Effects of absence: the screen against the scene

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Plassard, Didier
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Balardim, Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462
Resumo: The article takes a look at the integration of the video image in contemporary staging, discussing the issue of complexity that this imposes on the modes of presence of the interpreter, the way in which fictional spaces-time intersect and the development of autonomous narrative levels. Starting from the hypothesis that the integration in very high doses of the electronic image in the theatrical representation tends, with different stage directors, to be accompanied by a rarefaction, a disruption and even a near disappearance of the scenic action, the author proposes to examine "effects of absencel0", based on the observation of two German and one Italian productions, carried out between 2002 and 2004: Der Meister und Margarita, staged by Frank Castorf from Bulgakov's novel; Pablo in der Plusfiliale, a show designed and performed by René Pollesch; and Twin rooms, created by the company Motus.
id UDESC-1_35ca694ee099032ff6e43d011d7b5e3f
oai_identifier_str oai::article/19462
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Effects of absence: the screen against the sceneEfectos de ausencia: a pantalla contra la escenaL'écran contre la scène (tout contre)Lo schermo contro la scena (tutto contro)Efeitos de ausência: A tela contra a cenaCena aumentada Efeitos de ausênciaEncenação contemporâneaTeatroVídeoAbsence effectsAugmented sceneContemporary stagingTheaterVideoEfectos de ausencia Escena aumentadaEscenario contemporáneoTeatroVídeoThe article takes a look at the integration of the video image in contemporary staging, discussing the issue of complexity that this imposes on the modes of presence of the interpreter, the way in which fictional spaces-time intersect and the development of autonomous narrative levels. Starting from the hypothesis that the integration in very high doses of the electronic image in the theatrical representation tends, with different stage directors, to be accompanied by a rarefaction, a disruption and even a near disappearance of the scenic action, the author proposes to examine "effects of absencel0", based on the observation of two German and one Italian productions, carried out between 2002 and 2004: Der Meister und Margarita, staged by Frank Castorf from Bulgakov's novel; Pablo in der Plusfiliale, a show designed and performed by René Pollesch; and Twin rooms, created by the company Motus.El artículo analiza la integración de la imagen de video en la puesta en escena contemporánea, discutiendo la cuestión de la complejidad que esto impone a los modos de presencia del intérprete, la forma en que se cruzan los espacios-tiempo ficcionales y el desarrollo de niveles narrativos autónomos. Partiendo de la hipótesis de que la integración en altísimas dosis de la imagen electrónica en la representación teatral tiende, con diferentes directores de escena, a ir acompañada de una rarefacción, una disrupción e incluso una casi desaparición de la acción escénica, el autor propone examinar "efectos de ausencia". Para ello, se basa en la observación de dos producciones alemanas y una italiana, realizadas entre 2002 y 2004: Der Meister und Margarita, puesta en escena por Frank Castorf de la novela de Bulgakov; Pablo in der Plusfiliale, espectáculo diseñado e interpretado por René Pollesch; y Twin rooms, creadas por la compañía Motus.O artigo lança um olhar sobre a integração da imagem de vídeo na encenação contemporânea, discutindo a questão da complexidade que isso impõe aos modos de presença do intérprete, ao modo como se cruzam os espaços-tempo ficcionais e ao desenvolvimento de níveis narrativos autônomos. Partindo da hipótese de que a integração em doses muito altas da imagem eletrônica na representação teatral tende, com diferentes encenadores, a ser acompanhada de uma rarefação, de uma desestruturação e até mesmo uma quase desaparição da ação cênica, o autor propõe examinar "efeitos de ausência", com base na observação de duas produções alemãs e uma italiana, realizadas entre 2002 e 2004: Der Meister und Margarita, encenado por Frank Castorf a partir do   romance de Bulgakov;Pablo in der Plusfiliale, espetáculo concebido e realizado por René Pollesch; e Twin rooms, uma criação da companhia Motus.   Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1946210.5965/1414573102412021e0701Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-272358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462/13237Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPlassard, DidierBalardim, Paulo2024-02-29T14:48:55Zoai::article/19462Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:48:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Effects of absence: the screen against the scene
Efectos de ausencia: a pantalla contra la escena
L'écran contre la scène (tout contre)
Lo schermo contro la scena (tutto contro)
Efeitos de ausência: A tela contra a cena
title Effects of absence: the screen against the scene
spellingShingle Effects of absence: the screen against the scene
Plassard, Didier
Cena aumentada
Efeitos de ausência
Encenação contemporânea
Teatro
Vídeo
Absence effects
Augmented scene
Contemporary staging
Theater
Video
Efectos de ausencia
Escena aumentada
Escenario contemporáneo
Teatro
Vídeo
title_short Effects of absence: the screen against the scene
title_full Effects of absence: the screen against the scene
title_fullStr Effects of absence: the screen against the scene
title_full_unstemmed Effects of absence: the screen against the scene
title_sort Effects of absence: the screen against the scene
author Plassard, Didier
author_facet Plassard, Didier
Balardim, Paulo
author_role author
author2 Balardim, Paulo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Plassard, Didier
Balardim, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Cena aumentada
Efeitos de ausência
Encenação contemporânea
Teatro
Vídeo
Absence effects
Augmented scene
Contemporary staging
Theater
Video
Efectos de ausencia
Escena aumentada
Escenario contemporáneo
Teatro
Vídeo
topic Cena aumentada
Efeitos de ausência
Encenação contemporânea
Teatro
Vídeo
Absence effects
Augmented scene
Contemporary staging
Theater
Video
Efectos de ausencia
Escena aumentada
Escenario contemporáneo
Teatro
Vídeo
description The article takes a look at the integration of the video image in contemporary staging, discussing the issue of complexity that this imposes on the modes of presence of the interpreter, the way in which fictional spaces-time intersect and the development of autonomous narrative levels. Starting from the hypothesis that the integration in very high doses of the electronic image in the theatrical representation tends, with different stage directors, to be accompanied by a rarefaction, a disruption and even a near disappearance of the scenic action, the author proposes to examine "effects of absencel0", based on the observation of two German and one Italian productions, carried out between 2002 and 2004: Der Meister und Margarita, staged by Frank Castorf from Bulgakov's novel; Pablo in der Plusfiliale, a show designed and performed by René Pollesch; and Twin rooms, created by the company Motus.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462
10.5965/1414573102412021e0701
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462/13237
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500377608192