From the street to the staging: encounters between dance and the city
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689 |
Resumo: | This article proposes to dig into collective creation processes in contemporary dance that invest in the city as a poetic, aesthetic and political matter based on the artistic production of Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, a group from São Paulo, whose “compositional action” is based on improvisation and acting in urban spaces. Here, we point to the experience of creating the show Espaços Invisíveis (2013), in which the process was divided into a first moment of performative actions in the city of São Paulo, and a second moment, in which the material created on the street during the first phase inspired and originated the staging for unconventional space. Thus, we reflect on how corporeities, spaces and the city have been articulated in the craft of dance, to draw parallels between the collective process of the group and the ideas of “occupation dance”, relational and contextual art, dialoguing with discussions about the spatial and kinetic regimes in the cities according to Milton Santos and André Lepecki. |
id |
UDESC-1_12bd937df738aba8bb4c959ffce2d01a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/22689 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From the street to the staging: encounters between dance and the cityDe la calle a la escena: encuentros entre la danza y la ciudadDa rua à encenação: encontros entre dança e cidadeDança contemporâneaImprovisaçãoDança em espaços urbanosCidadeProcessos de criaçãoContemporary danceImprovisationDance in Urban SpacesCityCreative processesDanza contemporáneaImprovisaciónDanza en espacios urbanosCiudadProcesos de creaciónThis article proposes to dig into collective creation processes in contemporary dance that invest in the city as a poetic, aesthetic and political matter based on the artistic production of Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, a group from São Paulo, whose “compositional action” is based on improvisation and acting in urban spaces. Here, we point to the experience of creating the show Espaços Invisíveis (2013), in which the process was divided into a first moment of performative actions in the city of São Paulo, and a second moment, in which the material created on the street during the first phase inspired and originated the staging for unconventional space. Thus, we reflect on how corporeities, spaces and the city have been articulated in the craft of dance, to draw parallels between the collective process of the group and the ideas of “occupation dance”, relational and contextual art, dialoguing with discussions about the spatial and kinetic regimes in the cities according to Milton Santos and André Lepecki.Este artículo propone adentrarse en procesos de creación colectiva en danza contemporánea que invierten en la ciudad como materia poética, estética y política, a partir de la producción artística de Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, grupo paulista, cuya acción compositiva es basada en la improvisación y la actuación en espacios urbanos. Aquí, apuntamos a la experiencia de creación del espectáculo Espaços Invisíveis (2013), en el que el proceso se dividió en un primer momento de acciones performativas en la ciudad de São Paulo, y en un segundo momento, en el que el material creado en la primera fase en la calle inspiró y originó el montaje para un espacio no convencional. Así, reflexionamos sobre como las corporeidades, los espacios y la ciudad se han articulado en la realización de la danza, para trazar paralelos entre el proceso colectivo del grupo y las ideas de danza de ocupación, arte relacional y contextual, dialogando con discusiones sobre lo espacial y los regímenes cinéticos en las ciudades según Milton Santos y André Lepecki.Este artigo propõe adentrar em processos de criação coletivos em dança contemporânea que investem na cidade como matéria poética, estética e política, partindo da produção artística da Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, grupo paulistano que tem como eixos de seu agir composicional a improvisação e a atuação nos espaços urbanos. Aqui, apontamos a experiência de criação do espetáculo Espaços Invisíveis (2013), na qual o processo foi dividido em um primeiro momento de ações performativas na cidade de São Paulo, e em um segundo momento, no qual o material criado na primeira fase na rua inspirou e originou a montagem para espaço não convencional. Assim, refletimos sobre como corporeidades, espaços e cidade têm se articulado no fazer da dança, para traçar paralelos entre o processo coletivo do grupo e as ideias de dança de ocupação, arte relacional e contextual, dialogando com discussões sobre os regimes espaciais e cinéticos nas cidades segundo Milton Santos e André Lepecki.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2268910.5965/1414573103452022e0301Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-332358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689/14955https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689/14956Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Clara Gouvêa do2024-02-29T15:00:18Zoai::article/22689Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:00:18Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the street to the staging: encounters between dance and the city De la calle a la escena: encuentros entre la danza y la ciudad Da rua à encenação: encontros entre dança e cidade |
title |
From the street to the staging: encounters between dance and the city |
spellingShingle |
From the street to the staging: encounters between dance and the city Prado, Clara Gouvêa do Dança contemporânea Improvisação Dança em espaços urbanos Cidade Processos de criação Contemporary dance Improvisation Dance in Urban Spaces City Creative processes Danza contemporánea Improvisación Danza en espacios urbanos Ciudad Procesos de creación |
title_short |
From the street to the staging: encounters between dance and the city |
title_full |
From the street to the staging: encounters between dance and the city |
title_fullStr |
From the street to the staging: encounters between dance and the city |
title_full_unstemmed |
From the street to the staging: encounters between dance and the city |
title_sort |
From the street to the staging: encounters between dance and the city |
author |
Prado, Clara Gouvêa do |
author_facet |
Prado, Clara Gouvêa do |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, Clara Gouvêa do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dança contemporânea Improvisação Dança em espaços urbanos Cidade Processos de criação Contemporary dance Improvisation Dance in Urban Spaces City Creative processes Danza contemporánea Improvisación Danza en espacios urbanos Ciudad Procesos de creación |
topic |
Dança contemporânea Improvisação Dança em espaços urbanos Cidade Processos de criação Contemporary dance Improvisation Dance in Urban Spaces City Creative processes Danza contemporánea Improvisación Danza en espacios urbanos Ciudad Procesos de creación |
description |
This article proposes to dig into collective creation processes in contemporary dance that invest in the city as a poetic, aesthetic and political matter based on the artistic production of Cia Damas em Trânsito e os Bucaneiros, a group from São Paulo, whose “compositional action” is based on improvisation and acting in urban spaces. Here, we point to the experience of creating the show Espaços Invisíveis (2013), in which the process was divided into a first moment of performative actions in the city of São Paulo, and a second moment, in which the material created on the street during the first phase inspired and originated the staging for unconventional space. Thus, we reflect on how corporeities, spaces and the city have been articulated in the craft of dance, to draw parallels between the collective process of the group and the ideas of “occupation dance”, relational and contextual art, dialoguing with discussions about the spatial and kinetic regimes in the cities according to Milton Santos and André Lepecki. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689 10.5965/1414573103452022e0301 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103452022e0301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689/14955 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22689/14956 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33 Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-33 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573103452022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042501742854144 |