A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371 |
Resumo: | This paper aims to present research results on STS Teaching in Brazil. The database, started in 2011, brings together 111 Doctoral Theses, 505 Master's Dissertations and 509 articles published in qualified journals, obtained in different periods over the years. This work, which is mainly based on frequency studies, indicates the increase in the number of academic productions and the high participation of UFSC and UNICSUL, making it possible to identify other institutions that consistently grow. Among the most cited authors in the studies, we find Wildson Santos and Décio Auler. We recorded a low contribution from international authors among the citations found in the cataloged works. The topics of interest in Brazil, represented by the keywords, register subjects that represent the disciplines of study, unlike the Ibero-American and English-speaking results that identify topics of social interest. |
id |
UCS-4_efb5d438ab39237f8245d7e6b48e93a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4371 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articlesUn perfil de la enseñanza de CTS en Brasil: algunos resultados de investigación en tesis, disertaciones y artículosUm perfil do ensino CTS no Brasil: alguns resultados das pesquisas em teses, dissertações e artigosCTSMapeamentoAnálise de Redes SociaisEstado da ArteSTSMappingSocial Network AnalysisState of ArtCTSMapeoAnálisis de Redes SocialesEstado del ArteThis paper aims to present research results on STS Teaching in Brazil. The database, started in 2011, brings together 111 Doctoral Theses, 505 Master's Dissertations and 509 articles published in qualified journals, obtained in different periods over the years. This work, which is mainly based on frequency studies, indicates the increase in the number of academic productions and the high participation of UFSC and UNICSUL, making it possible to identify other institutions that consistently grow. Among the most cited authors in the studies, we find Wildson Santos and Décio Auler. We recorded a low contribution from international authors among the citations found in the cataloged works. The topics of interest in Brazil, represented by the keywords, register subjects that represent the disciplines of study, unlike the Ibero-American and English-speaking results that identify topics of social interest.Este artículo tiene como objetivo presentar los resultados de la investigación sobre la Enseñanza CTS en Brasil. La base de datos, iniciada en 2011, reúne 111 Tesis Doctorales, 505 Disertaciones de Maestría y 509 artículos publicados en revistas calificadas, obtenidos en diferentes períodos a lo largo de los años. Este trabajo, que se basa principalmente en estudios de frecuencia, indica el aumento en el número de producciones académicas y la alta participación de la UFSC y la UNICSUL, lo que permite identificar otras instituciones que crecen constantemente. Entre los autores más citados en los estudios, encontramos a Wildson Santos y Décio Auler. Registramos una baja contribución de autores internacionales entre las citas encontradas en las obras catalogadas. Los temas de interés en Brasil, representados por las palabras clave, registran temas que representan las disciplinas de estudio, a diferencia de los resultados iberoamericanos y angloparlantes que identifican temas de interés social.Este trabalho objetiva apresentar os resultados de pesquisa sobre as Abordagens CTS no Brasil. O banco de dados, iniciado em 2011, reúne 111 Teses de Doutorado, 505 Dissertações de Mestrado e 509 artigos publicados em periódicos qualificados, obtidos em períodos distintos ao longo dos anos. Este trabalho, que é baseado principalmente em estudos de frequência, indica o aumento no número de produções acadêmicas e a alta participação da UFSC e da UNICSUL, sendo possível identificar outras instituições que crescem consistentemente. Dentre os autores mais citados nos estudos, encontramos Wildson Santos e Décio Auler. Registramos baixa contribuição de autores internacionais entre as citações encontradas nos trabalhos catalogados. Os temas de interesse no Brasil, representados pelas palavras-chaves, registram assuntos que representam as disciplinas de estudo, diferentemente dos resultados ibero-americanos e de língua inglesa que identificam temas de interesse sociais. Editora Cruzeiro do Sul2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/437110.26843/rencima.v14n5a17Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 5 (2023): nov.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371/2173https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessChrispino, Álvaro2024-04-24T03:21:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4371Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-24T03:21:32Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles Un perfil de la enseñanza de CTS en Brasil: algunos resultados de investigación en tesis, disertaciones y artículos Um perfil do ensino CTS no Brasil: alguns resultados das pesquisas em teses, dissertações e artigos |
title |
A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles |
spellingShingle |
A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles Chrispino, Álvaro CTS Mapeamento Análise de Redes Sociais Estado da Arte STS Mapping Social Network Analysis State of Art CTS Mapeo Análisis de Redes Sociales Estado del Arte |
title_short |
A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles |
title_full |
A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles |
title_fullStr |
A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles |
title_full_unstemmed |
A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles |
title_sort |
A profile of STS teaching in Brazil: some research results in theses, dissertations and articles |
author |
Chrispino, Álvaro |
author_facet |
Chrispino, Álvaro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chrispino, Álvaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CTS Mapeamento Análise de Redes Sociais Estado da Arte STS Mapping Social Network Analysis State of Art CTS Mapeo Análisis de Redes Sociales Estado del Arte |
topic |
CTS Mapeamento Análise de Redes Sociais Estado da Arte STS Mapping Social Network Analysis State of Art CTS Mapeo Análisis de Redes Sociales Estado del Arte |
description |
This paper aims to present research results on STS Teaching in Brazil. The database, started in 2011, brings together 111 Doctoral Theses, 505 Master's Dissertations and 509 articles published in qualified journals, obtained in different periods over the years. This work, which is mainly based on frequency studies, indicates the increase in the number of academic productions and the high participation of UFSC and UNICSUL, making it possible to identify other institutions that consistently grow. Among the most cited authors in the studies, we find Wildson Santos and Décio Auler. We recorded a low contribution from international authors among the citations found in the cataloged works. The topics of interest in Brazil, represented by the keywords, register subjects that represent the disciplines of study, unlike the Ibero-American and English-speaking results that identify topics of social interest. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371 10.26843/rencima.v14n5a17 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n5a17 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4371/2173 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 5 (2023): nov.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128640704512 |