Mothers in Rebellion – an analysis of artivism in clowning
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23239 |
Resumo: | This article presents the investigation of artivism in clowning, having as a source of analysis the caravans of the group “Mothers in Rebellion” and thus problematizing aesthetic and ethical issues of these artistic actions. Therefore, this research began its course by describing the reality and the political and ethical position of the caravans with the “Clowns in Rebel” in “Learning to be Rebel”. Then, with “Affective artivism”, reflections are developed on the philosophical concept of affection and artivism as a tool that enhances the action of joy. The research then developed the concept of declowning in “From personal failure to collective failure”, thus expanding to reflections on the renewal of the practice of clowning based on the concept of nhandereko and teko porã, expressions that in Guarani represent “good living”. |
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Mothers in Rebellion – an analysis of artivism in clowningMadres en rebelión: un análisis del artivismo en el clownA Mães em Rebeldia - uma análise sobre o artivismo na palhaçariapovos origináriospalhaçariadesclownizaçãoafetonative peoplesclowningdesclownizationaffectionpueblos originariospayasosdesclownizaciónafectoThis article presents the investigation of artivism in clowning, having as a source of analysis the caravans of the group “Mothers in Rebellion” and thus problematizing aesthetic and ethical issues of these artistic actions. Therefore, this research began its course by describing the reality and the political and ethical position of the caravans with the “Clowns in Rebel” in “Learning to be Rebel”. Then, with “Affective artivism”, reflections are developed on the philosophical concept of affection and artivism as a tool that enhances the action of joy. The research then developed the concept of declowning in “From personal failure to collective failure”, thus expanding to reflections on the renewal of the practice of clowning based on the concept of nhandereko and teko porã, expressions that in Guarani represent “good living”.Este artículo presenta la investigación del artivismo en el clown, teniendo como fuente de análisis las caravanas del grupo “Madres en rebelión” y así problematizar cuestiones estéticas y éticas de estas acciones artísticas. Por lo tanto, esta investigación inició su curso con la descripción de la realidad y el posicionamiento político y ético de las caravanas con los “Pallasos en Rebeldía” en “Aprendiendo a ser Rebelde”. Luego, con “El artivismo afectivo”, se desarrollan reflexiones sobre el concepto filosófico sobre el afecto y el artivismo como herramienta que potencia la acción de la alegría. Luego, la investigación desarrolló el concepto de desclownización en “Del fracaso personal al fracaso colectivo”, ampliando así las reflexiones sobre la renovación de la práctica del clowning a partir del concepto de nhandereko y teko porã, expresiones que en guaraní representan el “buen vivir”.Este artigo apresenta a investigação do artivismo na palhaçaria tendo como fonte de análise as caravanas da grupa Mães em Rebeldia e assim problematizou questões estéticas e éticas dessas ações artísticas. Para tanto, tal pesquisa iniciou seu percurso com a descrição da realidade e o posicionamento político e ético das caravanas junto aos Palhaços em Rebeldia em “Aprendendo a ser Rebelde”. Em seguida com “Artivismo afetivo” desenvolvem-se reflexões acerca do conceito filosófico de afeto e o artivismo como ferramenta potencializadora de ação de alegria. A pesquisa então, desenvolveu o conceito de desclownização em “Do fracasso pessoal ao fracasso coletivo”, expandindo assim para reflexões sobre a renovação da prática da palhaçaria tendo como base a concepção de nhandereko e teko porã expressões que em Guarani representam o “bem viver”.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2323910.5965/1414573101462023e0111Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-18Urdimento; Vol. 1 Núm. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-18Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 46 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular; 1-182358-695810.5965/10.5965/1414573101462023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23239/15457https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23239/15458Copyright (c) 2023 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Paula Bittencourt de2024-02-29T15:06:53Zoai::article/23239Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:06:53Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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