Between the actress and the performer: female visibility building a body in art
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535 |
Resumo: | This article intend to understand how can occur the construction of a body in art, in the possible limits between a theatrical performance and a performative action. It limits to explore this questioning through some female voices inserted in the theatrical and performative field. The main focus in the investigation of these materials was the observation of women's body work, from their bodies on stage, aiming to a female visibility and their questions. Thus, were used as materials for analysis the piece “Tem alguém que nos odeia” – that encompasses lesbo-female representation – and the performance entitled “6 minutos” which deals with questions about abortion. |
id |
UDESC-1_4e65ac0041be4199351c075f627a0a5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21535 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Between the actress and the performer: female visibility building a body in artEntre la actriz y la performer: la visibilidad femenina construyendo un cuerpo en el arteEntre a atriz e a performer: a visibilidade feminina construindo um corpo em arteatuação teatralação performativavisibilidade femininatheatrical performanceperformative actionwomen's visibilityrepresentación teatralacción performativavisibilidad femeninaThis article intend to understand how can occur the construction of a body in art, in the possible limits between a theatrical performance and a performative action. It limits to explore this questioning through some female voices inserted in the theatrical and performative field. The main focus in the investigation of these materials was the observation of women's body work, from their bodies on stage, aiming to a female visibility and their questions. Thus, were used as materials for analysis the piece “Tem alguém que nos odeia” – that encompasses lesbo-female representation – and the performance entitled “6 minutos” which deals with questions about abortion.Este artículo se interesa por comprender cómo puede ocurrir la construcción de un cuerpo en el arte, en los posibles límites entre una representación teatral y una acción performativa. Se limita a explorar este tema a través de algunas voces femeninas insertas en el campo teatral y performativo. El foco principal en la investigación de estos materiales fue la observación del trabajo corporal de las mujeres, a partir de sus cuerpos en el escenario, con el objetivo de una visibilidad femenina y sus preguntas. Así, se utiliza como materiales de análisis la obra de teatro Tem alguém que nos odeia – que engloba la representación lésbico-femenina – y la performance 6 minutos, que trata cuestiones relativas al aborto.Este artigo tem o interesse de compreender como pode acontecer a construção de um corpo em arte, nos possíveis limites entre uma atuação teatral e uma ação performática. Limita-se a explorar essa temática através de algumas vozes femininas inseridas no campo teatral e performático. O principal foco na investigação desses materiais se deu pela observação do trabalho corporal de mulheres, a partir de seus corpos em cena, objetivando uma visibilidade feminina e suas questões. Assim, usa-se como materiais de análise a peça Tem alguém que nos odeia – que engloba a representatividade lesbo-feminina –, e a performance intitulada 6 minutos, que trata de questões a respeito do aborto.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2153510.5965/1414573102442022e0106Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535/14214https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535/14215Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Záphas, RonaldoRosa, Isabela Augusto2024-02-29T15:02:55Zoai::article/21535Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between the actress and the performer: female visibility building a body in art Entre la actriz y la performer: la visibilidad femenina construyendo un cuerpo en el arte Entre a atriz e a performer: a visibilidade feminina construindo um corpo em arte |
title |
Between the actress and the performer: female visibility building a body in art |
spellingShingle |
Between the actress and the performer: female visibility building a body in art Záphas, Ronaldo atuação teatral ação performativa visibilidade feminina theatrical performance performative action women's visibility representación teatral acción performativa visibilidad femenina |
title_short |
Between the actress and the performer: female visibility building a body in art |
title_full |
Between the actress and the performer: female visibility building a body in art |
title_fullStr |
Between the actress and the performer: female visibility building a body in art |
title_full_unstemmed |
Between the actress and the performer: female visibility building a body in art |
title_sort |
Between the actress and the performer: female visibility building a body in art |
author |
Záphas, Ronaldo |
author_facet |
Záphas, Ronaldo Rosa, Isabela Augusto |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Isabela Augusto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Záphas, Ronaldo Rosa, Isabela Augusto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
atuação teatral ação performativa visibilidade feminina theatrical performance performative action women's visibility representación teatral acción performativa visibilidad femenina |
topic |
atuação teatral ação performativa visibilidade feminina theatrical performance performative action women's visibility representación teatral acción performativa visibilidad femenina |
description |
This article intend to understand how can occur the construction of a body in art, in the possible limits between a theatrical performance and a performative action. It limits to explore this questioning through some female voices inserted in the theatrical and performative field. The main focus in the investigation of these materials was the observation of women's body work, from their bodies on stage, aiming to a female visibility and their questions. Thus, were used as materials for analysis the piece “Tem alguém que nos odeia” – that encompasses lesbo-female representation – and the performance entitled “6 minutos” which deals with questions about abortion. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535 10.5965/1414573102442022e0106 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102442022e0106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535/14214 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21535/14215 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25 Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573102442022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500971102208 |