The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six Viewpoints
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21009 |
Resumo: | To a greater or lesser degree, improvisation is an inherent element of the performing arts. However, the concepts that guide the construction of improvisation utterances reflect the values and concepts of their time. Six Viewpoints, an improvisation system articulated by Mary Overlie, was made public in 1978 and since then it has been consolidated and today participates in the formation of many artists in Brazil. Its origin, however, is not dissociated from its historical activities. In this biographical article, a connection between practice and public theory was sought, drawing some traces of the trajectory of the artist Mary Overlie from her childhood in Montana to 1980 in New York. |
id |
UDESC-1_18ee781af135d40481c710c32666a81b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21009 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six ViewpointsLa escena estadounidense de Mary Overlie y el origen de lo Six ViewpointsA cena americana de Mary Overlie e a origem do Six ViewpointsSix ViewpointsMary OverlieGrand UnionMabou MinesSix ViewpointsMary OverlieGrand UnionMabou MinesSix ViewpointsMary OverlieGran UniónMinas MabouTo a greater or lesser degree, improvisation is an inherent element of the performing arts. However, the concepts that guide the construction of improvisation utterances reflect the values and concepts of their time. Six Viewpoints, an improvisation system articulated by Mary Overlie, was made public in 1978 and since then it has been consolidated and today participates in the formation of many artists in Brazil. Its origin, however, is not dissociated from its historical activities. In this biographical article, a connection between practice and public theory was sought, drawing some traces of the trajectory of the artist Mary Overlie from her childhood in Montana to 1980 in New York.En mayor o menor grado, la improvisación es un elemento inherente a las artes escénicas. Sin embargo, los conceptos que guían la construcción de enunciados de improvisación reflejan los valores y conceptos de su época. Six Viewpoints, un sistema de improvisación articulado por Mary Overlie, se hizo público en 1978 y desde entonces se ha consolidado y hoy participa en la formación de muchos artistas en Brasil. Su origen, sin embargo, no se disocia de sus actividades históricas. En este artículo biográfico se buscó una conexión entre la práctica y la teoría pública, trazando algunas huellas de la trayectoria de la artista Mary Overlie desde su infancia en Montana hasta 1980 en Nueva York.Em maior ou menor grau, a improvisação é elemento inerente das artes cênicas. No entanto, os conceitos que orientam a construção de enunciados de improvisação refletem os valores e os conceitos de sua época. O Six Viewpoints, sistema de improvisação articulado por Mary Overlie, foi tornado público em 1978 e desde então veio se consolidando, e hoje participa da formação de muitos artistas no Brasil. Sua origem, no entanto, não está dissociada de suas circunstâncias históricas. Nesse artigo de caráter biográfico, buscou-se a conexão entre a prática e a teoria, desenhando alguns traços da trajetória da artista Mary Overlie desde sua infância em Montana até 1980, em Nova Iorque.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2100910.5965/1414573103422021e0108Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-312358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21009/13705Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRinaldi, Miriam2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21009Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six Viewpoints La escena estadounidense de Mary Overlie y el origen de lo Six Viewpoints A cena americana de Mary Overlie e a origem do Six Viewpoints |
title |
The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six Viewpoints |
spellingShingle |
The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six Viewpoints Rinaldi, Miriam Six Viewpoints Mary Overlie Grand Union Mabou Mines Six Viewpoints Mary Overlie Grand Union Mabou Mines Six Viewpoints Mary Overlie Gran Unión Minas Mabou |
title_short |
The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six Viewpoints |
title_full |
The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six Viewpoints |
title_fullStr |
The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six Viewpoints |
title_full_unstemmed |
The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six Viewpoints |
title_sort |
The American scene of Mary Overlie and the origin of the Six Viewpoints |
author |
Rinaldi, Miriam |
author_facet |
Rinaldi, Miriam |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rinaldi, Miriam |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Six Viewpoints Mary Overlie Grand Union Mabou Mines Six Viewpoints Mary Overlie Grand Union Mabou Mines Six Viewpoints Mary Overlie Gran Unión Minas Mabou |
topic |
Six Viewpoints Mary Overlie Grand Union Mabou Mines Six Viewpoints Mary Overlie Grand Union Mabou Mines Six Viewpoints Mary Overlie Gran Unión Minas Mabou |
description |
To a greater or lesser degree, improvisation is an inherent element of the performing arts. However, the concepts that guide the construction of improvisation utterances reflect the values and concepts of their time. Six Viewpoints, an improvisation system articulated by Mary Overlie, was made public in 1978 and since then it has been consolidated and today participates in the formation of many artists in Brazil. Its origin, however, is not dissociated from its historical activities. In this biographical article, a connection between practice and public theory was sought, drawing some traces of the trajectory of the artist Mary Overlie from her childhood in Montana to 1980 in New York. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21009 10.5965/1414573103422021e0108 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21009 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103422021e0108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21009/13705 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-31 2358-6958 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507571888128 |