Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pastorio, Dioni Paulo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fragoso, Tainá Almeida, Haiduk, Fernanda Mossi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3268
Resumo: Problem solving (PR) is an important didactic strategy in the teaching of Physics in Brazil and worldwide. However, this practice has brought unsatisfactory results from the point of view of teaching-learning in Physics, when it is too linked to the resolution of exercises or problems decontextualized from the context in which the student is inserted. In this work, we develop RP didactic activities using computer simulations (CS). The activities were developed and implemented in a General Physics class at a Brazilian public university. The results point to a good acceptance by the students, which show the possibility of taking PR to another context, expanding the possibilities of use. Among the advantages presented by the participants are: help in organizing studies and understanding and assimilating the contents. The difficulties presented were linked to the complexity of the tasks and the time needed to resolve them.
id UCS-4_dec2603499a2257cc34a2eb29d3f0c77
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3268
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulationsResignificando problemas de lápiz y papel: una reflexión sobre la práctica de la resolución de problemas a través de simulaciones por computadoraRessignificando problemas de lápis e papel: uma reflexão sobre a prática de resolução de problemas através de simulações computacionaisTecnologias de Informação e ComunicaçãoResolução de ProblemasSimulação ComputacionalAtividades DidáticasInformation and Communication TechnologiesProblem SolvingComputer SimulationTeaching ActivitiesTecnologías de la Información y la ComunicaciónSolución de ProblemasSimulación por OrdenadorActividades DidácticasProblem solving (PR) is an important didactic strategy in the teaching of Physics in Brazil and worldwide. However, this practice has brought unsatisfactory results from the point of view of teaching-learning in Physics, when it is too linked to the resolution of exercises or problems decontextualized from the context in which the student is inserted. In this work, we develop RP didactic activities using computer simulations (CS). The activities were developed and implemented in a General Physics class at a Brazilian public university. The results point to a good acceptance by the students, which show the possibility of taking PR to another context, expanding the possibilities of use. Among the advantages presented by the participants are: help in organizing studies and understanding and assimilating the contents. The difficulties presented were linked to the complexity of the tasks and the time needed to resolve them.La resolución de problemas (PR) es una estrategia didáctica importante en la enseñanza de la Física en Brasil y en el mundo. Sin embargo, esta práctica ha traído resultados insatisfactorios desde el punto de vista de la enseñanza-aprendizaje en Física, cuando está demasiado vinculada a la resolución de ejercicios o problemas descontextualizados del contexto en el que se inserta el alumno. En este trabajo, desarrollamos actividades didácticas de RP utilizando simulaciones por ordenador (CS). Las actividades se desarrollaron e implementaron en una clase de Física General en una universidad pública brasileña. Los resultados apuntan a una buena aceptación por parte de los estudiantes, que muestran la posibilidad de llevar las relaciones públicas a otro contexto, ampliando las posibilidades de uso. Entre las ventajas que presentan los participantes se encuentran: ayuda en la organización de los estudios y en la comprensión y asimilación de los contenidos. Las dificultades presentadas estaban relacionadas con la complejidad de las tareas y el tiempo necesario para resolverlas.A resolução de problemas (RP) se configura como importante estratégia didática no ensino da Física no Brasil e no mundo. Contudo, essa prática tem trazido resultados insatisfatórios do ponto de vista de ensino-aprendizagem em Física, quando está demasiadamente ligada à resolução de exercícios ou problemas descontextualizados da conjuntura na qual o aluno está inserido. Neste trabalho, desenvolvemos atividades didáticas de RP a partir da utilização de simulações computacionais (SC). As atividades foram desenvolvidas e implementadas em uma turma de Física Geral, em uma universidade pública brasileira. Os resultados apontam para uma boa aceitação por parte dos estudantes, que evidenciam a possibilidade de levar a RP para um outro contexto, ampliando as possibilidades de uso. Entre as vantagens apresentadas pelos participantes estão: a ajuda na organização dos estudos e a compreensão e assimilação dos conteúdos. As dificuldades apresentadas estavam ligadas à complexidade das tarefas e o tempo necessário para a resolução delas.Editora Cruzeiro do Sul2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/326810.26843/rencima.v12n6a16Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-262179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3268/1709https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPastorio, Dioni PauloFragoso, Tainá AlmeidaHaiduk, Fernanda Mossi2023-05-13T21:52:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3268Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:52:49Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulations
Resignificando problemas de lápiz y papel: una reflexión sobre la práctica de la resolución de problemas a través de simulaciones por computadora
Ressignificando problemas de lápis e papel: uma reflexão sobre a prática de resolução de problemas através de simulações computacionais
title Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulations
spellingShingle Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulations
Pastorio, Dioni Paulo
Tecnologias de Informação e Comunicação
Resolução de Problemas
Simulação Computacional
Atividades Didáticas
Information and Communication Technologies
Problem Solving
Computer Simulation
Teaching Activities
Tecnologías de la Información y la Comunicación
Solución de Problemas
Simulación por Ordenador
Actividades Didácticas
title_short Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulations
title_full Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulations
title_fullStr Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulations
title_full_unstemmed Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulations
title_sort Resignifying pencil and paper problems: an approach to solving problems through computational simulations
author Pastorio, Dioni Paulo
author_facet Pastorio, Dioni Paulo
Fragoso, Tainá Almeida
Haiduk, Fernanda Mossi
author_role author
author2 Fragoso, Tainá Almeida
Haiduk, Fernanda Mossi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pastorio, Dioni Paulo
Fragoso, Tainá Almeida
Haiduk, Fernanda Mossi
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias de Informação e Comunicação
Resolução de Problemas
Simulação Computacional
Atividades Didáticas
Information and Communication Technologies
Problem Solving
Computer Simulation
Teaching Activities
Tecnologías de la Información y la Comunicación
Solución de Problemas
Simulación por Ordenador
Actividades Didácticas
topic Tecnologias de Informação e Comunicação
Resolução de Problemas
Simulação Computacional
Atividades Didáticas
Information and Communication Technologies
Problem Solving
Computer Simulation
Teaching Activities
Tecnologías de la Información y la Comunicación
Solución de Problemas
Simulación por Ordenador
Actividades Didácticas
description Problem solving (PR) is an important didactic strategy in the teaching of Physics in Brazil and worldwide. However, this practice has brought unsatisfactory results from the point of view of teaching-learning in Physics, when it is too linked to the resolution of exercises or problems decontextualized from the context in which the student is inserted. In this work, we develop RP didactic activities using computer simulations (CS). The activities were developed and implemented in a General Physics class at a Brazilian public university. The results point to a good acceptance by the students, which show the possibility of taking PR to another context, expanding the possibilities of use. Among the advantages presented by the participants are: help in organizing studies and understanding and assimilating the contents. The difficulties presented were linked to the complexity of the tasks and the time needed to resolve them.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3268
10.26843/rencima.v12n6a16
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3268
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n6a16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3268/1709
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-26
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133035286528