Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549 |
Resumo: | "Atuado" is the term used in Pajelança Cabocla de Pena and Maracá to refer to the body in pajé performance. This article brought the proposition of an approximation of this practice and some reflections on the possible dialogues of the notion of actuated with the contemporaneity of performing and performing arts. To this end, it was hypothesized that this crossing offers elements with fertility value for a scene that rehearses new ways of thinking and seeing the worlds. The proposition came from the meeting of the author of this article with the memory of her grandmother, a pajé cabocla de pena and maracá, and imbriced fieldwork in the Marajó with questions of the Arts of Scene and thoughts that discuss and unfold the concept of Amerindian perspective. |
id |
UDESC-1_4cfd5232719cac30aa9adc307ca76bcf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21549 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotationActuar-ser actuado: escena, pajelance y una posible rotación de perspectivaAtuar-atuado: cena, pajelança e uma possível rotação de perspectivaPajéCorpoArtes da cenaAntropologiaPajéBodyPerforming ArtsAnthropologyChamánCuerpoLas artes escénicasAntropologia"Atuado" is the term used in Pajelança Cabocla de Pena and Maracá to refer to the body in pajé performance. This article brought the proposition of an approximation of this practice and some reflections on the possible dialogues of the notion of actuated with the contemporaneity of performing and performing arts. To this end, it was hypothesized that this crossing offers elements with fertility value for a scene that rehearses new ways of thinking and seeing the worlds. The proposition came from the meeting of the author of this article with the memory of her grandmother, a pajé cabocla de pena and maracá, and imbriced fieldwork in the Marajó with questions of the Arts of Scene and thoughts that discuss and unfold the concept of Amerindian perspective.“Actuado" el término utilizado en la Pajelança Cabocla de Pena y Maracá para referirse al cuerpo ejecutante del chamán. Este artículo trajo la proposición de una aproximación a esta práctica y algunas reflexiones sobre los posibles diálogos de la noción de actuado con la contemporaneidad de las artes escénicas. Para ello, partimos de la hipótesis de que este cruce ofrece elementos con valor de fecundidad para una escena que ensaya nuevas formas de pensar y ver los mundos. La propuesta surgió del encuentro de la autora de este artículo con la memoria de su propia abuela, chamán cabocla de pena e maracá, y trabajo de campo imbricado en Marajó con cuestiones de las Artes Escénicas y pensamientos que discuten y despliegan el concepto de perspectivismo amerindio.“Atuado” é o termo usado na Pajelança Cabocla de Pena e Maracá para se referir ao corpo em performance da pajé. Este artigo trouxe a proposição de uma aproximação dessa prática e algumas reflexões sobre os possíveis diálogos da noção de atuado com a contemporaneidade das artes cênicas e performativas. Para tanto, partiu-se da hipótese de que esse cruzamento oferece elementos com valor de fertilidade para uma cena que ensaia novos modos de pensar e ver os mundos. A proposição se origina do encontro da autora deste artigo com a memória da própria avó, pajé cabocla de pena e maracá, e imbricou trabalhos de campo no Marajó com questões das Artes da Cena e pensamentos que discutem e desdobram o conceito de perspectivismo ameríndio.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2154910.5965/1414573101432022e0116Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-192358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549/14168https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549/14169Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Katia2024-02-29T15:03:56Zoai::article/21549Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:03:56Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation Actuar-ser actuado: escena, pajelance y una posible rotación de perspectiva Atuar-atuado: cena, pajelança e uma possível rotação de perspectiva |
title |
Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation |
spellingShingle |
Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation Brito, Katia Pajé Corpo Artes da cena Antropologia Pajé Body Performing Arts Anthropology Chamán Cuerpo Las artes escénicas Antropologia |
title_short |
Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation |
title_full |
Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation |
title_fullStr |
Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation |
title_full_unstemmed |
Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation |
title_sort |
Act-be acted: scene, pajelance and a possible perspective rotation |
author |
Brito, Katia |
author_facet |
Brito, Katia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Katia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pajé Corpo Artes da cena Antropologia Pajé Body Performing Arts Anthropology Chamán Cuerpo Las artes escénicas Antropologia |
topic |
Pajé Corpo Artes da cena Antropologia Pajé Body Performing Arts Anthropology Chamán Cuerpo Las artes escénicas Antropologia |
description |
"Atuado" is the term used in Pajelança Cabocla de Pena and Maracá to refer to the body in pajé performance. This article brought the proposition of an approximation of this practice and some reflections on the possible dialogues of the notion of actuated with the contemporaneity of performing and performing arts. To this end, it was hypothesized that this crossing offers elements with fertility value for a scene that rehearses new ways of thinking and seeing the worlds. The proposition came from the meeting of the author of this article with the memory of her grandmother, a pajé cabocla de pena and maracá, and imbriced fieldwork in the Marajó with questions of the Arts of Scene and thoughts that discuss and unfold the concept of Amerindian perspective. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549 10.5965/1414573101432022e0116 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549/14168 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21549/14169 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19 Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-19 2358-6958 10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500983685120 |