A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chrispino, Álvaro
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371
Resumo: This paper aims to present research results on STS Teaching in Brazil. The database, started in 2011, brings together 111 Doctoral Theses, 505 Master's Dissertations and 509 articles published in qualified journals, obtained in different periods over the years. This work, which is mainly based on frequency studies, indicates the increase in the number of academic productions and the high participation of UFSC and UNICSUL, making it possible to identify other institutions that consistently grow. Among the most cited authors in the studies, we find Wildson Santos and Décio Auler. We recorded a low contribution from international authors among the citations found in the cataloged works. The topics of interest in Brazil, represented by the keywords, register subjects that represent the disciplines of study, unlike the Ibero-American and English-speaking results that identify topics of social interest.
id UCS-4_efb5d438ab39237f8245d7e6b48e93a8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4371
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articlesUn perfil de la enseñanza de CTS en Brasil: algunos resultados de investigación en tesis, disertaciones y artículosUm perfil do ensino CTS no Brasil: alguns resultados das pesquisas em teses, dissertações e artigosCTSMapeamentoAnálise de Redes SociaisEstado da ArteSTSMappingSocial Network AnalysisState of ArtCTSMapeoAnálisis de Redes SocialesEstado del ArteThis paper aims to present research results on STS Teaching in Brazil. The database, started in 2011, brings together 111 Doctoral Theses, 505 Master's Dissertations and 509 articles published in qualified journals, obtained in different periods over the years. This work, which is mainly based on frequency studies, indicates the increase in the number of academic productions and the high participation of UFSC and UNICSUL, making it possible to identify other institutions that consistently grow. Among the most cited authors in the studies, we find Wildson Santos and Décio Auler. We recorded a low contribution from international authors among the citations found in the cataloged works. The topics of interest in Brazil, represented by the keywords, register subjects that represent the disciplines of study, unlike the Ibero-American and English-speaking results that identify topics of social interest.Este artículo tiene como objetivo presentar los resultados de la investigación sobre la Enseñanza CTS en Brasil. La base de datos, iniciada en 2011, reúne 111 Tesis Doctorales, 505 Disertaciones de Maestría y 509 artículos publicados en revistas calificadas, obtenidos en diferentes períodos a lo largo de los años. Este trabajo, que se basa principalmente en estudios de frecuencia, indica el aumento en el número de producciones académicas y la alta participación de la UFSC y la UNICSUL, lo que permite identificar otras instituciones que crecen constantemente. Entre los autores más citados en los estudios, encontramos a Wildson Santos y Décio Auler. Registramos una baja contribución de autores internacionales entre las citas encontradas en las obras catalogadas. Los temas de interés en Brasil, representados por las palabras clave, registran temas que representan las disciplinas de estudio, a diferencia de los resultados iberoamericanos y angloparlantes que identifican temas de interés social.Este trabalho objetiva apresentar os resultados de pesquisa sobre as Abordagens CTS no Brasil. O banco de dados, iniciado em 2011, reúne 111 Teses de Doutorado, 505 Dissertações de Mestrado e 509 artigos publicados em periódicos qualificados, obtidos em períodos distintos ao longo dos anos. Este trabalho, que é baseado principalmente em estudos de frequência, indica o aumento no número de produções acadêmicas e a alta participação da UFSC e da UNICSUL, sendo possível identificar outras instituições que crescem consistentemente. Dentre os autores mais citados nos estudos, encontramos Wildson Santos e Décio Auler. Registramos baixa contribuição de autores internacionais entre as citações encontradas nos trabalhos catalogados. Os temas de interesse no Brasil, representados pelas palavras-chaves, registram assuntos que representam as disciplinas de estudo, diferentemente dos resultados ibero-americanos e de língua inglesa que identificam temas de interesse sociais. Editora Cruzeiro do Sul2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/437110.26843/rencima.v14n5a17Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 5 (2023): nov.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371/2173https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessChrispino, Álvaro2024-04-24T03:21:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4371Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-24T03:21:32Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles
Un perfil de la enseñanza de CTS en Brasil: algunos resultados de investigación en tesis, disertaciones y artículos
Um perfil do ensino CTS no Brasil: alguns resultados das pesquisas em teses, dissertações e artigos
title A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles
spellingShingle A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles
Chrispino, Álvaro
CTS
Mapeamento
Análise de Redes Sociais
Estado da Arte
STS
Mapping
Social Network Analysis
State of Art
CTS
Mapeo
Análisis de Redes Sociales
Estado del Arte
title_short A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles
title_full A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles
title_fullStr A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles
title_full_unstemmed A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles
title_sort A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles
author Chrispino, Álvaro
author_facet Chrispino, Álvaro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chrispino, Álvaro
dc.subject.por.fl_str_mv CTS
Mapeamento
Análise de Redes Sociais
Estado da Arte
STS
Mapping
Social Network Analysis
State of Art
CTS
Mapeo
Análisis de Redes Sociales
Estado del Arte
topic CTS
Mapeamento
Análise de Redes Sociais
Estado da Arte
STS
Mapping
Social Network Analysis
State of Art
CTS
Mapeo
Análisis de Redes Sociales
Estado del Arte
description This paper aims to present research results on STS Teaching in Brazil. The database, started in 2011, brings together 111 Doctoral Theses, 505 Master's Dissertations and 509 articles published in qualified journals, obtained in different periods over the years. This work, which is mainly based on frequency studies, indicates the increase in the number of academic productions and the high participation of UFSC and UNICSUL, making it possible to identify other institutions that consistently grow. Among the most cited authors in the studies, we find Wildson Santos and Décio Auler. We recorded a low contribution from international authors among the citations found in the cataloged works. The topics of interest in Brazil, represented by the keywords, register subjects that represent the disciplines of study, unlike the Ibero-American and English-speaking results that identify topics of social interest.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371
10.26843/rencima.v14n5a17
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n5a17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371/2173
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 5 (2023): nov.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128640704512