Cartografias Imaginativas do Brasil nas Brochuras Turísticas Portuguesas e Espanholas. 2012-2013 e 2014-2015 / Imaginative Cartographies of Brazil in Portuguese and Spanish Tourist Brochures. 2012-2013 and 2014-2015

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Lelian
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rosa dos Ventos (Caxias do Sul)
Texto Completo: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/4884
Resumo: O conjunto de narrativas utilizadas na representação do Brasil faz parte das relações construídas ao longo de séculos. Com base nas brochuras turísticas recolhidas nas operadoras de viagens portuguesas e espanholas, verifica-se que o Brasil é representado a partir de três geografias ou cartografias imaginativas distintas: natural-rural, cultural urbana e, ainda, uma vertente social humana. Além disso, cada uma das cartografias fornece um conjunto de referências responsável pela caracterização dos destinos. Considerando a importância da realização de estudos sobre a imagem do Brasil e a relevância da temática relativa à representação do “outro”, estabelecida pelo turismo, este artigo tem como objetivo investigar a representação do Brasil a partir do conteúdo textual das brochuras de promoção turística em Portugal e Espanha, nas temporadas 2012-2013 e 2014-2015.PALAVRAS-CHAVETurismo. Imaginativas. Brochuras Turísticas. Brasil. ABSTRACTThe narratives used in the representation of Brazil are part of the relationships built up throughout the centuries. Based on tourist brochures in Portuguese and Spanish collected in tour operators, Brazil is represented by three different geographical spaces or imaginative cartographies: natural/rural, urban/cultural and, also, a human social dimension. In addition, each of these spaces provides a set of references responsible for the characterization of destinations. Considering the importance of studies on Brazil's image as well as the relevance of the theme relative to the representation of the "other", established by tourism, this article aims to investigate the representation of Brazil focusing on the textual content of the tourism promotion brochures distributed in Portugal and Spain in the seasons 2012/2013 and 2014/2015.KEY WORDSTourism. Imaginative. Tourist Brochures. Brazil AUTORESLélian P. de Oliveira Silveira – Doutora. Professora no Curso de Gestão de Turismo no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Sykow Da Fonseca (CEFET-RJ), Petrópolis, RJ, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/3586443372650590 E-mail: lelian.silveira@hotmail.comMaria Manuel Baptista – Doutora. Professora Auxiliar com Agregação do Departamento de Línguas e Culturas da Universidade de Aveiro, Portugal. Currículo: http://www.lasics.uminho.pt/lusofonia2013/wp-content/uploads/2013/03/Maria-Manuel-Baptista_cv.pdf. E-mail: mbaptista@ua.pt REFERÊNCIAS Aitchison, C. (2001). Theorizing other discourses of tourism, gender and culture: Can the subaltern speak (in tourism)? Tourist Studies, 1(2), 133-147.Andsager, J. & Drzewiecka, J. (2002). Desirability of differences in destinations. Annals of Tourism Research, 2(29), 401-421.Brito-Henriques, E. (2014). Visual Tourism and post-colonialism: imaginative geographies of África in a portuguese travel magazine. Journal of Tourism and Cultural Change, 12(4), 320-334.Caton, K. & Santos, C. A. (2008). Closing the hermeneutic circle? photographic encounters with the other. Annals of Tourism Research, 35(1), 7-26. DOI: http:// dx.org.1 0. 01 6/ j.annals. 