Effects of absence: the screen against the scene
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462 |
Resumo: | The article takes a look at the integration of the video image in contemporary staging, discussing the issue of complexity that this imposes on the modes of presence of the interpreter, the way in which fictional spaces-time intersect and the development of autonomous narrative levels. Starting from the hypothesis that the integration in very high doses of the electronic image in the theatrical representation tends, with different stage directors, to be accompanied by a rarefaction, a disruption and even a near disappearance of the scenic action, the author proposes to examine "effects of absencel0", based on the observation of two German and one Italian productions, carried out between 2002 and 2004: Der Meister und Margarita, staged by Frank Castorf from Bulgakov's novel; Pablo in der Plusfiliale, a show designed and performed by René Pollesch; and Twin rooms, created by the company Motus. |
id |
UDESC-1_c0b60bd6c9d967790016ad71492a3ed5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/19462 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Effects of absence: the screen against the sceneEfectos de ausencia: a pantalla contra la escenaL'écran contre la scène (tout contre)Lo schermo contro la scena (tutto contro)Efeitos de ausência: A tela contra a cenaCena aumentada Efeitos de ausênciaEncenação contemporâneaTeatroVídeoAbsence effectsAugmented sceneContemporary stagingTheaterVideoEfectos de ausencia Escena aumentadaEscenario contemporáneoTeatroVídeoThe article takes a look at the integration of the video image in contemporary staging, discussing the issue of complexity that this imposes on the modes of presence of the interpreter, the way in which fictional spaces-time intersect and the development of autonomous narrative levels. Starting from the hypothesis that the integration in very high doses of the electronic image in the theatrical representation tends, with different stage directors, to be accompanied by a rarefaction, a disruption and even a near disappearance of the scenic action, the author proposes to examine "effects of absencel0", based on the observation of two German and one Italian productions, carried out between 2002 and 2004: Der Meister und Margarita, staged by Frank Castorf from Bulgakov's novel; Pablo in der Plusfiliale, a show designed and performed by René Pollesch; and Twin rooms, created by the company Motus.El artículo analiza la integración de la imagen de video en la puesta en escena contemporánea, discutiendo la cuestión de la complejidad que esto impone a los modos de presencia del intérprete, la forma en que se cruzan los espacios-tiempo ficcionales y el desarrollo de niveles narrativos autónomos. Partiendo de la hipótesis de que la integración en altísimas dosis de la imagen electrónica en la representación teatral tiende, con diferentes directores de escena, a ir acompañada de una rarefacción, una disrupción e incluso una casi desaparición de la acción escénica, el autor propone examinar "efectos de ausencia". Para ello, se basa en la observación de dos producciones alemanas y una italiana, realizadas entre 2002 y 2004: Der Meister und Margarita, puesta en escena por Frank Castorf de la novela de Bulgakov; Pablo in der Plusfiliale, espectáculo diseñado e interpretado por René Pollesch; y Twin rooms, creadas por la compañía Motus.O artigo lança um olhar sobre a integração da imagem de vídeo na encenação contemporânea, discutindo a questão da complexidade que isso impõe aos modos de presença do intérprete, ao modo como se cruzam os espaços-tempo ficcionais e ao desenvolvimento de níveis narrativos autônomos. Partindo da hipótese de que a integração em doses muito altas da imagem eletrônica na representação teatral tende, com diferentes encenadores, a ser acompanhada de uma rarefação, de uma desestruturação e até mesmo uma quase desaparição da ação cênica, o autor propõe examinar "efeitos de ausência", com base na observação de duas produções alemãs e uma italiana, realizadas entre 2002 e 2004: Der Meister und Margarita, encenado por Frank Castorf a partir do romance de Bulgakov;Pablo in der Plusfiliale, espetáculo concebido e realizado por René Pollesch; e Twin rooms, uma criação da companhia Motus. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1946210.5965/1414573102412021e0701Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-272358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462/13237Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPlassard, DidierBalardim, Paulo2021-12-13T23:28:28Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/19462Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-12-13T23:28:28Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Effects of absence: the screen against the scene Efectos de ausencia: a pantalla contra la escena L'écran contre la scène (tout contre) Lo schermo contro la scena (tutto contro) Efeitos de ausência: A tela contra a cena |
title |
Effects of absence: the screen against the scene |
spellingShingle |
Effects of absence: the screen against the scene Plassard, Didier Cena aumentada Efeitos de ausência Encenação contemporânea Teatro Vídeo Absence effects Augmented scene Contemporary staging Theater Video Efectos de ausencia Escena aumentada Escenario contemporáneo Teatro Vídeo |
title_short |
Effects of absence: the screen against the scene |
title_full |
Effects of absence: the screen against the scene |
title_fullStr |
Effects of absence: the screen against the scene |
title_full_unstemmed |
Effects of absence: the screen against the scene |
title_sort |
Effects of absence: the screen against the scene |
author |
Plassard, Didier |
author_facet |
Plassard, Didier Balardim, Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Balardim, Paulo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Plassard, Didier Balardim, Paulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cena aumentada Efeitos de ausência Encenação contemporânea Teatro Vídeo Absence effects Augmented scene Contemporary staging Theater Video Efectos de ausencia Escena aumentada Escenario contemporáneo Teatro Vídeo |
topic |
Cena aumentada Efeitos de ausência Encenação contemporânea Teatro Vídeo Absence effects Augmented scene Contemporary staging Theater Video Efectos de ausencia Escena aumentada Escenario contemporáneo Teatro Vídeo |
description |
The article takes a look at the integration of the video image in contemporary staging, discussing the issue of complexity that this imposes on the modes of presence of the interpreter, the way in which fictional spaces-time intersect and the development of autonomous narrative levels. Starting from the hypothesis that the integration in very high doses of the electronic image in the theatrical representation tends, with different stage directors, to be accompanied by a rarefaction, a disruption and even a near disappearance of the scenic action, the author proposes to examine "effects of absencel0", based on the observation of two German and one Italian productions, carried out between 2002 and 2004: Der Meister und Margarita, staged by Frank Castorf from Bulgakov's novel; Pablo in der Plusfiliale, a show designed and performed by René Pollesch; and Twin rooms, created by the company Motus. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462 10.5965/1414573102412021e0701 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19462/13237 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-27 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507062280192 |