Four letters flow together: Words to the Yabás
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19440 |
Resumo: | This article, crafted by the hands of four artists involved in the research and creation process of Mar Aberto: confluências de vida e arte entre mulheres das águas, started from the premise that writing about healing would only make sense if this was in itself a healing process. Grounded in this idea, the letter was chosen as a format for bringing the tone of intimacy and multiplicity to the voices of the authors who delivered their words as offerings to the four great mothers in African-based religions: the Yabás Nanã, Oxum, Iansã e Iemanjá. As a part of the artistic and research process about women who work with artisanal fishing in Santa Catarina, the Yabás feminine strength emerges as a prayer for transmutation and creation. During these shared journeys of healing and creativity will flow together questions about the body, artistic practices and the process experienced so far. |
id |
UDESC-1_5026265d820a0058d28086f3c344c6e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/19440 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Four letters flow together: Words to the YabásCuatro cartas en confluencia: Palabras para las YabásQuatro cartas em confluência: Palavras para as YabásÁguasCuraYabásMulheres artistasPerformanceWatersHealingYabásFemale artistsPerformanceAguasSanación YabásMujeres artistasPerformanceThis article, crafted by the hands of four artists involved in the research and creation process of Mar Aberto: confluências de vida e arte entre mulheres das águas, started from the premise that writing about healing would only make sense if this was in itself a healing process. Grounded in this idea, the letter was chosen as a format for bringing the tone of intimacy and multiplicity to the voices of the authors who delivered their words as offerings to the four great mothers in African-based religions: the Yabás Nanã, Oxum, Iansã e Iemanjá. As a part of the artistic and research process about women who work with artisanal fishing in Santa Catarina, the Yabás feminine strength emerges as a prayer for transmutation and creation. During these shared journeys of healing and creativity will flow together questions about the body, artistic practices and the process experienced so far.Este artículo, tejido por las manos de las cuatro artistas involucradas en el proceso de investigación y creación de Mar Aberto: confluências de vida e arte entre mulheres das águas, partió de la premisa de que escribir sobre curación solo tendría sentido si fuera un proceso curativo em sí mismo. Ancladas a este principio, se eligió el formato de carta porque traía el tono de intimidad y multiplicidad a las voces de las autoras que entregaran sus palabras como ofrendas a las cuatro grandes madres de las religiones africanas, las Yabás Nanã, Oxum, Iansã e Iemanjá. Como parte del proceso artístico y de investigación sobre las mujeres que trabajan con la pesca artesanal en Santa Catarina, la fuerza femenina de las Yabás surge como una oración por la transmutación y la creación. En este compartir entre caminos de sanación y creatividad, confluyen preguntas sobre el cuerpo, la práctica artística y el proceso vivido hasta ahora.O presente artigo, tecido pelas mãos das quatro artistas envolvidas no processo de pesquisa e criação do projeto Mar Aberto: confluências de vida e arte entre mulheres das águas, partiu da premissa de que escrever sobre cura só faria sentido se fosse, em si, um processo de cura. Ancoradas por esse princípio, o formato de cartas foi o escolhido por trazer o tom de intimidade e multiplicidade para as vozes das autoras que entregaram suas palavras como oferendas para as quatro grandes mães nas religiões de matrizes africanas, as Yabás Nanã, Oxum, Iansã e Iemanjá. Como parte do processo artístico e de pesquisa sobre mulheres que trabalham com a pesca artesanal em Santa Catarina, a força feminina das Yabás surge como rezo de transmutação e criação. Nessa partilha entre jornadas de cura e criatividade, confluem questões sobre o corpo, o fazer artístico e sobre o processo até agora vivenciado.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1944010.5965/1414573101402021e0301Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-282358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19440/12831Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEmidio, Jussyanne RodriguesNascimento, Elaine Cristina MaiaFavarin, Thaís CardozoSilveira, Mariana Rotili da2021-07-30T16:16:56Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/19440Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-07-30T16:16:56Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Four letters flow together: Words to the Yabás Cuatro cartas en confluencia: Palabras para las Yabás Quatro cartas em confluência: Palavras para as Yabás |
title |
Four letters flow together: Words to the Yabás |
spellingShingle |
Four letters flow together: Words to the Yabás Emidio, Jussyanne Rodrigues Águas Cura Yabás Mulheres artistas Performance Waters Healing Yabás Female artists Performance Aguas Sanación Yabás Mujeres artistas Performance |
title_short |
Four letters flow together: Words to the Yabás |
title_full |
Four letters flow together: Words to the Yabás |
title_fullStr |
Four letters flow together: Words to the Yabás |
title_full_unstemmed |
Four letters flow together: Words to the Yabás |
title_sort |
Four letters flow together: Words to the Yabás |
author |
Emidio, Jussyanne Rodrigues |
author_facet |
Emidio, Jussyanne Rodrigues Nascimento, Elaine Cristina Maia Favarin, Thaís Cardozo Silveira, Mariana Rotili da |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Elaine Cristina Maia Favarin, Thaís Cardozo Silveira, Mariana Rotili da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Emidio, Jussyanne Rodrigues Nascimento, Elaine Cristina Maia Favarin, Thaís Cardozo Silveira, Mariana Rotili da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Águas Cura Yabás Mulheres artistas Performance Waters Healing Yabás Female artists Performance Aguas Sanación Yabás Mujeres artistas Performance |
topic |
Águas Cura Yabás Mulheres artistas Performance Waters Healing Yabás Female artists Performance Aguas Sanación Yabás Mujeres artistas Performance |
description |
This article, crafted by the hands of four artists involved in the research and creation process of Mar Aberto: confluências de vida e arte entre mulheres das águas, started from the premise that writing about healing would only make sense if this was in itself a healing process. Grounded in this idea, the letter was chosen as a format for bringing the tone of intimacy and multiplicity to the voices of the authors who delivered their words as offerings to the four great mothers in African-based religions: the Yabás Nanã, Oxum, Iansã e Iemanjá. As a part of the artistic and research process about women who work with artisanal fishing in Santa Catarina, the Yabás feminine strength emerges as a prayer for transmutation and creation. During these shared journeys of healing and creativity will flow together questions about the body, artistic practices and the process experienced so far. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19440 10.5965/1414573101402021e0301 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19440 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101402021e0301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19440/12831 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-28 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-28 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-28 2358-6958 10.5965/10.5965/2358695801402021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507058085888 |