2007.03.014.Chambers, D. & Buzinde, C. (2015). Tourism and decolonisation: Locating research and self. Annals of Tourism Research, 51, 1-16.Chetty, D. (2011). The exotic ‘Orient’ in gender and tourism. In: Morady, F. & Siriner, I. (Eds), Globalisation, Religion & Development. London: I JOPEC Publication.Conceição, C. (1998). Promoção turística e [re]construção social da realidade. Sociologia – Problemas e Práticas, 18, 69- 77.Cordeiro, M. J. (2010). Olhares Alemães: Portugal na literatura turística, guias de viagem e artigos de imprensa (1980-2006). Universidade Nova de Lisboa, Lisboa: Colibri.Derek, B. (2007). Repackaging Orientalism discourses on Egypt and Turkey in British outbound tourism. Tourist Studies, 7(2), 165- 191.Hall, S. (2003). Da diáspora - identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG.Matos, M. (2010). Postigos para o mundo. Cultura turística e livros de viagem na República Democrática Alemã (1989/1990). Esmeriz, Portugal: Húmus.Moassab, A. (2012). Território e identidade de Cabo Verde: debate sobre a (frágil) construção identitária em contextos recém-independentes no mundo globalizado. In: Lima, A.F. (Org.). Psicologia Social Crítica: praxes do contemporâneo. Porto Alegre: Sulina.Pereiro, X. (2005). Imagens e narrativas turísticas do ‘outro’: Portugal-Galiza, Portugal- Castela e Leão. In: Pardellas, X. (dir.): Turismo e natureza na Eurorrexión Galicia e note dePortugal. Vigo: Universidade de Vigo, p. 57-79.Pereiro, X. (2009). Turismo Cultural. Uma versão antropológica. PASOS (Colleción Pasos Edita, 2).Santos, M. C. (2008). Imagem de um destino turístico: o caso de Cabo Verde. Fórum Sociológico, 2(18), 69-77.Sinclair-Maragh, G. & Gursoy, D. (2015). Imperialism and tourism: the case of developing island countries. Annals of Tourism Research, 50, 143–158.Urry, J. (1996). O olhar do turista: lazer e viagens nas sociedades contemporâneas. São Paulo: Studio Nobel.Wang, Y. A. & Morais, D. B. (2014). Self-representation of matriarchal other. Annals of Tourism Research, 44, 74-78. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.09.002.Yázigi, E.; Carlos, A.; Cassia, R.; & Cruz, A. (1999). Turismo: espaço, paisagem e cultura. São Paulo: Hucitec.Žižek, S. (2006). Elogios da intolerância. Lisboa: Relógio D´agua Editores. PROCESSO EDITORIALRecebido: 06 DEZ 2016;Avaliado MAI-JUL 2017Revisões: AGO-NOV.Aceite: 02 JAN 2018   
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Considerando a importância da realização de estudos sobre a imagem do Brasil e a relevância da temática relativa à representação do “outro”, estabelecida pelo turismo, este artigo tem como objetivo investigar a representação do Brasil a partir do conteúdo textual das brochuras de promoção turística em Portugal e Espanha, nas temporadas 2012-2013 e 2014-2015.PALAVRAS-CHAVETurismo. Imaginativas. Brochuras Turísticas. Brasil. ABSTRACTThe narratives used in the representation of Brazil are part of the relationships built up throughout the centuries. Based on tourist brochures in Portuguese and Spanish collected in tour operators, Brazil is represented by three different geographical spaces or imaginative cartographies: natural/rural, urban/cultural and, also, a human social dimension. In addition, each of these spaces provides a set of references responsible for the characterization of destinations. Considering the importance of studies on Brazil's image as well as the relevance of the theme relative to the representation of the "other", established by tourism, this article aims to investigate the representation of Brazil focusing on the textual content of the tourism promotion brochures distributed in Portugal and Spain in the seasons 2012/2013 and 2014/2015.KEY WORDSTourism. Imaginative. Tourist Brochures. Brazil AUTORESLélian P. de Oliveira Silveira – Doutora. Professora no Curso de Gestão de Turismo no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Sykow Da Fonseca (CEFET-RJ), Petrópolis, RJ, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/3586443372650590 E-mail: lelian.silveira@hotmail.comMaria Manuel Baptista – Doutora. Professora Auxiliar com Agregação do Departamento de Línguas e Culturas da Universidade de Aveiro, Portugal. Currículo: http://www.lasics.uminho.pt/lusofonia2013/wp-content/uploads/2013/03/Maria-Manuel-Baptista_cv.pdf. E-mail: mbaptista@ua.pt REFERÊNCIAS Aitchison, C. (2001). Theorizing other discourses of tourism, gender and culture: Can the subaltern speak (in tourism)? Tourist Studies, 1(2), 133-147.Andsager, J. & Drzewiecka, J. (2002). Desirability of differences in destinations. Annals of Tourism Research, 2(29), 401-421.Brito-Henriques, E. (2014). Visual Tourism and post-colonialism: imaginative geographies of África in a portuguese travel magazine. Journal of Tourism and Cultural Change, 12(4), 320-334.Caton, K. & Santos, C. A. (2008). Closing the hermeneutic circle? photographic encounters with the other. Annals of Tourism Research, 35(1), 7-26. DOI: http:// dx.org.1 0. 