Stanislavsky: Uncensored and Unabridged
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393 |
Resumo: | The paper traces a historical and biographical panorama of Konstantin Stanislavsky's last decades of life to understand to what extent his image and work were framed, manipulated, and even modified, inside and outside Russia. Professor Sharon Marie Carnicke recalls the complexities and contradictions to which Stanislavsky was subordinated both in Russia in the face of Stalin's censorship and materialistic-dialectic propaganda and in the US, either through the tours of the Moscow Art Theater that boosted the director in the West, or through the crucial copyright contract signed with his translator Elizabeth Hapgood. |
id |
UDESC-1_d26897bb1c4f2f088f0a48e22120d616 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/19393 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Stanislavsky: Uncensored and UnabridgedStanislavski: sin censura e íntegroStanislavski: sans censure ni coupuresStanislavskij: non censurato e integraleStanislávski: sem censura nem cortesConstantin StanislávskiProcesso editorialHistória do teatroKonstantin StanislavskyPublishing processTheater HistoryKonstantín Stanislavski Proceso editorialHistoria del teatroThe paper traces a historical and biographical panorama of Konstantin Stanislavsky's last decades of life to understand to what extent his image and work were framed, manipulated, and even modified, inside and outside Russia. Professor Sharon Marie Carnicke recalls the complexities and contradictions to which Stanislavsky was subordinated both in Russia in the face of Stalin's censorship and materialistic-dialectic propaganda and in the US, either through the tours of the Moscow Art Theater that boosted the director in the West, or through the crucial copyright contract signed with his translator Elizabeth Hapgood.Ese artículo traza un panorama histórico y biográfico de los últimos años de vida de Konstantín Stanislavski para comprender hasta qué punto su imagen y obra fueron enmarcadas, manipuladas e incluso modificadas, dentro y fuera de Rusia. La profesora Sharon Marie Carnicke recuerda las complejidades y contradicciones a las que fue sometido Stanislavski tanto en Rusia, ante el régimen de censura y propaganda materialista-dialéctica de Stalin, como en Estados Unidos, ya sea a través de las giras del Teatro de Arte de Moscú que impulsó al director en Occidente, o mediante el crucial contrato editorial de sus obras firmado con su traductora Elizabeth Hapgood.L'article retrace un panorama historique et biographique des dernières décennies de la vie de Constantin Stanislavski pour comprendre à quel point son image et son travail ont été construits, manipulés et même modifiés, dedans et dehors la Russie. La professeure Sharon Marie Carnicke sauve les complexités et les contradictions auxquelles Stanislavski a été soumis à la fois en Russie, face au régime de censure et de propagande matérialiste dialectique de Staline et aux États-Unis, à travers les tournées du Théâtre d'Art de Moscou qui ont promu le directeur dans l'Occident, mais surtout à travers le contrat décisif de droit d'auteur signé avec sa traductrice Elizabeth Hapgood. L'articolo traccia un panorama storico e biografico degli ultimi decenni di vita di Konstantin Stanislavskij per capire fino a che punto la sua immagine e il suo lavoro furono costruiti, manipolati e persino modificati, dentro e fuori la Russia. La professoressa Sharon Marie Carnicke salva le complessità e le contraddizioni a cui è stato sottoposto Stanislavskij sia in Russia, di fronte alla censura dialettica materialista e al regime di propaganda di Stalin, sia negli Stati Uniti, attraverso le tournée del Teatro d'Arte di Mosca che hanno promosso il regista in Occidente ma, soprattutto, attraverso il decisivo contratto editoriale firmato con la sua traduttrice Elizabeth Hapgood.O artigo traça um panorama histórico e biográfico das últimas décadas de vida de Constantin Stanislávski para compreender em que medida sua imagem e a sua obra foram construídas, manipuladas e até modificadas, dentro e fora da Rússia. A professora Sharon Marie Carnicke resgata as complexidades e contradições às quais Stanislávski esteve submetido tanto na Rússia, frente ao regime de censura e propaganda materialista-dialética de Stalin, quanto nos Estados Unidos, através das turnês do Teatro de Arte de Moscou que promoveram o diretor no Ocidente mas, sobretudo, através do decisivo contrato editorial assinado com sua tradutora Elizabeth Hapgood.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1939310.5965/1414573101402021e0700Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-202358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393/12668Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarnicke, Sharon MarieCarvalho, Felipe Rodrigues2024-02-29T14:50:13Zoai::article/19393Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:50:13Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Stanislavsky: Uncensored and Unabridged Stanislavski: sin censura e íntegro Stanislavski: sans censure ni coupures Stanislavskij: non censurato e integrale Stanislávski: sem censura nem cortes |
title |
Stanislavsky: Uncensored and Unabridged |
spellingShingle |
Stanislavsky: Uncensored and Unabridged Carnicke, Sharon Marie Constantin Stanislávski Processo editorial História do teatro Konstantin Stanislavsky Publishing process Theater History Konstantín Stanislavski Proceso editorial Historia del teatro |
title_short |
Stanislavsky: Uncensored and Unabridged |
title_full |
Stanislavsky: Uncensored and Unabridged |
title_fullStr |
Stanislavsky: Uncensored and Unabridged |
title_full_unstemmed |
Stanislavsky: Uncensored and Unabridged |
title_sort |
Stanislavsky: Uncensored and Unabridged |
author |
Carnicke, Sharon Marie |
author_facet |
Carnicke, Sharon Marie Carvalho, Felipe Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Felipe Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carnicke, Sharon Marie Carvalho, Felipe Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Constantin Stanislávski Processo editorial História do teatro Konstantin Stanislavsky Publishing process Theater History Konstantín Stanislavski Proceso editorial Historia del teatro |
topic |
Constantin Stanislávski Processo editorial História do teatro Konstantin Stanislavsky Publishing process Theater History Konstantín Stanislavski Proceso editorial Historia del teatro |
description |
The paper traces a historical and biographical panorama of Konstantin Stanislavsky's last decades of life to understand to what extent his image and work were framed, manipulated, and even modified, inside and outside Russia. Professor Sharon Marie Carnicke recalls the complexities and contradictions to which Stanislavsky was subordinated both in Russia in the face of Stalin's censorship and materialistic-dialectic propaganda and in the US, either through the tours of the Moscow Art Theater that boosted the director in the West, or through the crucial copyright contract signed with his translator Elizabeth Hapgood. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393 10.5965/1414573101402021e0700 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101402021e0700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19393/12668 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20 Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20 2358-6958 10.5965/10.5965/2358695801402021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500350345216 |