The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417 |
Resumo: | The article originates from the experience of adapting the play The Asphalt Kiss (1961) to be performed as an Acting Internship at the Department of Dramatic Art (DAD) at UFRGS. The result originated the monologue entitled The Kiss (Cancelled), whose research intends to identify and discuss about what we call the tension points of the play, which are the imperatives of language that concern the treatment of gender of the characters who may be submitted to a dialogue with anti-homophobic and feminist critic. The process starts from the recognition of the non-neutrality of the cisgender actor's body when faced with the challenge of representing characters from subaltern groups. |
id |
UDESC-1_0208acf76e958d1b10a672373285013c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24417 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson RodriguesEl Beso [Cancelado]: tratamiento de género y construcción de personajes en la obra de Nelson RodriguesO Beijo [Cancelado]: pontos de tensão na obra de Nelson RodriguesPunctumestudos de gêneroatuaçãopontos de tensãoteatro brasileiroPunctumgender studiesactingpoints of tensionbrazilian theaterPunctumestudios de géneroactuaciónpuntos de tensiónteatro brasileño The article originates from the experience of adapting the play The Asphalt Kiss (1961) to be performed as an Acting Internship at the Department of Dramatic Art (DAD) at UFRGS. The result originated the monologue entitled The Kiss (Cancelled), whose research intends to identify and discuss about what we call the tension points of the play, which are the imperatives of language that concern the treatment of gender of the characters who may be submitted to a dialogue with anti-homophobic and feminist critic. The process starts from the recognition of the non-neutrality of the cisgender actor's body when faced with the challenge of representing characters from subaltern groups. El artículo se basa en la experiencia de adaptación de la obra O Beijo no Asfalto (1961), para ser presentada en el Departamento de Arte Dramático (DAD ) en la UFRGS. El resultado dio origen al monólogo titulado O Beijo [Cancelado], en el que la investigación pretendía identificar y discutir lo que llamamos los puntos de tensión de la obra, es decir, los imperativos del lenguaje que atañen al tratamiento de género de los personajes. que puedan ser sometidos a un diálogo con la crítica antihomofóbica y feminista. El proceso parte del reconocimiento de la no neutralidad del cuerpo del actor cisgénero ante el desafío de representar personajes de grupos subalternos. O artigo parte da experiência de adaptação da peça O Beijo no Asfalto (1961) para apresentação como Estágio de Atuação no Departamento de Arte Dramática (DAD) da UFRGS. O resultado originou o monólogo intitulado O Beijo [Cancelado][, em cuja pesquisa se pretendeu identificar e discorrer sobre aquilo que denominamos de pontos de tensão da peça, os imperativos de linguagem que dizem respeito ao tratamento de gênero das personagens que podem ser submetidos a um diálogo com a crítica anti-homofóbica e feminista. O processo parte do reconhecimento da não-neutralidade do corpo do ator cisgênero frente ao desafio de representar personagens de grupos subalternizados. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2441710.5965/1414573104492023e0108Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 4 No. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17Urdimento; Vol. 4 Núm. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 4 n. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-172358-695810.5965/10.5965/1414573104492023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16363https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16364https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16365Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeonardelli, PatríciaMiranda, João Cláudio Petrillo2024-02-29T15:03:07Zoai::article/24417Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:07Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues El Beso [Cancelado]: tratamiento de género y construcción de personajes en la obra de Nelson Rodrigues O Beijo [Cancelado]: pontos de tensão na obra de Nelson Rodrigues |
title |
The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues |
spellingShingle |
The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues Leonardelli, Patrícia Punctum estudos de gênero atuação pontos de tensão teatro brasileiro Punctum gender studies acting points of tension brazilian theater Punctum estudios de género actuación puntos de tensión teatro brasileño |
title_short |
The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues |
title_full |
The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues |
title_fullStr |
The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues |
title_full_unstemmed |
The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues |
title_sort |
The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues |
author |
Leonardelli, Patrícia |
author_facet |
Leonardelli, Patrícia Miranda, João Cláudio Petrillo |
author_role |
author |
author2 |
Miranda, João Cláudio Petrillo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leonardelli, Patrícia Miranda, João Cláudio Petrillo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Punctum estudos de gênero atuação pontos de tensão teatro brasileiro Punctum gender studies acting points of tension brazilian theater Punctum estudios de género actuación puntos de tensión teatro brasileño |
topic |
Punctum estudos de gênero atuação pontos de tensão teatro brasileiro Punctum gender studies acting points of tension brazilian theater Punctum estudios de género actuación puntos de tensión teatro brasileño |
description |
The article originates from the experience of adapting the play The Asphalt Kiss (1961) to be performed as an Acting Internship at the Department of Dramatic Art (DAD) at UFRGS. The result originated the monologue entitled The Kiss (Cancelled), whose research intends to identify and discuss about what we call the tension points of the play, which are the imperatives of language that concern the treatment of gender of the characters who may be submitted to a dialogue with anti-homophobic and feminist critic. The process starts from the recognition of the non-neutrality of the cisgender actor's body when faced with the challenge of representing characters from subaltern groups. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417 10.5965/1414573104492023e0108 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573104492023e0108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16363 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16364 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16365 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 4 No. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17 Urdimento; Vol. 4 Núm. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 4 n. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573104492023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502651969536 |