Between the actress and the performer: female visibility building a body in art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Záphas, Ronaldo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rosa, Isabela Augusto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535
Resumo: This article intend to understand how can occur the construction of a body in art, in the possible limits between a theatrical performance and a performative action. It limits to explore this questioning through some female voices inserted in the theatrical and performative field. The main focus in the investigation of these materials was the observation of women's body work, from their bodies on stage, aiming to a female visibility and their questions. Thus, were used as materials for analysis the piece “Tem alguém que nos odeia” – that encompasses lesbo-female representation – and the performance entitled “6 minutos” which deals with questions about abortion.
id UDESC-1_4e65ac0041be4199351c075f627a0a5c
oai_identifier_str oai::article/21535
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Between the actress and the performer: female visibility building a body in artEntre la actriz y la performer: la visibilidad femenina construyendo un cuerpo en el arteEntre a atriz e a performer: a visibilidade feminina construindo um corpo em arteatuação teatralação performativavisibilidade femininatheatrical performanceperformative actionwomen's visibilityrepresentación teatralacción performativavisibilidad femeninaThis article intend to understand how can occur the construction of a body in art, in the possible limits between a theatrical performance and a performative action. It limits to explore this questioning through some female voices inserted in the theatrical and performative field. The main focus in the investigation of these materials was the observation of women's body work, from their bodies on stage, aiming to a female visibility and their questions. Thus, were used as materials for analysis the piece “Tem alguém que nos odeia” – that encompasses lesbo-female representation – and the performance entitled “6 minutos” which deals with questions about abortion.Este artículo se interesa por comprender cómo puede ocurrir la construcción de un cuerpo en el arte, en los posibles límites entre una representación teatral y una acción performativa. Se limita a explorar este tema a través de algunas voces femeninas insertas en el campo teatral y performativo. El foco principal en la investigación de estos materiales fue la observación del trabajo corporal de las mujeres, a partir de sus cuerpos en el escenario, con el objetivo de una visibilidad femenina y sus preguntas. Así, se utiliza como materiales de análisis la obra de teatro Tem alguém que nos odeia – que engloba la representación lésbico-femenina – y la performance 6 minutos, que trata cuestiones relativas al aborto.Este artigo tem o interesse de compreender como pode acontecer a construção de um corpo em arte, nos possíveis limites entre uma atuação teatral e uma ação performática. Limita-se a explorar essa temática através de algumas vozes femininas inseridas no campo teatral e performático. O principal foco na investigação desses materiais se deu pela observação do trabalho corporal de mulheres, a partir de seus corpos em cena, objetivando uma visibilidade feminina e suas questões. Assim, usa-se como materiais de análise a peça Tem alguém que nos odeia – que engloba a representatividade lesbo-feminina –, e a performance intitulada 6 minutos, que trata de questões a respeito do aborto.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2153510.5965/1414573102442022e0106Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535/14214https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535/14215Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Záphas, RonaldoRosa, Isabela Augusto2024-02-29T15:02:55Zoai::article/21535Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
Entre la actriz y la performer: la visibilidad femenina construyendo un cuerpo en el arte
Entre a atriz e a performer: a visibilidade feminina construindo um corpo em arte
title Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
spellingShingle Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
Záphas, Ronaldo
atuação teatral
ação performativa
visibilidade feminina
theatrical performance
performative action
women's visibility
representación teatral
acción performativa
visibilidad femenina
title_short Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
title_full Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
title_fullStr Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
title_full_unstemmed Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
title_sort Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
author Záphas, Ronaldo
author_facet Záphas, Ronaldo
Rosa, Isabela Augusto
author_role author
author2 Rosa, Isabela Augusto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Záphas, Ronaldo
Rosa, Isabela Augusto
dc.subject.por.fl_str_mv atuação teatral
ação performativa
visibilidade feminina
theatrical performance
performative action
women's visibility
representación teatral
acción performativa
visibilidad femenina
topic atuação teatral
ação performativa
visibilidade feminina
theatrical performance
performative action
women's visibility
representación teatral
acción performativa
visibilidad femenina
description This article intend to understand how can occur the construction of a body in art, in the possible limits between a theatrical performance and a performative action. It limits to explore this questioning through some female voices inserted in the theatrical and performative field. The main focus in the investigation of these materials was the observation of women's body work, from their bodies on stage, aiming to a female visibility and their questions. Thus, were used as materials for analysis the piece “Tem alguém que nos odeia” – that encompasses lesbo-female representation – and the performance entitled “6 minutos” which deals with questions about abortion.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535
10.5965/1414573102442022e0106
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535/14214
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535/14215
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25
Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500971102208