Semi-structured interviews in qualitative research in education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Silvaney de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guimarães, Orliney Maciel, Ferreira, Jacques de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21779
Resumo: This article presents a qualitative approach research of the bibliographical type of interpretative nature carried out in articles, books, theses, and dissertations on the semi-structured interview as a data collection instrument. It aimed to describe and indicate the possibility of conducting the semi-structured interview in investigations in the field of education. From the research carried out, it was possible to detail stages for the design and execution of interviews in educational research. It was also identified the importance of the criteria used to build the script and the interactive character of the dialogue carried out during the interviews to allow access to the meanings attributed by the research participants to the investigated phenomenon.
id UDESC-0_879542b5eb3b5b6c49753a4667efee3f
oai_identifier_str oai::article/21779
network_acronym_str UDESC-0
network_name_str Linhas (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling Semi-structured interviews in qualitative research in educationEntrevistas semiestructuradas en investigación cualitativa en educaciónAs entrevistas semiestruturadas na pesquisa qualitativa em educaçãoeducaçãoentrevista semiestruturadapesquisa qualitativaeducationsemi structured interviewqualitative researcheducaciónentrevista semiestructuradainvestigación cualitativaThis article presents a qualitative approach research of the bibliographical type of interpretative nature carried out in articles, books, theses, and dissertations on the semi-structured interview as a data collection instrument. It aimed to describe and indicate the possibility of conducting the semi-structured interview in investigations in the field of education. From the research carried out, it was possible to detail stages for the design and execution of interviews in educational research. It was also identified the importance of the criteria used to build the script and the interactive character of the dialogue carried out during the interviews to allow access to the meanings attributed by the research participants to the investigated phenomenon.Este artículo presenta una investigación de tipo bibliográfico, de naturaleza interpretativa, sobre la entrevista semiestructurada como instrumento de recolección de datos en las investigaciones cualitativas en el área de la educación. A partir de una revisión teórica en las producciones de autores de referencia fue posible destacar las características de las investigaciones cualitativas, diferenciar los principales tipos de entrevista y detallar etapas para el diseño y ejecución de las entrevistas semiestructuradas. Se concluyó que al combinar un guion con preguntas principales complementadas por otras cuestiones inherentes a las circunstancias en que se establece el diálogo, las entrevistas semiestructuradas presentan mayor flexibilidad al investigador y posibilitan que el informante se exprese más libremente sobre el objeto de la investigación. Sin embargo, su uso requiere una previa planificación y preparación del entrevistador para mantener un ambiente que permita la interacción y profundidad en la conversación dirigida que se establece con el entrevistado.Este artigo apresenta uma pesquisa do tipo bibliográfica, de natureza interpretativa, sobre a entrevista semiestruturada como instrumento de coleta de dados nas investigações qualitativas na área da educação. A partir de uma revisão teórica nas produções de autores de referência foi possível destacar as características das investigações qualitativas, diferenciar os principais tipos de entrevista e detalhar etapas para o desenho e execução das entrevistas semiestruturadas. Concluiu-se que ao combinar um roteiro com perguntas principais complementadas por outras questões inerentes às circunstâncias em que se estabelece o diálogo, as entrevistas semiestruturadas apresentam maior flexibilidade ao pesquisador e possibilitam que o informante se expresse mais livremente sobre o objeto da investigação. Contudo, sua utilização requer planejamento prévio e preparo do entrevistador para a manutenção de um ambiente que permita interação e profundidade na conversa direcionada que se estabelece com o entrevistado.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2177910.5965/1984723824552023210Revista Linhas; v. 24 n. 55 (2023): Educação de pessoas jovens, adultas e idosas em contextos político-pedagógicos e curriculares ; 210 - 2361984-723810.5965/1984723824552023reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21779/15785Copyright (c) 2023 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Silvaney deGuimarães, Orliney MacielFerreira, Jacques de Lima2024-02-29T13:17:10Zoai::article/21779Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2024-02-29T13:17:10Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Semi-structured interviews in qualitative research in education
Entrevistas semiestructuradas en investigación cualitativa en educación
As entrevistas semiestruturadas na pesquisa qualitativa em educação
title Semi-structured interviews in qualitative research in education
spellingShingle Semi-structured interviews in qualitative research in education
Oliveira, Silvaney de
educação
entrevista semiestruturada
pesquisa qualitativa
education
semi structured interview
qualitative research
educación
entrevista semiestructurada
investigación cualitativa
title_short Semi-structured interviews in qualitative research in education
title_full Semi-structured interviews in qualitative research in education
title_fullStr Semi-structured interviews in qualitative research in education
title_full_unstemmed Semi-structured interviews in qualitative research in education
title_sort Semi-structured interviews in qualitative research in education
author Oliveira, Silvaney de
author_facet Oliveira, Silvaney de
Guimarães, Orliney Maciel
Ferreira, Jacques de Lima
author_role author
author2 Guimarães, Orliney Maciel
Ferreira, Jacques de Lima
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Silvaney de
Guimarães, Orliney Maciel
Ferreira, Jacques de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv educação
entrevista semiestruturada
pesquisa qualitativa
education
semi structured interview
qualitative research
educación
entrevista semiestructurada
investigación cualitativa
topic educação
entrevista semiestruturada
pesquisa qualitativa
education
semi structured interview
qualitative research
educación
entrevista semiestructurada
investigación cualitativa
description This article presents a qualitative approach research of the bibliographical type of interpretative nature carried out in articles, books, theses, and dissertations on the semi-structured interview as a data collection instrument. It aimed to describe and indicate the possibility of conducting the semi-structured interview in investigations in the field of education. From the research carried out, it was possible to detail stages for the design and execution of interviews in educational research. It was also identified the importance of the criteria used to build the script and the interactive character of the dialogue carried out during the interviews to allow access to the meanings attributed by the research participants to the investigated phenomenon.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21779
10.5965/1984723824552023210
url https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21779
identifier_str_mv 10.5965/1984723824552023210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21779/15785
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linhas; v. 24 n. 55 (2023): Educação de pessoas jovens, adultas e idosas em contextos político-pedagógicos e curriculares ; 210 - 236
1984-7238
10.5965/1984723824552023
reponame:Linhas (Florianópolis. Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:(UDESC)
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str (UDESC)
institution (UDESC)
reponame_str Linhas (Florianópolis. Online)
collection Linhas (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com
_version_ 1798042405963825152