The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leonardelli, Patrícia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Miranda, João Cláudio Petrillo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417
Resumo: The article originates from the experience of adapting the play The Asphalt Kiss (1961) to be performed as an Acting Internship at the Department of Dramatic Art (DAD) at UFRGS. The result originated the monologue entitled The Kiss (Cancelled), whose research intends to identify and discuss about what we call the tension points of the play, which are the imperatives of language that concern the treatment of gender of the characters who may be submitted to a dialogue with anti-homophobic and feminist critic. The process starts from the recognition of the non-neutrality of the cisgender actor's body when faced with the challenge of representing characters from subaltern groups.
id UDESC-1_0208acf76e958d1b10a672373285013c
oai_identifier_str oai::article/24417
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson RodriguesEl Beso [Cancelado]: tratamiento de género y construcción de personajes en la obra de Nelson RodriguesO Beijo [Cancelado]: pontos de tensão na obra de Nelson RodriguesPunctumestudos de gêneroatuaçãopontos de tensãoteatro brasileiroPunctumgender studiesactingpoints of tensionbrazilian theaterPunctumestudios de géneroactuaciónpuntos de tensiónteatro brasileño The article originates from the experience of adapting the play The Asphalt Kiss (1961) to be performed as an Acting Internship at the Department of Dramatic Art (DAD) at UFRGS. The result originated the monologue entitled The Kiss (Cancelled), whose research intends to identify and discuss about what we call the tension points of the play, which are the imperatives of language that concern the treatment of gender of the characters who may be submitted to a dialogue with anti-homophobic and feminist critic. The process starts from the recognition of the non-neutrality of the cisgender actor's body when faced with the challenge of representing characters from subaltern groups. El artículo se basa en la experiencia de adaptación de la obra O Beijo no Asfalto (1961), para ser presentada en el Departamento de Arte Dramático (DAD ) en la UFRGS. El resultado dio origen al monólogo titulado O Beijo [Cancelado], en el que la investigación pretendía identificar y discutir lo que llamamos los puntos de tensión de la obra, es decir, los imperativos del lenguaje que atañen al tratamiento de género de los personajes. que puedan ser sometidos a un diálogo con la crítica antihomofóbica y feminista. El proceso parte del reconocimiento de la no neutralidad del cuerpo del actor cisgénero ante el desafío de representar personajes de grupos subalternos. O artigo parte da experiência de adaptação da peça O Beijo no Asfalto (1961) para apresentação como Estágio de Atuação no Departamento de Arte Dramática (DAD) da UFRGS. O resultado originou o monólogo intitulado O Beijo [Cancelado][, em cuja pesquisa se pretendeu identificar e discorrer sobre aquilo que denominamos de pontos de tensão da peça, os imperativos de linguagem que dizem respeito ao tratamento de gênero das personagens que podem ser submetidos a um diálogo com a crítica anti-homofóbica e feminista. O processo parte do reconhecimento da não-neutralidade do corpo do ator cisgênero frente ao desafio de representar personagens de grupos subalternizados. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2441710.5965/1414573104492023e0108Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 4 No. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17Urdimento; Vol. 4 Núm. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 4 n. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-172358-695810.5965/10.5965/1414573104492023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16363https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16364https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16365Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeonardelli, PatríciaMiranda, João Cláudio Petrillo2024-02-29T15:03:07Zoai::article/24417Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:07Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues
El Beso [Cancelado]: tratamiento de género y construcción de personajes en la obra de Nelson Rodrigues
O Beijo [Cancelado]: pontos de tensão na obra de Nelson Rodrigues
title The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues
spellingShingle The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues
Leonardelli, Patrícia
Punctum
estudos de gênero
atuação
pontos de tensão
teatro brasileiro
Punctum
gender studies
acting
points of tension
brazilian theater
Punctum
estudios de género
actuación
puntos de tensión
teatro brasileño
title_short The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues
title_full The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues
title_fullStr The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues
title_full_unstemmed The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues
title_sort The Kiss [Cancelled]: treatment of gender and character development in the work of Nelson Rodrigues
author Leonardelli, Patrícia
author_facet Leonardelli, Patrícia
Miranda, João Cláudio Petrillo
author_role author
author2 Miranda, João Cláudio Petrillo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leonardelli, Patrícia
Miranda, João Cláudio Petrillo
dc.subject.por.fl_str_mv Punctum
estudos de gênero
atuação
pontos de tensão
teatro brasileiro
Punctum
gender studies
acting
points of tension
brazilian theater
Punctum
estudios de género
actuación
puntos de tensión
teatro brasileño
topic Punctum
estudos de gênero
atuação
pontos de tensão
teatro brasileiro
Punctum
gender studies
acting
points of tension
brazilian theater
Punctum
estudios de género
actuación
puntos de tensión
teatro brasileño
description The article originates from the experience of adapting the play The Asphalt Kiss (1961) to be performed as an Acting Internship at the Department of Dramatic Art (DAD) at UFRGS. The result originated the monologue entitled The Kiss (Cancelled), whose research intends to identify and discuss about what we call the tension points of the play, which are the imperatives of language that concern the treatment of gender of the characters who may be submitted to a dialogue with anti-homophobic and feminist critic. The process starts from the recognition of the non-neutrality of the cisgender actor's body when faced with the challenge of representing characters from subaltern groups.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417
10.5965/1414573104492023e0108
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417
identifier_str_mv 10.5965/1414573104492023e0108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16363
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16364
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24417/16365
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 4 No. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17
Urdimento; Vol. 4 Núm. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 4 n. 49 (2023): Nelson Rodrigues no chão do palco; 1-17
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573104492023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502651969536