The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quilici, Cassiano Sydow
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541
Resumo: Devices for developing exercises of attention, writing and performative practices are presented here as means of investigating habits of perception, stimulating the invention of languages and forms of sharing, and engaging with artistic and educational spaces, within the perspective of an expanded scene. Alongside the presentation of the procedures themselves, reflections are developed in relation to the context of crises within which artistic and educational activities are inserted today, particularly in Brazil. The propositions presented dialogue with traditional, artistic and academic knowledge, connecting sensorial, perceptual, emotional and cognitive dimensions in order to construct collective spaces and experiences. The paper integrates, in its very form, the procedures of the research, interweaving theoretical reflections with short accounts and images that converse indirectly with the themes approached.
id UDESC-1_06c1c4e03b8a5ea44f28310d9021ef61
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21541
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The art of disarming: body, writing and performative devices in dark timesA arte de desarmar: corpo, escrita e dispositivos performativos em tempos sombriosA arte de desarmar: corpo, escrita e dispositivos performativos em tempos sombriosPercepçãoCorpoEscritaPerformanceCrisePerceptionBodyWritingPerformanceCrisisPercepciónCuerpoEscrituraPerformanceCrisisDevices for developing exercises of attention, writing and performative practices are presented here as means of investigating habits of perception, stimulating the invention of languages and forms of sharing, and engaging with artistic and educational spaces, within the perspective of an expanded scene. Alongside the presentation of the procedures themselves, reflections are developed in relation to the context of crises within which artistic and educational activities are inserted today, particularly in Brazil. The propositions presented dialogue with traditional, artistic and academic knowledge, connecting sensorial, perceptual, emotional and cognitive dimensions in order to construct collective spaces and experiences. The paper integrates, in its very form, the procedures of the research, interweaving theoretical reflections with short accounts and images that converse indirectly with the themes approached.Dispositivos que articulam exercícios de atenção, escrita e práticas performativas foram meios de investigação de hábitos perceptivos, que desencadearam a invenção de linguagens e formas de compartilhamento, envolvendo ambientes artísticos e educacionais, na perspectiva de uma cena expandida. Ao lado dos procedimentos propriamente ditos, desenvolveu-se uma reflexão sobre o atual contexto de crises, em que se inserem atividades artísticas e formativas, especialmente no Brasil. As proposições dialogaram com saberes tradicionais, artísticos e acadêmicos, conectando dimensões sensoriais, perceptivas, afetivas e cognitivas, para a construção de ambientes e experiências coletivas. O artigo integra procedimentos da pesquisa na sua forma, intercalando reflexões teóricas com relatos curtos e “imagens”, que dialogam indiretamente com os temas abordados.Dispositivos que articulam exercícios de atenção, escrita e práticas performativas foram meios de investigação de hábitos perceptivos, que desencadearam a invenção de linguagens e formas de compartilhamento, envolvendo ambientes artísticos e educacionais, na perspectiva de uma cena expandida. Ao lado dos procedimentos propriamente ditos, desenvolveu-se uma reflexão sobre o atual contexto de crises, em que se inserem atividades artísticas e formativas, especialmente no Brasil. As proposições dialogaram com saberes tradicionais, artísticos e acadêmicos, conectando dimensões sensoriais, perceptivas, afetivas e cognitivas, para a construção de ambientes e experiências coletivas. O artigo integra procedimentos da pesquisa na sua forma, intercalando reflexões teóricas com relatos curtos e “imagens”, que dialogam indiretamente com os temas abordados.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2154110.5965/1414573101432022e0108Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-192358-695810.5965/10.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541/14078https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541/14116Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuilici, Cassiano Sydow2022-04-07T02:18:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21541Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:18:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times
A arte de desarmar: corpo, escrita e dispositivos performativos em tempos sombrios
A arte de desarmar: corpo, escrita e dispositivos performativos em tempos sombrios
title The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times
spellingShingle The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times
Quilici, Cassiano Sydow
Percepção
Corpo
Escrita
Performance
Crise
Perception
Body
Writing
Performance
Crisis
Percepción
Cuerpo
Escritura
Performance
Crisis
title_short The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times
title_full The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times
title_fullStr The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times
title_full_unstemmed The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times
title_sort The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times
author Quilici, Cassiano Sydow
author_facet Quilici, Cassiano Sydow
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quilici, Cassiano Sydow
dc.subject.por.fl_str_mv Percepção
Corpo
Escrita
Performance
Crise
Perception
Body
Writing
Performance
Crisis
Percepción
Cuerpo
Escritura
Performance
Crisis
topic Percepção
Corpo
Escrita
Performance
Crise
Perception
Body
Writing
Performance
Crisis
Percepción
Cuerpo
Escritura
Performance
Crisis
description Devices for developing exercises of attention, writing and performative practices are presented here as means of investigating habits of perception, stimulating the invention of languages and forms of sharing, and engaging with artistic and educational spaces, within the perspective of an expanded scene. Alongside the presentation of the procedures themselves, reflections are developed in relation to the context of crises within which artistic and educational activities are inserted today, particularly in Brazil. The propositions presented dialogue with traditional, artistic and academic knowledge, connecting sensorial, perceptual, emotional and cognitive dimensions in order to construct collective spaces and experiences. The paper integrates, in its very form, the procedures of the research, interweaving theoretical reflections with short accounts and images that converse indirectly with the themes approached.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541
10.5965/1414573101432022e0108
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541
identifier_str_mv 10.5965/1414573101432022e0108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541/14078
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541/14116
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101432022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507904286720