From the street to the staging: encounters between dance and the city

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Clara Gouvêa do
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689
Resumo: This article proposes to dig into collective creation processes in contemporary dance that invest in the city as a poetic, aesthetic and political matter based on the artistic production of Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, a group from São Paulo, whose “compositional action” is based on improvisation and acting in urban spaces. Here, we point to the experience of creating the show Espaços Invisíveis (2013), in which the process was divided into a first moment of performative actions in the city of São Paulo, and a second moment, in which the material created on the street during the first phase inspired and originated the staging for unconventional space. Thus, we reflect on how corporeities, spaces and the city have been articulated in the craft of dance, to draw parallels between the collective process of the group and the ideas of “occupation dance”, relational and contextual art, dialoguing with discussions about the spatial and kinetic regimes in the cities according to Milton Santos and André Lepecki.
id UDESC-1_12bd937df738aba8bb4c959ffce2d01a
oai_identifier_str oai::article/22689
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling From the street to the staging: encounters between dance and the cityDe la calle a la escena: encuentros entre la danza y la ciudadDa rua à encenação: encontros entre dança e cidadeDança contemporâneaImprovisaçãoDança em espaços urbanosCidadeProcessos de criaçãoContemporary danceImprovisationDance in Urban SpacesCityCreative processesDanza contemporáneaImprovisaciónDanza en espacios urbanosCiudadProcesos de creaciónThis article proposes to dig into collective creation processes in contemporary dance that invest in the city as a poetic, aesthetic and political matter based on the artistic production of Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, a group from São Paulo, whose “compositional action” is based on improvisation and acting in urban spaces. Here, we point to the experience of creating the show Espaços Invisíveis (2013), in which the process was divided into a first moment of performative actions in the city of São Paulo, and a second moment, in which the material created on the street during the first phase inspired and originated the staging for unconventional space. Thus, we reflect on how corporeities, spaces and the city have been articulated in the craft of dance, to draw parallels between the collective process of the group and the ideas of “occupation dance”, relational and contextual art, dialoguing with discussions about the spatial and kinetic regimes in the cities according to Milton Santos and André Lepecki.Este artículo propone adentrarse en procesos de creación colectiva en danza contemporánea que invierten en la ciudad como materia poética, estética y política, a partir de la producción artística de Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, grupo paulista, cuya acción compositiva es basada en la improvisación y la actuación en espacios urbanos. Aquí, apuntamos a la experiencia de creación del espectáculo Espaços Invisíveis (2013), en el que el proceso se dividió en un primer momento de acciones performativas en la ciudad de São Paulo, y en un segundo momento, en el que el material creado en la primera fase en la calle inspiró y originó el montaje para un espacio no convencional. Así, reflexionamos sobre como las corporeidades, los espacios y la ciudad se han articulado en la realización de la danza, para trazar paralelos entre el proceso colectivo del grupo y las ideas de danza de ocupación, arte relacional y contextual, dialogando con discusiones sobre lo espacial y los regímenes cinéticos en las ciudades según Milton Santos y André Lepecki.Este artigo propõe adentrar em processos de criação coletivos em dança contemporânea que investem na cidade como matéria poética, estética e política, partindo da produção artística da Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, grupo paulistano que tem como eixos de seu agir composicional a improvisação e a atuação nos espaços urbanos. Aqui, apontamos a experiência de criação do espetáculo Espaços Invisíveis (2013), na qual o processo foi dividido em um primeiro momento de ações performativas na cidade de São Paulo, e em um segundo momento, no qual o material criado na primeira fase na rua inspirou e originou a montagem para espaço não convencional. Assim, refletimos sobre como corporeidades, espaços e cidade têm se articulado no fazer da dança, para traçar paralelos entre o processo coletivo do grupo e as ideias de dança de ocupação, arte relacional e contextual, dialogando com discussões sobre os regimes espaciais e cinéticos nas cidades segundo Milton Santos e André Lepecki.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2268910.5965/1414573103452022e0301Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-332358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689/14955https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689/14956Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Clara Gouvêa do2024-02-29T15:00:18Zoai::article/22689Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:00:18Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv From the street to the staging: encounters between dance and the city
De la calle a la escena: encuentros entre la danza y la ciudad
Da rua à encenação: encontros entre dança e cidade
title From the street to the staging: encounters between dance and the city
spellingShingle From the street to the staging: encounters between dance and the city
Prado, Clara Gouvêa do
Dança contemporânea
Improvisação
Dança em espaços urbanos
Cidade
Processos de criação
Contemporary dance
Improvisation
Dance in Urban Spaces
City
Creative processes
Danza contemporánea
Improvisación
Danza en espacios urbanos
Ciudad
Procesos de creación
title_short From the street to the staging: encounters between dance and the city
title_full From the street to the staging: encounters between dance and the city
title_fullStr From the street to the staging: encounters between dance and the city
title_full_unstemmed From the street to the staging: encounters between dance and the city
title_sort From the street to the staging: encounters between dance and the city
author Prado, Clara Gouvêa do
author_facet Prado, Clara Gouvêa do
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Clara Gouvêa do
dc.subject.por.fl_str_mv Dança contemporânea
Improvisação
Dança em espaços urbanos
Cidade
Processos de criação
Contemporary dance
Improvisation
Dance in Urban Spaces
City
Creative processes
Danza contemporánea
Improvisación
Danza en espacios urbanos
Ciudad
Procesos de creación
topic Dança contemporânea
Improvisação
Dança em espaços urbanos
Cidade
Processos de criação
Contemporary dance
Improvisation
Dance in Urban Spaces
City
Creative processes
Danza contemporánea
Improvisación
Danza en espacios urbanos
Ciudad
Procesos de creación
description This article proposes to dig into collective creation processes in contemporary dance that invest in the city as a poetic, aesthetic and political matter based on the artistic production of Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, a group from São Paulo, whose “compositional action” is based on improvisation and acting in urban spaces. Here, we point to the experience of creating the show Espaços Invisíveis (2013), in which the process was divided into a first moment of performative actions in the city of São Paulo, and a second moment, in which the material created on the street during the first phase inspired and originated the staging for unconventional space. Thus, we reflect on how corporeities, spaces and the city have been articulated in the craft of dance, to draw parallels between the collective process of the group and the ideas of “occupation dance”, relational and contextual art, dialoguing with discussions about the spatial and kinetic regimes in the cities according to Milton Santos and André Lepecki.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689
10.5965/1414573103452022e0301
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689/14955
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689/14956
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33
Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501742854144