The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541 |
Resumo: | Devices for developing exercises of attention, writing and performative practices are presented here as means of investigating habits of perception, stimulating the invention of languages and forms of sharing, and engaging with artistic and educational spaces, within the perspective of an expanded scene. Alongside the presentation of the procedures themselves, reflections are developed in relation to the context of crises within which artistic and educational activities are inserted today, particularly in Brazil. The propositions presented dialogue with traditional, artistic and academic knowledge, connecting sensorial, perceptual, emotional and cognitive dimensions in order to construct collective spaces and experiences. The paper integrates, in its very form, the procedures of the research, interweaving theoretical reflections with short accounts and images that converse indirectly with the themes approached. |
id |
UDESC-1_5f9af2c2b277842b5ffe858f0557289d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21541 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The art of disarming: body, writing and performative devices in dark timesA arte de desarmar: corpo, escrita e dispositivos performativos em tempos sombriosA arte de desarmar: corpo, escrita e dispositivos performativos em tempos sombriosPercepçãoCorpoEscritaPerformanceCrisePerceptionBodyWritingPerformanceCrisisPercepciónCuerpoEscrituraPerformanceCrisisDevices for developing exercises of attention, writing and performative practices are presented here as means of investigating habits of perception, stimulating the invention of languages and forms of sharing, and engaging with artistic and educational spaces, within the perspective of an expanded scene. Alongside the presentation of the procedures themselves, reflections are developed in relation to the context of crises within which artistic and educational activities are inserted today, particularly in Brazil. The propositions presented dialogue with traditional, artistic and academic knowledge, connecting sensorial, perceptual, emotional and cognitive dimensions in order to construct collective spaces and experiences. The paper integrates, in its very form, the procedures of the research, interweaving theoretical reflections with short accounts and images that converse indirectly with the themes approached.Dispositivos que articulam exercícios de atenção, escrita e práticas performativas foram meios de investigação de hábitos perceptivos, que desencadearam a invenção de linguagens e formas de compartilhamento, envolvendo ambientes artísticos e educacionais, na perspectiva de uma cena expandida. Ao lado dos procedimentos propriamente ditos, desenvolveu-se uma reflexão sobre o atual contexto de crises, em que se inserem atividades artísticas e formativas, especialmente no Brasil. As proposições dialogaram com saberes tradicionais, artísticos e acadêmicos, conectando dimensões sensoriais, perceptivas, afetivas e cognitivas, para a construção de ambientes e experiências coletivas. O artigo integra procedimentos da pesquisa na sua forma, intercalando reflexões teóricas com relatos curtos e “imagens”, que dialogam indiretamente com os temas abordados.Dispositivos que articulam exercícios de atenção, escrita e práticas performativas foram meios de investigação de hábitos perceptivos, que desencadearam a invenção de linguagens e formas de compartilhamento, envolvendo ambientes artísticos e educacionais, na perspectiva de uma cena expandida. Ao lado dos procedimentos propriamente ditos, desenvolveu-se uma reflexão sobre o atual contexto de crises, em que se inserem atividades artísticas e formativas, especialmente no Brasil. As proposições dialogaram com saberes tradicionais, artísticos e acadêmicos, conectando dimensões sensoriais, perceptivas, afetivas e cognitivas, para a construção de ambientes e experiências coletivas. O artigo integra procedimentos da pesquisa na sua forma, intercalando reflexões teóricas com relatos curtos e “imagens”, que dialogam indiretamente com os temas abordados.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2154110.5965/1414573101432022e0108Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-192358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541/14078https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541/14116Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuilici, Cassiano Sydow2024-02-29T15:04:06Zoai::article/21541Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:06Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times A arte de desarmar: corpo, escrita e dispositivos performativos em tempos sombrios A arte de desarmar: corpo, escrita e dispositivos performativos em tempos sombrios |
title |
The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times |
spellingShingle |
The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times Quilici, Cassiano Sydow Percepção Corpo Escrita Performance Crise Perception Body Writing Performance Crisis Percepción Cuerpo Escritura Performance Crisis |
title_short |
The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times |
title_full |
The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times |
title_fullStr |
The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times |
title_full_unstemmed |
The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times |
title_sort |
The art of disarming: body, writing and performative devices in dark times |
author |
Quilici, Cassiano Sydow |
author_facet |
Quilici, Cassiano Sydow |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quilici, Cassiano Sydow |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Percepção Corpo Escrita Performance Crise Perception Body Writing Performance Crisis Percepción Cuerpo Escritura Performance Crisis |
topic |
Percepção Corpo Escrita Performance Crise Perception Body Writing Performance Crisis Percepción Cuerpo Escritura Performance Crisis |
description |
Devices for developing exercises of attention, writing and performative practices are presented here as means of investigating habits of perception, stimulating the invention of languages and forms of sharing, and engaging with artistic and educational spaces, within the perspective of an expanded scene. Alongside the presentation of the procedures themselves, reflections are developed in relation to the context of crises within which artistic and educational activities are inserted today, particularly in Brazil. The propositions presented dialogue with traditional, artistic and academic knowledge, connecting sensorial, perceptual, emotional and cognitive dimensions in order to construct collective spaces and experiences. The paper integrates, in its very form, the procedures of the research, interweaving theoretical reflections with short accounts and images that converse indirectly with the themes approached. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541 10.5965/1414573101432022e0108 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541/14078 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21541/14116 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19 Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19 2358-6958 10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500976345088 |