Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical Modeling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Melo, Enaldo Vieira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fireman, Elton Casado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1182
Resumo: The present research qualitative, delineated by a case of study with research participating, analyzed the contributions the use of the software Geogebra ally to modeling Mathematics teaching and learning trigonometric functions sine and cosine, from the point of view of Meaningful Learning. The study was applied to 18 students of the second year  of high  school in a public school in the municipality of Marechal Deodoro, Alagoas. The investigation was ruled by a Sequence teaching didactic which was worked the software combined with the mathematics modeling periodic phenomena. The researches results showed that the use of the Geogebra software dynamized the teaching  and  learning  process of trigonometric functions; It was possible utilize mathematics modeling as  a teaching methodology for learning  the  functions  f(x)=a+bsen(cx+d)  and g(x)=a+bcos(cx+d); and the students understoond the  behavior of the  parameters a, b, c and d. The study has as the main contribution the connection realized by the students between the content of the  trigonometric  functions  and  the  daily through of its application in the forecast of periodic phenomena (tide height and lunar phases), getting like this Meaningful Learning.
id UCS-4_daef2a48b4af6c4b37eaf4902bdd8ca0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1182
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical ModelingEnsino e aprendizagem de funções trigonométricas por meio do software Geogebra aliado à Modelagem MatemáticaEnsino e AprendizagemGeogebraModelagem MatemáticaFunções TrigonométricasTeaching and LearningGeogebraMathematical ModelingTrigonometric functionsThe present research qualitative, delineated by a case of study with research participating, analyzed the contributions the use of the software Geogebra ally to modeling Mathematics teaching and learning trigonometric functions sine and cosine, from the point of view of Meaningful Learning. The study was applied to 18 students of the second year  of high  school in a public school in the municipality of Marechal Deodoro, Alagoas. The investigation was ruled by a Sequence teaching didactic which was worked the software combined with the mathematics modeling periodic phenomena. The researches results showed that the use of the Geogebra software dynamized the teaching  and  learning  process of trigonometric functions; It was possible utilize mathematics modeling as  a teaching methodology for learning  the  functions  f(x)=a+bsen(cx+d)  and g(x)=a+bcos(cx+d); and the students understoond the  behavior of the  parameters a, b, c and d. The study has as the main contribution the connection realized by the students between the content of the  trigonometric  functions  and  the  daily through of its application in the forecast of periodic phenomena (tide height and lunar phases), getting like this Meaningful Learning.A presente pesquisa qualitativa, delineado por um estudo de caso com pesquisa participante, analisou as contribuições da utilização do software Geogebra aliado à Modelagem Matemática no ensino-aprendizagem das funções trigonométricas seno e cosseno, à luz da Aprendizagem Significativa. O estudo foi aplicado a 18 alunos do segundo ano do Ensino Médio de uma escola pública do município de Marechal Deodoro, Alagoas. A investigação foi regida por uma Sequência Didática de Ensino, produto desta dissertação, na qual foi trabalhado o software junto com a Modelagem Matemática de fenômenos periódicos. Os resultados da pesquisa mostraram que o uso do software Geogebra otimizou o ensino e a aprendizagem de funções trigonométricas; foi possível utilizar a Modelagem Matemática como uma metodologia de ensino para a aprendizagem das funções f(x)=a+bsen(cx+d) e g(x)=a+bcos(cx+d);  e que os discentes compreenderam o comportamento dos seus parâmetros a, b, c e d. O estudo tem como principal contribuição, a conexão realizada pelos estudantes entre o conteúdo de funções trigonométricas e o cotidiano, através de sua aplicação na previsão de fenômenos periódicos (altura da maré e fases lunares), entendendo ainda a importância deste assunto para outras áreas do conhecimento, como física, astronomia, biologia e medicina, obtendo assim, uma Aprendizagem Significativa.Editora Cruzeiro do Sul2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/118210.26843/rencima.v7i5.1182Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 7 n. 5 (2016): out./dez.; 12-302179-426X10.26843/rencima.v7i5reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1182/857https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Melo, Enaldo VieiraFireman, Elton Casado2023-04-20T22:18:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1182Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T22:18:59Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical Modeling
Ensino e aprendizagem de funções trigonométricas por meio do software Geogebra aliado à Modelagem Matemática
title Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical Modeling
spellingShingle Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical Modeling
de Melo, Enaldo Vieira
Ensino e Aprendizagem
Geogebra
Modelagem Matemática
Funções Trigonométricas
Teaching and Learning
Geogebra
Mathematical Modeling
Trigonometric functions
title_short Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical Modeling
title_full Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical Modeling
title_fullStr Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical Modeling
title_full_unstemmed Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical Modeling
title_sort Teaching and learning of trigonometric functions through Geogebra software allied to Mathematical Modeling
author de Melo, Enaldo Vieira
author_facet de Melo, Enaldo Vieira
Fireman, Elton Casado
author_role author
author2 Fireman, Elton Casado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Melo, Enaldo Vieira
Fireman, Elton Casado
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino e Aprendizagem
Geogebra
Modelagem Matemática
Funções Trigonométricas
Teaching and Learning
Geogebra
Mathematical Modeling
Trigonometric functions
topic Ensino e Aprendizagem
Geogebra
Modelagem Matemática
Funções Trigonométricas
Teaching and Learning
Geogebra
Mathematical Modeling
Trigonometric functions
description The present research qualitative, delineated by a case of study with research participating, analyzed the contributions the use of the software Geogebra ally to modeling Mathematics teaching and learning trigonometric functions sine and cosine, from the point of view of Meaningful Learning. The study was applied to 18 students of the second year  of high  school in a public school in the municipality of Marechal Deodoro, Alagoas. The investigation was ruled by a Sequence teaching didactic which was worked the software combined with the mathematics modeling periodic phenomena. The researches results showed that the use of the Geogebra software dynamized the teaching  and  learning  process of trigonometric functions; It was possible utilize mathematics modeling as  a teaching methodology for learning  the  functions  f(x)=a+bsen(cx+d)  and g(x)=a+bcos(cx+d); and the students understoond the  behavior of the  parameters a, b, c and d. The study has as the main contribution the connection realized by the students between the content of the  trigonometric  functions  and  the  daily through of its application in the forecast of periodic phenomena (tide height and lunar phases), getting like this Meaningful Learning.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1182
10.26843/rencima.v7i5.1182
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1182
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v7i5.1182
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1182/857
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 7 n. 5 (2016): out./dez.; 12-30
2179-426X
10.26843/rencima.v7i5
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129686134784