The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early Years

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klôh, Letícia de Medeiros
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Carneiro, Reginaldo Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4121
Resumo: In this article, the objective is to identify some contributions of teacher education for the teaching of Mathematics for the deaf. A qualitative research was developed in which the questionnaire, the field diary, the writing of narratives and the audio recording of the face-to-face meetings of a course offered to teachers who teach Mathematics in regular schools were used. Data were interpreted from Content Analysis. The need for course to work with the deaf, reflection on different practices and experiences, the importance of adapting the curriculum, the use of different methodological strategies, which allowed participants to know activities and materials for teaching Mathematics, were highlighted.
id UCS-4_d877aa9593d0ca83bfd8a528c845b942
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4121
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early YearsLa educación de los sordos en la formación de profesores que enseñan Matemáticas en la Educación PrimariaA educação de surdos na formação de professores que ensinam Matemática nos Anos IniciaisFormação ContinuadaEnsino de MatemáticaSurdezContinuing EducationMathematics TeachingDeafnessFormación ContinuadaEnseñanza de MatemáticasSorderaIn this article, the objective is to identify some contributions of teacher education for the teaching of Mathematics for the deaf. A qualitative research was developed in which the questionnaire, the field diary, the writing of narratives and the audio recording of the face-to-face meetings of a course offered to teachers who teach Mathematics in regular schools were used. Data were interpreted from Content Analysis. The need for course to work with the deaf, reflection on different practices and experiences, the importance of adapting the curriculum, the use of different methodological strategies, which allowed participants to know activities and materials for teaching Mathematics, were highlighted.En este artículo, se tiene como objetivo identificar algunas contribuciones de una formación de profesores para la enseñanza de la Matemática para sordos. Se desarrollo una investigación cualitativa en la que se utilizó el cuestionario, el diario de campo, la escrita de narrativas y la grabación en audio de los encuentros presenciales de una formación ofrecida a los profesores que enseñan Matemática en escuelas regulares. Los datos fueron interpretados a partir del Análisis de Contenido. Se evidenció la necesidad de formación para el trabajo con los sordos, la reflexión sobre diferentes prácticas y experiencias, la importancia de la adaptación del currículo, la utilización de diferentes estrategias metodológicas, que permitieron que los participantes conocieran actividades y materiales para la enseñanza de Matemática.Neste artigo, tem-se como objetivo identificar algumas contribuições de uma formação de professores para o ensino de Matemática para surdos. Desenvolveu-se uma pesquisa qualitativa na qual se utilizou o questionário, o diário de campo, a escrita de narrativas e a gravação em áudio dos encontros presenciais de uma formação oferecida para docentes que ensinam Matemática de escolas regulares. Os dados foram interpretados a partir da Análise de Conteúdo. Evidenciou-se a necessidade de formação para trabalhar com os surdos, a reflexão sobre diferentes práticas e experiências, a importância da adaptação do currículo, a utilização de diferentes estratégias metodológicas, que permitiram que os participantes conhecessem atividades e materiais para o ensino de Matemática.  Editora Cruzeiro do Sul2023-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/412110.26843/rencima.v14n2a05Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4121/2049https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessKlôh, Letícia de MedeirosCarneiro, Reginaldo Fernando2023-04-02T21:49:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4121Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-02T21:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early Years
La educación de los sordos en la formación de profesores que enseñan Matemáticas en la Educación Primaria
A educação de surdos na formação de professores que ensinam Matemática nos Anos Iniciais
title The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early Years
spellingShingle The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early Years
Klôh, Letícia de Medeiros
Formação Continuada
Ensino de Matemática
Surdez
Continuing Education
Mathematics Teaching
Deafness
Formación Continuada
Enseñanza de Matemáticas
Sordera
title_short The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early Years
title_full The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early Years
title_fullStr The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early Years
title_full_unstemmed The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early Years
title_sort The education of the deaf in the teachers education who teach Mathematics in the Early Years
author Klôh, Letícia de Medeiros
author_facet Klôh, Letícia de Medeiros
Carneiro, Reginaldo Fernando
author_role author
author2 Carneiro, Reginaldo Fernando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Klôh, Letícia de Medeiros
Carneiro, Reginaldo Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Continuada
Ensino de Matemática
Surdez
Continuing Education
Mathematics Teaching
Deafness
Formación Continuada
Enseñanza de Matemáticas
Sordera
topic Formação Continuada
Ensino de Matemática
Surdez
Continuing Education
Mathematics Teaching
Deafness
Formación Continuada
Enseñanza de Matemáticas
Sordera
description In this article, the objective is to identify some contributions of teacher education for the teaching of Mathematics for the deaf. A qualitative research was developed in which the questionnaire, the field diary, the writing of narratives and the audio recording of the face-to-face meetings of a course offered to teachers who teach Mathematics in regular schools were used. Data were interpreted from Content Analysis. The need for course to work with the deaf, reflection on different practices and experiences, the importance of adapting the curriculum, the use of different methodological strategies, which allowed participants to know activities and materials for teaching Mathematics, were highlighted.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4121
10.26843/rencima.v14n2a05
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4121
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a05
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4121/2049
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134030385152