistry Teaching Música Didáctica Enseñanza de Química |
topic |
Música Didática Ensino de Química Music Didactics Chemistry Teaching Música Didáctica Enseñanza de Química |
description |
Music can be a resource used to bring students closer to content, helping the teaching and learning process. In this context, the work aimed to analyze how music favors students' learning, based on a didactic-pedagogical proposal experienced in two public schools in Paraíba. For this, a study was carried out with 26 students from the 9th grade of Elementary School and 16 from the 1st grade of High School. The proposal was presented to 8 Chemistry graduates from the State University of Paraíba and applied by two professors from the state network. Three semi-structured questionnaires directed to the subjects (licensing students, professors and students) were used. The analysis was based on the interpretive qualitative approach. In the results, present in tables and graphs, the use of music helps teachers and provides students with more participatory classes, awakening their interest in the subject and promoting greater rapprochement between students and the teacher. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638 10.26843/rencima.v14n2a11 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n2a11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3638/2055 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133557477376 |