01 6/ j.annals. 2007.03.014.Chambers, D. & Buzinde, C. (2015). Tourism and decolonisation: Locating research and self. Annals of Tourism Research, 51, 1-16.Chetty, D. (2011). The exotic ‘Orient’ in gender and tourism. In: Morady, F. & Siriner, I. (Eds), Globalisation, Religion & Development. London: I JOPEC Publication.Conceição, C. (1998). Promoção turística e [re]construção social da realidade. Sociologia – Problemas e Práticas, 18, 69- 77.Cordeiro, M. J. (2010). Olhares Alemães: Portugal na literatura turística, guias de viagem e artigos de imprensa (1980-2006). Universidade Nova de Lisboa, Lisboa: Colibri.Derek, B. (2007). Repackaging Orientalism discourses on Egypt and Turkey in British outbound tourism. Tourist Studies, 7(2), 165- 191.Hall, S. (2003). Da diáspora - identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG.Matos, M. (2010). Postigos para o mundo. Cultura turística e livros de viagem na República Democrática Alemã (1989/1990). Esmeriz, Portugal: Húmus.Moassab, A. (2012). Território e identidade de Cabo Verde: debate sobre a (frágil) construção identitária em contextos recém-independentes no mundo globalizado. In: Lima, A.F. (Org.). Psicologia Social Crítica: praxes do contemporâneo. Porto Alegre: Sulina.Pereiro, X. (2005). Imagens e narrativas turísticas do ‘outro’: Portugal-Galiza, Portugal- Castela e Leão. In: Pardellas, X. (dir.): Turismo e natureza na Eurorrexión Galicia e note dePortugal. Vigo: Universidade de Vigo, p. 57-79.Pereiro, X. (2009). Turismo Cultural. Uma versão antropológica. PASOS (Colleción Pasos Edita, 2).Santos, M. C. (2008). Imagem de um destino turístico: o caso de Cabo Verde. Fórum Sociológico, 2(18), 69-77.Sinclair-Maragh, G. & Gursoy, D. (2015). Imperialism and tourism: the case of developing island countries. Annals of Tourism Research, 50, 143–158.Urry, J. (1996). O olhar do turista: lazer e viagens nas sociedades contemporâneas. São Paulo: Studio Nobel.Wang, Y. A. & Morais, D. B. (2014). Self-representation of matriarchal other. Annals of Tourism Research, 44, 74-78. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.09.002.Yázigi, E.; Carlos, A.; Cassia, R.; & Cruz, A. (1999). Turismo: espaço, paisagem e cultura. São Paulo: Hucitec.Žižek, S. (2006). Elogios da intolerância. Lisboa: Relógio D´agua Editores. PROCESSO EDITORIALRecebido: 06 DEZ 2016;Avaliado MAI-JUL 2017Revisões: AGO-NOV.Aceite: 02 JAN 2018   ROSA DOS VENTOS - Turismo e HospitalidadeCAPESCEFET/RJSilveira, Lelian2018-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/4884ROSA DOS VENTOS - Turismo e Hospitalidade; v. 10, n. 2 (2018): Revista Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade2178-9061reponame:Rosa dos Ventos (Caxias do Sul)instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/4884/pdfhttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/downloadSuppFile/4884/1562Direitos autorais 2018 ROSA DOS VENTOS - Turismo e Hospitalidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T21:27:54Zoai:vkali30.ucs.br:article/4884Revistahttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventosPUBhttp://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/oaisusanagastal@gmail.com2178-90612178-9061opendoar:2018-04-10T21:27:54Rosa dos Ventos (Caxias do Sul) - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
