Semi-structured interviews in qualitative research in education
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas (Florianópolis. Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21779 |
Resumo: | This article presents a qualitative approach research of the bibliographical type of interpretative nature carried out in articles, books, theses, and dissertations on the semi-structured interview as a data collection instrument. It aimed to describe and indicate the possibility of conducting the semi-structured interview in investigations in the field of education. From the research carried out, it was possible to detail stages for the design and execution of interviews in educational research. It was also identified the importance of the criteria used to build the script and the interactive character of the dialogue carried out during the interviews to allow access to the meanings attributed by the research participants to the investigated phenomenon. |
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Semi-structured interviews in qualitative research in educationEntrevistas semiestructuradas en investigación cualitativa en educaciónAs entrevistas semiestruturadas na pesquisa qualitativa em educaçãoeducaçãoentrevista semiestruturadapesquisa qualitativaeducationsemi structured interviewqualitative researcheducaciónentrevista semiestructuradainvestigación cualitativaThis article presents a qualitative approach research of the bibliographical type of interpretative nature carried out in articles, books, theses, and dissertations on the semi-structured interview as a data collection instrument. It aimed to describe and indicate the possibility of conducting the semi-structured interview in investigations in the field of education. From the research carried out, it was possible to detail stages for the design and execution of interviews in educational research. It was also identified the importance of the criteria used to build the script and the interactive character of the dialogue carried out during the interviews to allow access to the meanings attributed by the research participants to the investigated phenomenon.Este artículo presenta una investigación de tipo bibliográfico, de naturaleza interpretativa, sobre la entrevista semiestructurada como instrumento de recolección de datos en las investigaciones cualitativas en el área de la educación. A partir de una revisión teórica en las producciones de autores de referencia fue posible destacar las características de las investigaciones cualitativas, diferenciar los principales tipos de entrevista y detallar etapas para el diseño y ejecución de las entrevistas semiestructuradas. Se concluyó que al combinar un guion con preguntas principales complementadas por otras cuestiones inherentes a las circunstancias en que se establece el diálogo, las entrevistas semiestructuradas presentan mayor flexibilidad al investigador y posibilitan que el informante se exprese más libremente sobre el objeto de la investigación. Sin embargo, su uso requiere una previa planificación y preparación del entrevistador para mantener un ambiente que permita la interacción y profundidad en la conversación dirigida que se establece con el entrevistado.Este artigo apresenta uma pesquisa do tipo bibliográfica, de natureza interpretativa, sobre a entrevista semiestruturada como instrumento de coleta de dados nas investigações qualitativas na área da educação. A partir de uma revisão teórica nas produções de autores de referência foi possível destacar as características das investigações qualitativas, diferenciar os principais tipos de entrevista e detalhar etapas para o desenho e execução das entrevistas semiestruturadas. Concluiu-se que ao combinar um roteiro com perguntas principais complementadas por outras questões inerentes às circunstâncias em que se estabelece o diálogo, as entrevistas semiestruturadas apresentam maior flexibilidade ao pesquisador e possibilitam que o informante se expresse mais livremente sobre o objeto da investigação. Contudo, sua utilização requer planejamento prévio e preparo do entrevistador para a manutenção de um ambiente que permita interação e profundidade na conversa direcionada que se estabelece com o entrevistado.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2177910.5965/1984723824552023210Revista Linhas; v. 24 n. 55 (2023): Educação de pessoas jovens, adultas e idosas em contextos político-pedagógicos e curriculares ; 210 - 2361984-723810.5965/1984723824552023reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21779/15785Copyright (c) 2023 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Silvaney deGuimarães, Orliney MacielFerreira, Jacques de Lima2024-02-29T13:17:10Zoai::article/21779Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2024-02-29T13:17:10Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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