Stanislavsky: Uncensored and Unabridged

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carnicke, Sharon Marie
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carvalho, Felipe Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393
Resumo: The paper traces a historical and biographical panorama of Konstantin Stanislavsky's last decades of life to understand to what extent his image and work were framed, manipulated, and even modified, inside and outside Russia. Professor Sharon Marie Carnicke recalls the complexities and contradictions to which Stanislavsky was subordinated both in Russia in the face of Stalin's censorship and materialistic-dialectic propaganda and in the US, either through the tours of the Moscow Art Theater that boosted the director in the West, or through the crucial copyright contract signed with his translator Elizabeth Hapgood.
id UDESC-1_2faf3845dab606bc612f4c598372ffbf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/19393
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Stanislavsky: Uncensored and UnabridgedStanislavski: sin censura e íntegroStanislavski: sans censure ni coupuresStanislavskij: non censurato e integraleStanislávski: sem censura nem cortesConstantin StanislávskiProcesso editorialHistória do teatroKonstantin StanislavskyPublishing processTheater HistoryKonstantín Stanislavski Proceso editorialHistoria del teatroThe paper traces a historical and biographical panorama of Konstantin Stanislavsky's last decades of life to understand to what extent his image and work were framed, manipulated, and even modified, inside and outside Russia. Professor Sharon Marie Carnicke recalls the complexities and contradictions to which Stanislavsky was subordinated both in Russia in the face of Stalin's censorship and materialistic-dialectic propaganda and in the US, either through the tours of the Moscow Art Theater that boosted the director in the West, or through the crucial copyright contract signed with his translator Elizabeth Hapgood.Ese artículo traza un panorama histórico y biográfico de los últimos años de vida de Konstantín Stanislavski para comprender hasta qué punto su imagen y obra fueron enmarcadas, manipuladas e incluso modificadas, dentro y fuera de Rusia. La profesora Sharon Marie Carnicke recuerda las complejidades y contradicciones a las que fue sometido Stanislavski tanto en Rusia, ante el régimen de censura y propaganda materialista-dialéctica de Stalin, como en Estados Unidos, ya sea a través de las giras del Teatro de Arte de Moscú que impulsó al director en Occidente, o mediante el crucial contrato editorial de sus obras firmado con su traductora Elizabeth Hapgood.L'article retrace un panorama historique et biographique des dernières décennies de la vie de Constantin Stanislavski pour comprendre à quel point son image et son travail ont été construits, manipulés et même modifiés, dedans et dehors la Russie. La professeure Sharon Marie Carnicke sauve les complexités et les contradictions auxquelles Stanislavski a été soumis à la fois en Russie, face au régime de censure et de propagande matérialiste dialectique de Staline et aux États-Unis, à travers les tournées du Théâtre d'Art de Moscou qui ont promu le directeur dans l'Occident, mais surtout à travers le contrat décisif de droit d'auteur signé avec sa traductrice Elizabeth Hapgood.  L'articolo traccia un panorama storico e biografico degli ultimi decenni di vita di Konstantin Stanislavskij per capire fino a che punto la sua immagine e il suo lavoro furono costruiti, manipolati e persino modificati, dentro e fuori la Russia. La professoressa Sharon Marie Carnicke salva le complessità e le contraddizioni a cui è stato sottoposto  Stanislavskij   sia in Russia, di fronte alla censura dialettica materialista e al regime di propaganda di Stalin, sia negli Stati Uniti, attraverso le tournée del Teatro d'Arte di Mosca che hanno promosso il regista in Occidente ma, soprattutto, attraverso il decisivo contratto editoriale firmato con la sua traduttrice Elizabeth Hapgood.O artigo traça um panorama histórico e biográfico das últimas décadas de vida de Constantin Stanislávski para compreender em que medida sua imagem e a sua obra foram construídas, manipuladas e até modificadas, dentro e fora da Rússia. A professora Sharon Marie Carnicke resgata as complexidades e contradições às quais Stanislávski esteve submetido tanto na Rússia, frente ao regime de censura e propaganda materialista-dialética de Stalin, quanto nos Estados Unidos, através das turnês do Teatro de Arte de Moscou que promoveram o diretor no Ocidente mas, sobretudo, através do decisivo contrato editorial assinado com sua tradutora Elizabeth Hapgood.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1939310.5965/1414573101402021e0700Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-202358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393/12668Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarnicke, Sharon MarieCarvalho, Felipe Rodrigues2021-07-30T16:16:56Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/19393Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-07-30T16:16:56Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Stanislavsky: Uncensored and Unabridged
Stanislavski: sin censura e íntegro
Stanislavski: sans censure ni coupures
Stanislavskij: non censurato e integrale
Stanislávski: sem censura nem cortes
title Stanislavsky: Uncensored and Unabridged
spellingShingle Stanislavsky: Uncensored and Unabridged
Carnicke, Sharon Marie
Constantin Stanislávski
Processo editorial
História do teatro
Konstantin Stanislavsky
Publishing process
Theater History
Konstantín Stanislavski
Proceso editorial
Historia del teatro
title_short Stanislavsky: Uncensored and Unabridged
title_full Stanislavsky: Uncensored and Unabridged
title_fullStr Stanislavsky: Uncensored and Unabridged
title_full_unstemmed Stanislavsky: Uncensored and Unabridged
title_sort Stanislavsky: Uncensored and Unabridged
author Carnicke, Sharon Marie
author_facet Carnicke, Sharon Marie
Carvalho, Felipe Rodrigues
author_role author
author2 Carvalho, Felipe Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carnicke, Sharon Marie
Carvalho, Felipe Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Constantin Stanislávski
Processo editorial
História do teatro
Konstantin Stanislavsky
Publishing process
Theater History
Konstantín Stanislavski
Proceso editorial
Historia del teatro
topic Constantin Stanislávski
Processo editorial
História do teatro
Konstantin Stanislavsky
Publishing process
Theater History
Konstantín Stanislavski
Proceso editorial
Historia del teatro
description The paper traces a historical and biographical panorama of Konstantin Stanislavsky's last decades of life to understand to what extent his image and work were framed, manipulated, and even modified, inside and outside Russia. Professor Sharon Marie Carnicke recalls the complexities and contradictions to which Stanislavsky was subordinated both in Russia in the face of Stalin's censorship and materialistic-dialectic propaganda and in the US, either through the tours of the Moscow Art Theater that boosted the director in the West, or through the crucial copyright contract signed with his translator Elizabeth Hapgood.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393
10.5965/1414573101402021e0700
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393/12668
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507032920064