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Brasil. ABSTRACTThe narratives used in the representation of Brazil are part of the relationships built up throughout the centuries. Based on tourist brochures in Portuguese and Spanish collected in tour operators, Brazil is represented by three different geographical spaces or imaginative cartographies: natural/rural, urban/cultural and, also, a human social dimension. In addition, each of these spaces provides a set of references responsible for the characterization of destinations. Considering the importance of studies on Brazil's image as well as the relevance of the theme relative to the representation of the "other", established by tourism, this article aims to investigate the representation of Brazil focusing on the textual content of the tourism promotion brochures distributed in Portugal and Spain in the seasons 2012/2013 and 2014/2015.KEY WORDSTourism. Imaginative. Tourist Brochures. Brazil AUTORESLélian P. de Oliveira Silveira – Doutora. Professora no Curso de Gestão de Turismo no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Sykow Da Fonseca (CEFET-RJ), Petrópolis, RJ, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/3586443372650590 E-mail: lelian.silveira@hotmail.comMaria Manuel Baptista – Doutora. Professora Auxiliar com Agregação do Departamento de Línguas e Culturas da Universidade de Aveiro, Portugal. Currículo: http://www.lasics.uminho.pt/lusofonia2013/wp-content/uploads/2013/03/Maria-Manuel-Baptista_cv.pdf. E-mail: mbaptista@ua.pt REFERÊNCIAS Aitchison, C. (2001). Theorizing other discourses of tourism, gender and culture: Can the subaltern speak (in tourism)? Tourist Studies, 1(2), 133-147.Andsager, J. & Drzewiecka, J. (2002). Desirability of differences in destinations. Annals of Tourism Research, 2(29), 401-421.Brito-Henriques, E. (2014). Visual Tourism and post-colonialism: imaginative geographies of África in a portuguese travel magazine. Journal of Tourism and Cultural Change, 12(4), 320-334.Caton, K. & Santos, C. A. (2008). Closing the hermeneutic circle? photographic encounters with the other. Annals of Tourism Research, 35(1), 7-26. DOI: http:// dx.org.1 0. 01 6/ j.annals. 2007.03.014.Chambers, D. & Buzinde, C. (2015). Tourism and decolonisation: Locating research and self. Annals of Tourism Research, 51, 1-16.Chetty, D. (2011). The exotic ‘Orient’ in gender and tourism. In: Morady, F. & Siriner, I. (Eds), Globalisation, Religion & Development. London: I JOPEC Publication.Conceição, C. (1998). Promoção turística e [re]construção social da realidade. Sociologia – Problemas e Práticas, 18, 69- 77.Cordeiro, M. J. (2010). Olhares Alemães: Portugal na literatura turística, guias de viagem e artigos de imprensa (1980-2006). Universidade Nova de Lisboa, Lisboa: Colibri.Derek, B. (2007). Repackaging Orientalism discourses on Egypt and Turkey in British outbound tourism. Tourist Studies, 7(2), 165- 191.Hall, S. (2003). Da diáspora - identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG.Matos, M. (2010). Postigos para o mundo. Cultura turística e livros de viagem na República Democrática Alemã (1989/1990). Esmeriz, Portugal: Húmus.Moassab, A. (2012). Território e identidade de Cabo Verde: debate sobre a (frágil) construção identitária em contextos recém-independentes no mundo globalizado. In: Lima, A.F. (Org.). Psicologia Social Crítica: praxes do contemporâneo. Porto Alegre: Sulina.Pereiro, X. (2005). Imagens e narrativas turísticas do ‘outro’: Portugal-Galiza, Portugal- Castela e Leão. In: Pardellas, X. (dir.): Turismo e natureza na Eurorrexión Galicia e note dePortugal. Vigo: Universidade de Vigo, p. 57-79.Pereiro, X. (2009). Turismo Cultural. Uma versão antropológica. PASOS (Colleción Pasos Edita, 2).Santos, M. C. (2008). Imagem de um destino turístico: o caso de Cabo Verde. Fórum Sociológico, 2(18), 69-77.Sinclair-Maragh, G. & Gursoy, D. (2015). Imperialism and tourism: the case of developing island countries. Annals of Tourism Research, 50, 143–158.Urry, J. (1996). O olhar do turista: lazer e viagens nas sociedades contemporâneas. São Paulo: Studio Nobel.Wang, Y. A. & Morais, D. B. (2014). Self-representation of matriarchal other. Annals of Tourism Research, 44, 74-78. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.09.002.Yázigi, E.; Carlos, A.; Cassia, R.; & Cruz, A. (1999). Turismo: espaço, paisagem e cultura. São Paulo: Hucitec.Žižek, S. (2006). Elogios da intolerância. Lisboa: Relógio D´agua Editores. PROCESSO EDITORIALRecebido: 06 DEZ 2016;Avaliado MAI-JUL 2017Revisões: AGO-NOV.Aceite: 02 JAN 2018   
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