A STEAM proposal through games for the early years of Elementary School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende, Arthur Fernandes de Lima Costa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira, Grazielle Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3698
Resumo: In Brazilian current scenario the insertion of STEAM (science, technology, engineering, arts, and mathematics) is incipient in school context. This work aims to analyze the implications of a STEAM proposal developed in a public school with 5th grade students. Through a qualitative methodological approach, we analyzed students’ interactions during the challenges proposed in a STEAM game using the technique of learning conversations. The results pointed out that, through the interactions held, the STEAM approach has contributed to the learning process by stimulating students to solve problems and develop their creativity and curiosity. We concluded that the STEAM approach and games can potentially contribute to the teaching learning process of students in the early years of elementary school.
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spelling A STEAM proposal through games for the early years of Elementary SchoolUna propuesta STEAM para los años iniciales de la enseñanza primaria por medio de juegosUma proposta STEAM para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental por meio do jogoSTEAMConversas de AprendizagemInterdisciplinaridadeProcessos de AprendizagemSTEAMLearning ConversationsInterdisciplinarityLearning ProcessesSTEAMCharlas de AprendizajeInterdisciplinariedadProcesos de AprendizajeIn Brazilian current scenario the insertion of STEAM (science, technology, engineering, arts, and mathematics) is incipient in school context. This work aims to analyze the implications of a STEAM proposal developed in a public school with 5th grade students. Through a qualitative methodological approach, we analyzed students’ interactions during the challenges proposed in a STEAM game using the technique of learning conversations. The results pointed out that, through the interactions held, the STEAM approach has contributed to the learning process by stimulating students to solve problems and develop their creativity and curiosity. We concluded that the STEAM approach and games can potentially contribute to the teaching learning process of students in the early years of elementary school.En el escenario brasileño actual es verificada la incipiente inserción de actividades STEAM (sigla en inglés que significa Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Artes y Matemática) en el contexto escolar. El trabajo presentado tiene el objetivo de analizar las implicaciones de una propuesta STEAM para el proceso de aprendizaje de los alumnos del quinto año de la enseñanza primaria. La actividad fue desarrollada en una escuela pública con estudiantes de los años iniciales de la enseñanza primaria, por medio de un trabajo metodológico-cualitativo. Fueron analizadas las interacciones de los alumnos durante los desafíos propuestos a lo largo de un juego STEAM a partir de la técnica charlas de aprendizaje. Los resultados apuntan que, a través de las interacciones realizadas, el trabajo con STEAM contribuyó para el proceso de aprendizaje de manera que estimula a los estudiantes en la resolución de problemas y en el desarrollo de la creatividad y de la curiosidad. Se concluye que el trabajo con STEAM y el juego, tienen potencial para traer contribuciones para el proceso de enseñanza y aprendizaje de alumnos de los años iniciales de la enseñanza primaria.No cenário brasileiro atual, é verificado a incipiente inserção de atividades STEAM (sigla em inglês que significa Ciência, Tecnologia, Engenharia, Artes e Matemática) no contexto escolar. O trabalho apresentado tem como objetivo analisar as implicações de uma proposta STEAM para o processo de aprendizagem dos alunos do quinto ano do Ensino Fundamental. A atividade foi desenvolvida em uma escola pública com estudantes dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, por meio de uma abordagem metodológica qualitativa. Foram analisadas as interações dos alunos durante os desafios propostos ao longo de um jogo STEAM a partir da técnica conversas de aprendizagem. Os resultados apontam que, por meio das interações realizadas, a abordagem STEAM contribuiu para o processo de aprendizagem de modo a estimular os estudantes na resolução de problemas e no desenvolvimento da criatividade e da curiosidade. Concluiu-se que a abordagem STEAM e o jogo têm potencial para trazer contribuições para o processo de ensino e aprendizagem de alunos dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental.Editora Cruzeiro do Sul2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/369810.26843/rencima.v13n2a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3698/1783https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, Arthur Fernandes de Lima CostaPereira, Grazielle Rodrigues2023-04-22T01:03:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3698Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:03:38Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
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